2021-07-01, 19:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dock har det ju visat sig att de som går upp eller ner från 400/800 inte alls har haft samma framgång. Själv är jag glad över att WA har infört de regler de ändå har infört.

Men det finns ju inget som säger att inte nästa hermafrodit springer 100 eller 200, eller ägnar sig åt hopp eller kast. Reglerna var en panikåtgärd för att få bort Semenya (och i viss mån 800 m-kollegerna Wambui och Niyonsaba). Genomskinligt, ogenomtänkt och otillräckligt.
Citera
2021-07-01, 20:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Men det finns ju inget som säger att inte nästa hermafrodit springer 100 eller 200, eller ägnar sig åt hopp eller kast. Reglerna var en panikåtgärd för att få bort Semenya (och i viss mån 800 m-kollegerna Wambui och Niyonsaba). Genomskinligt, ogenomtänkt och otillräckligt.

Mnja, det var i de grenar där de statistiskt kunde visa vilka stora positiva effekter man hade av höga testosteronhalter. När CAS upphävde de första reglerna kring så gjordes det just med motiveringen att man inte hade visat tillräckligt bra vilka stora positiva effekter som höga testesteronhalter ger. Men visst, fortsätt du gnälla över allt WA/IAAF gör och har gjort.
Citera
2021-07-01, 20:16
Moderator
Hjv9s avatar
Skönt att slippa Nord för en gång skull.
Citera
2021-07-01, 20:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Store tid hur knasiga de ”nya” reglerna är. Kanske dags för pamparna att göra en undersökning av hur många nya tittare dom fått av påfundet?
Min gissning är att det snarare blivit ett negativt flöde…
Citera
2021-07-01, 20:20
Medlem
Misstänker att SVT bara har tillgång till huvudsändningen eftersom man inte visat något från stavhopp. Så tyvärr lär det inte bli mycket direkt från teknikgrenarna, utan bara i efterhand.
Citera
2021-07-01, 20:21
Medlem
3000m herrar, spännande. Två har gått ifrån.
Citera
2021-07-01, 20:21
Medlem
absolut koffes avatar
Citat:
De båda namibianska 400m-sensationerna Mboma and Masilingi står nu som withdrawn på Road-to-Tokyo-listan på 400 meter men finns med på 200 meter. Det säger väl allt.

Titta på det här 200m loppet av Mboma. Löjligt.
Hoppas nästan hon vinner 200m i Tokyo inför världens alla ögon så kanske fler reagerar att detta inte är rättvist mot den kvinnliga idrotten.

https://www.youtube.com/watch?v=LHlB9THGlZw&t=315s
Citera
2021-07-01, 20:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Mnja, det var i de grenar där de statistiskt kunde visa vilka stora positiva effekter man hade av höga testosteronhalter. När CAS upphävde de första reglerna kring så gjordes det just med motiveringen att man inte hade visat tillräckligt bra vilka stora positiva effekter som höga testesteronhalter ger. Men visst, fortsätt du gnälla över allt WA/IAAF gör och har gjort.

Onödig och korkad kommentar. Vad är ditt problem?
Citera
2021-07-01, 20:27
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Misstänker att SVT bara har tillgång till huvudsändningen eftersom man inte visat något från stavhopp. Så tyvärr lär det inte bli mycket direkt från teknikgrenarna, utan bara i efterhand.
Jag misstänker annorlunda
Citera
2021-07-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag misstänker annorlunda
OK, då får jag istället skälla på dem för att inte prioritera som jag önskar.
Citera
2021-07-01, 20:30
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos

De första man gjorde var ju att visa bilder från stavhoppet.
Citera
2021-07-01, 20:33
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Faktum är ju att WA gärna skulle vilja utvidga men behöver kunna bevisa sin sak rättsligt, annars stoppar CAS förbudet.

I praktiken innebär det dock att andra tvåkönade kan komma in och springa snabbt på 100 och 200m innan man kan täppa igen även den chansen för gott.

Att hävda att man inte "vet" om testosteron påverkar prestationsförmågan och att man på något sätt skulle behöva bevisa det i praktiken genom att testosteronstinna personer presterar toppresultat är ju ett väldigt märkligt och bakvänt resonemang, om det är korrekt uppfattat. Det hade man ju kunnat applicera på dopningspreparat också i så fall, för det finns ju faktiskt många som dopar sig utan att alls nå några större framgångar så då borde det väl vara tillåtet ... ända tills någon som dopar sig faktiskt vinner medaljer eller sätter rekord, vill säga. Men så fungerar det ju inte i praktiken, utan man inför generella förbud för (ofta besläktade) preparat med förmodade prestationshöjande effekter.

Sedan kan jag ju tycka att det är orättvist mot personer som tävlar som kvinnor och har onormalt höga testosteronnivåer att dessa ska tillåtas tävla ända tills den dag de faktiskt presterar på toppnivå och då stängs av/får se testosterongränser införas i just "sin" gren eller distans för att de då har "bevisat" att testosteron höjer prestationsförmågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in