2021-10-17, 10:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Fattar och du ska ha ett stort tack för dina förklaringar.

Men om vi säger att jag har paperwallet eller andra generatorer.. tar dessa bitcoins och skickar dom till till Electrum och från Electrum till en annan Wallet.

Då är ju min Wallet på Electrum tom om de skulle börja tömma adresser om du förstår?

Har du Bitcoin på en papperwallet (oavsett hur du skapat den) så måste du importera dom i en klient (tex Electrum) för att kunna skicka dem.
Electrum klienten kan ha en eller flera olika wallets som du antingen skapat direkt i electrum eller importerat från en annan wallet.

Om du har en wallet med en seed, och sedan importerar samma seed i en annan wallet, då har du samma wallet (samma Bitcoins) i två olika klienter.
Använder du då ena klienten för att skicka iväg Bitcoins, så kommer du se i din andra klient att Bitcoin skickats från samma wallet.

Klienterna är bara verktyg för att hantera blockkejdan. Även om man kan se det som att en wallet är som en fysisk plånbok med fysiska sedlar i, så är det inte riktigt så. Mind blowing va?
Senast redigerad av Leaston 2021-10-17 kl. 10:46.
Citera
2021-10-17, 11:21
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har du Bitcoin på en papperwallet (oavsett hur du skapat den) så måste du importera dom i en klient (tex Electrum) för att kunna skicka dem.
Electrum klienten kan ha en eller flera olika wallets som du antingen skapat direkt i electrum eller importerat från en annan wallet.

Om du har en wallet med en seed, och sedan importerar samma seed i en annan wallet, då har du samma wallet (samma Bitcoins) i två olika klienter.
Använder du då ena klienten för att skicka iväg Bitcoins, så kommer du se i din andra klient att Bitcoin skickats från samma wallet.

Klienterna är bara verktyg för att hantera blockkejdan. Även om man kan se det som att en wallet är som en fysisk plånbok med fysiska sedlar i, så är det inte riktigt så. Mind blowing va?
Ja verkligen!

Hur gör du med Bitcoinsen sen om du vill använda dom?

Jag har ett brittiskt konto.. Där i mobilappen kan man köpa Bitcoins rakt av.
Kan man föra över bitcoins till det kontot också från ens Wallet?
Citera
2021-10-17, 13:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja verkligen!

Hur gör du med Bitcoinsen sen om du vill använda dom?
Jag vill verkligen inte sälja mina Bitcoins så jag använder dom endast genom att låta dom växa i värde under åren.
I framtiden när jag vill köpa något för dem, hoppas jag att de flesta tar emot Bitcoin som betalningsmedel så som man börjat göra i El Salvador nu.

Citat:
Jag har ett brittiskt konto.. Där i mobilappen kan man köpa Bitcoins rakt av.
Kan man föra över bitcoins till det kontot också från ens Wallet?
Ja, du bör ha en withdrawal eller send knapp i din app, klistra din wallets address där.
Citera
2021-10-17, 14:27
Medlem
cerns avatar
Citat:
Jag vill verkligen inte sälja mina Bitcoins så jag använder dom endast genom att låta dom växa i värde under åren.
I framtiden när jag vill köpa något för dem, hoppas jag att de flesta tar emot Bitcoin som betalningsmedel så som man börjat göra i El Salvador nu.

Ja, du bör ha en withdrawal eller send knapp i din app, klistra din wallets address där.
Då gör jag samma som dig helt enkelt. Du verkar vara riktigt bra på detta!

Hur mycket skulle du stapla upp i generatron innan du skickar det till din Wallet?

Hur länge tycker du jag ska vänta innan jag fyller på Wallet?
Citera
2021-10-17, 14:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hur mycket skulle du stapla upp i generatron innan du skickar det till din Wallet?

Hur länge tycker du jag ska vänta innan jag fyller på Wallet?

Nu är jag inte med på vad du menar med generator...
Citera
2021-10-17, 14:44
Medlem
cerns avatar
Citat:
Nu är jag inte med på vad du menar med generator...
Inte generator såklart men en sådan där paperwallet som du pratade om tidigare som man samlar lite points på.
Citera
2021-10-17, 14:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Inte generator såklart men en sådan där paperwallet som du pratade om tidigare som man samlar lite points på.
Det finns inget självändamål att ha Bitcoin på sådan wallet. Jag bara nämnde den för att ge förståelse för hur det funkar med wallets.

