2021-05-19, 19:55
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
94.20.

Tack, det var ju sjukt bra, tack, tack för infot....
Citera
2021-05-20, 14:20
Medlem
Rogestedt 1.50.80 och Hjelmer 53,59 säsongsdebuterade i Italien i går. Rogestedt var trea drygt 2,5 sekunder från segraren, medan Moa vann sitt heat och var tvåa totalt. Skaplig säsongsstart av Hjelmer, medan Johans var i svagaste laget. Ingen känns dock aktuell för OS.
Citera
2021-05-21, 07:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Kula för damer är en stark svensk gren nu för tiden med en bra toppbredd på seniorsidan. Men även på junior- och ungdomssidan finns det flera intressanta namn. Ett sådant namn är Kajsa Cabanas Andersson (06) från Turebergs FK. Vid en mindre tävling i Sollentuna i onsdags så stötte hon 14.63 med 3kg-kulan. Det är 1 cm längre än vad Agnes Larsson gjorde i F15-klassen 2012 och knappa 40 cm kortare än vad Fanny Roos stötte som bäst i F15-klassen. Hon är därmed tvåa genom alla tider bland svenska 15-åringar (i alla fall sedan F15-klassen infördes 2002 men jag har inte heller hittat något bättre resultat av en 15-åring i den äldre F16-15-klassen). Redan förra året så utmärkte hon sig med att stöta riktigt långt i F14-klassen (tvåa utomhus med 13.99 men det finns bättre resultat inomhus). Ett namn att ha koll på de närmaste åren.
Citera
2021-05-21, 11:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Christian Taylor slet av hälsenan i Ostrava och är borta resten av året. Riktigt trist. Taylor är en mästerskapshoppare av rang med en enorm meritlista - två raka OS-guld, fyra raka VM-guld - och det hade varit kul att se honom i OS mot Zango.
Citera
2021-05-21, 12:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Det blir inget U23-EM i Bergen i sommar pga de norska karantänsreglerna. Jäkla norrmän till att vara rigida.
Citera
2021-05-21, 13:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det blir inget U23-EM i Bergen i sommar pga de norska karantänsreglerna. Jäkla norrmän till att vara rigida.

Verkligen. De borde lära sig av storebror att det alltid är bra att vara bäst, även om det är att vara bäst på att vara sämst.

Citat:
Sverige: Högst smittspridning i EU

Uppdaterad igår 15:03 Publicerad igår 15:03

De senaste siffrorna från EU:s smitt- skyddsenhet (ECDC) landar för svensk del på 577 fall per 100 000 invånare under de två senaste veckorna. Sverige har nu det högsta antalet nya covid-19-fall per invånare i EU.

Närmast efter följer Litauen på 563 fall följt av Cypern på 522. De tre länderna är nu de enda som ligger i EU:s mörkröda zon med över 500 fall per 100 000 invånare.

Lägsta antalet nya fall i EU har nu Malta med endast 25 nya fall per 100 000 invånare de två senaste veckorna.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sverige-hogst-smittspridning-i-eu
Citera
2021-05-21, 13:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Verkligen. De borde lära sig av storebror att det alltid är bra att vara bäst, även om det är att vara bäst på att vara sämst.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sverige-hogst-smittspridning-i-eu

Och det går att plocka fram annan statistik som visar att Sverige inte är sämst i Europa utan snarare ligger ganska bra till i ett europeiskt perspektiv men det lär ju inte passa det politiska narrativet som du vill förmedla när det gäller Sverige och Covid.

Men den relevanta diskussionen när det gäller Norge och elitidrottsarrangemang är om det riskerar att bidra till importsmitta (som man är hysteriskt rädd för i Norge) och där menar jag (utifrån många genomförda elitidrottsarrangemang det senaste året) att det är en väldig låg risk för det. Därav min kommentar.
Citera
2021-05-21, 13:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Och det går att plocka fram annan statistik som visar att Sverige inte är sämst i Europa utan snarare ligger ganska bra till i ett europeiskt perspektiv men det lär ju inte passa det politiska narrativet som du vill förmedla när det gäller Sverige och Covid.

Men den relevanta diskussionen när det gäller Norge och elitidrottsarrangemang är om det riskerar att bidra till importsmitta (som man är hysteriskt rädd för i Norge) och där menar jag (utifrån många genomförda elitidrottsarrangemang det senaste året) är att det är en väldig låg risk för det. Därav min kommentar.

Jodå, jag förstår vad du menar. Men jag tror att få norrmän hade velat byta med oss i det stora hela taget.
Citera
2021-05-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ja, känns väldigt överdrivet. Kunde man inte bestämt detta tidigare så att någon annan lättare kan överta tävlingen. I konsekvensens namn bör nu inte norska idrottsmän tävla utomlands. Men snylta på andra länders arrangemang lär väl går bra😡
Citera
2021-05-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jodå, jag förstår vad du menar. Men jag tror att få norrmän hade velat byta med oss i det stora hela taget.
Inte heller jag är nöjd med Sveriges insatser under pandemin, framför allt tafattheten under våren 2020, vilket förklarar mycket av det som sedan hänt. Men det är inte det frågan gäller. Nu sjunker smittan rejält i hela Europa, tom. i Sverige. Så ett coronasäkert arrangemang i juli borde inte vara ett problem. Pinsam rigiditet. Skulle något annat land i Europa verkligen agera på det sättet?
Citera
2021-05-21, 14:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Inte heller jag är nöjd med Sveriges insatser under pandemin, framför allt tafattheten under våren 2020, vilket förklarar mycket av det som sedan hänt. Men det är inte det frågan gäller. Nu sjunker smittan rejält i hela Europa, tom. i Sverige. Så ett coronasäkert arrangemang i juli borde inte vara ett problem. Pinsam rigiditet. Skulle något annat land i Europa verkligen agera på det sättet?

Kanske Sverige?

Citat:
Det blir ingen World tour-tävling i Vårgårda i augusti.

Pandemin och det osäkra ekonomiska läget sätter stopp för cykeldamernas tävling.

– Som ideell förening kan och vågar vi inte riskera föreningens ekonomi, säger Helen Henriksson, ordförande i Vårgårda CK.

Precis som förra året tvingas Vårgårda ställa in sin World tour-tävling även i år.

– Även om smittan nu är på väg ner finns fortfarande stor osäkerhet kring en rad faktorer som påverkar ekonomin. Alla lokala kringarrangemang har redan tidigare lagts på is. Arbetet med att corona-säkra hela evenemanget och omfattande krav på testning medför stora kostnader, säger Helen Henriksson, ordförande i Vårgårda CK, i ett pressmeddelande.

Nu gällde ju detta cykel, men det är väl av mindre betydelse. Det handlar både om smitta och ekonomi, och det gör det nog för norrmännen också.

https://www.svt.se/sport/cykel/vargarda-staller-in-world-tour-vagar-inte-riskera
Citera
2021-05-21, 14:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Kim Amb kastar spjut i Dessau ikväll. Livestream från kl 18.25: https://www.mdr.de/video/livestreams/mdr-plus/sport-eventlivestreamzweiww-152.html, spjuttävlingen börjar 20.35.

- - -

Den holländska diskuskasteren och kulstöterskan Jorinde van Klinken (00) som ofta har tävlat mot Kamga, Lindfors och Johansson på juniormästerskap har satt holländskt rekord i diskus med 65.94 på en tävling i USA. Dags för svenskorna att steppa upp (även om van Klinken alltid legat ett steg före svenskorna).
Senast redigerad av Alkibiades 2021-05-21 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in