2020-12-31, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thor-swe
Reglerna säger att klubben ska intyga minst 6 månaders medlemskap och att klubben ska ingå i en sammanslutning som är godkänd för att lämna sådana intyg. Tror du verkligen att en svensk klubb intygar 6 mån medlemskap innan 6 månader har gått?
För det första är det inte strikt skrivet 6 mån i den klubben utan du kan faktiskt byta från en ansluten klubb till en annan (antar att norska förbunden arbetar med dom svenska osv). Sen tror jag dom norska fodringarna är samma så då borde ens norska klubb kunna intyga norska fodringar med. Sen annars så får du ju självklart fortsätta ha ditt vapen på din norska licens tills du kan få en svensk (inom rimlig tid så du kan inte ta mer än typ 1 år på att skjuta fodringarna).

Vet att vissa har fått överfört sina licens från utländska till svenska direkt. Men samtidigt har vissa inte, det är helt från fall till fall. Det har dels med tid man har bott utomlands och vad man kan uppvisa för aktivitet. Vet en som bodde i usa i över 10 år och sköt ipsc med en ar15 och pistoler han kunde uppvisa aktivitet i flera år. Han fick licens utan mycket frågor direkt (delvis för att man inte har papper på varje vapen i usa som här) men sen för att han har skjutit ipsc och det är vapen man kan få via ipsc här i sverige och han uppfyllde alla krav förutom att han inte skjutit här i sverige.

Och i vissa fall har några blivit nekade att ta med sina vapener än en kort period alltså dom måste börja om från skratch och gå med i klubb vänta tills det gått nog med tid och skjutit sina fodringar och sen söka licens på sina vapen. Men det är mest från länder där man typ ansöker om att få ett vapentillstånd utan några större krav eller som i usa med en kontroll bara.
Citera
2020-12-31, 06:58
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Hur är det med vapenlicensers giltighet mellan olika länder. Säg att man har licens för .22 eller 9mm i Sverige. Får man då skjuta på bana i andra länder? Vilka i så fall. Får man ha pistolen hemma i vapenskåp såsom man får i Sverige, även om licensen inte är från det landet?

Om någon är ny och skall ta licenser, kan de ta dem i andra länder och använda dem i Sverige sedan?

De länderna jag är mest intresserad av är nog Norge, USA, Kanada.
När det gäller USA kan jag svara på hur det är här.

De skiter högaktningsfullt i om du har licens i Sverige, Jugoslavien eller Elbonia. De flesta skjutbanor kräver bara giltig legitimation, till exempel pass. Det finns banor som inte accepterar skyttar som inte är antingen medborgare eller permanentboende i landet, men det är deras egna reglar, inte någon lag.
När min syster och hennes sambo var här för ett antal år sedan åkte vi till en skjutbana nära där jag bodde, och de hade inga problem att hyra vapen och skjuta. Jag tror de bara kollade min legitimation... Jag var inte ens medborgare då, utan hade bara Green Card.

För att få köpa vapen krävs det att du är antingen medborgare eller bor permanent i USA, med andra ord har ett giltigt visum som ger dig uppehålls- och arbetstillstånd. Det är det enda.

Jag köpte min Glock redan innan jag var medborgare. Inga som helst problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in