Använd din Electrum wallet.
Citera
2021-10-17, 17:03
Medlem
cerns avatar
Citat:
Det finns inget självändamål att ha Bitcoin på sådan wallet. Jag bara nämnde den för att ge förståelse för hur det funkar med wallets.

Använd din Electrum wallet.
Jag kör Electrum Wallet på datorn och så tänkte jag skaffa Coinbase till min telefon. Det kan vara smidigt va att köra en portabel och en fast?

Spännande! Du har fått mig taggad!
Citera
2021-10-20, 09:45
Medlem
KTM_s avatar
Vilken wallet är det staten helt saknar insyn?
Hur lång tid tar det att ungefär för en visa överföring att gå ige genom
Citera
2021-10-20, 09:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Vilken wallet är det staten helt saknar insyn?
Hur lång tid tar det att ungefär för en visa överföring att gå ige genom

I princip alla wallets är privata. Dock är ju blockkedjan publik, så kan man spåra ett Bitcoin köp till ditt ID så kan man följa transaktionerna från detta köp till diverse wallets. Men det är svårt för staten att bevisa att en wallet tillhör en viss person.

Det finns diverse metoder för hur du kan dölja en transaktion från wallet A till wallet B. Du får googla på det.

I skrivande stund så är det inte så mycket transaktioner uppköade så det är både förhållandevis billigt och snabbt att skicka Bitcoins. Hur snabbt och hur billigt avgör du själv, men en standard transaktion kan ta max en timme om du låter det kosta några kronor. Väljer du att betala mer, så går det också lite fortare.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-20 kl. 09:56.
Citera
2021-10-20, 16:31
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
I princip alla wallets är privata. Dock är ju blockkedjan publik, så kan man spåra ett Bitcoin köp till ditt ID så kan man följa transaktionerna från detta köp till diverse wallets. Men det är svårt för staten att bevisa att en wallet tillhör en viss person.

Det finns diverse metoder för hur du kan dölja en transaktion från wallet A till wallet B. Du får googla på det.

I skrivande stund så är det inte så mycket transaktioner uppköade så det är både förhållandevis billigt och snabbt att skicka Bitcoins. Hur snabbt och hur billigt avgör du själv, men en standard transaktion kan ta max en timme om du låter det kosta några kronor. Väljer du att betala mer, så går det också lite fortare.

Såsär äntligen har jag investerat i bitcoin
Testade att växla 4050, sek vilket gav Bitcoins värda 3825...

225 kr i avgift, brukar det vara så saftigt!
Köpte via coinbase.
Går det att få ner avgifterna?
Har mycket mer jag vill växla så det är viktigt minimera mina avgifter?
Är klumpsummor bättre om man har mycket en del att lägga in?

Vad heter den där sidan som privatoersoner själva kan tradea och swish funkar smidigt..
Flera år sen nu så glömt
Edit kom på de precis
Localbitcoin,
Senast redigerad av KTM_ 2021-10-20 kl. 16:36.
Citera
2021-10-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Såsär äntligen har jag investerat i bitcoin
Testade att växla 4050, sek vilket gav Bitcoins värda 3825...

225 kr i avgift, brukar det vara så saftigt!
Köpte via coinbase.
Går det att få ner avgifterna?
Har mycket mer jag vill växla så det är viktigt minimera mina avgifter?
Är klumpsummor bättre om man har mycket en del att lägga in?

Vad heter den där sidan som privatoersoner själva kan tradea och swish funkar smidigt..
Flera år sen nu så glömt
Edit kom på de precis
Localbitcoin,

Sätt in pengar via internetbanken på en börs såsom Coinbase eller kraken.com

SEPA deposit kallas det. Du får alla uppgifter hos börsen (coinbase/kraken) som du matar in i din internetbank när du ska skicka. I din internetbank letar du upp nåt som brukar heta "utlandsbetalningar" eller dylikt. Sen väljer du SEPA (euro).
Brukar va 0kr i avgifter. Men det tar 2-3bankdagar innan de är framme.

Använder du coinbase så är det mindre avgifter om du byter till deras "pro" sida: pro.coinbase.com, och så kan du placera köporder (limit order) i BTC-EUR paret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in