2023-04-02, 14:18
Medlem
Sababas avatar
Enda lösningen är att köpa från lokala charkuterier. Finns inte äkta prinskorv i standardsortimentet. Finns lokal korv i hela Sverige skulle jag gissa. I alla fall i södra Sverige.
Citera
2023-04-02, 14:24
Medlem
Nolltoleransens avatar
Finns bara en prinskorv som gäller

JÄRVTJÄRNS PRINSKORV
https://jarvtjarnsutegrisar.se/sortiment/jarvtjarns-prinskorv/
Citera
2023-04-02, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Viktigt inlägg. Ofta blir omskrivningen att korven är rökt när den i själva verket innehåller rökarom. Stor skillnad.

Bra att du förtydligade detta med.

Nu har jag lärt något nytt om korvar, specielt Prinskorvar.
Ibland är Flashback underbart
Citera
2023-04-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Så är det.
Men existerar det överhuvud taget chark från rikstäckande/större/EMV-märken idag som inte är fejkrökt?

Jag upplever det som svårt. Mest framgång har jag haft i butiker som erbjuder ett lokalt sortiment, där kan man hitta riktiga guldklimpar när det kommer till chark.
Citera
2023-04-02, 15:37
Medlem
madtops avatar
Tråd infogad, startinlägg: (FB) Årets godaste prinskorv?! 👑🌭
/Moderator
Citera
2023-04-02, 17:44
Medlem
Sladdarens avatar
Vet inte hur ni brukar göra men mycket kan vara för långt bort att få tag i men inte online
Att besöka närmaste matvaruhus som lidl, willys, ica, coop osv är inget som bevisar att ni lyckats hitta den smakligaste

Rekommenderar generellt Västra och Norra Norrlands charkuterier online

De har en egenproducerad produkt (smaksättning och ev tillagning) pr onlinebutik ang det mesta som prinskorv, falukorv ,parisare mm

Bara som ex, säger inte alls att de (nedan) har godaste prinskorven men som exempel =

https://www.petterssonscharkuteri.se/produkter/

Sök prinskorv
Godast behöver ju inte alltid betyda att den är dyrast heller
Citera
2023-04-02, 20:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sir.sergeant
Folk söker såklart sådant flesta kan få tag på lilla ärthjärna.
Tror tyvärr att det är så att du måste söka på någon lokal charkfabrik där du bor. Det verkar som de rikstäckande tillverkarna helt enkelt inte har det du söker.

Du skriver södra Sverige, och där hittade jag genom tips från en annan tråd, SP-Chark. Deras prinskorv har naturtarm, och bland ingredienserna finns ingen rökarom. 77% fläskkött i prinskorven. De levererar till en mängd ICA, COOP och Hemköp i södra Sverige, lista finns på deras webb-sida. https://www.spchark.se/sp-korvar/produkt/prinskorv/
Citera
2023-04-02, 20:12
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Men snälla stop nu! det där finns bara vid din Träsk. I Burträsk
Det är Nolltolerans på tipsa om sådant som endast går köpa Lokalt.

Folk söker såklart sådant flesta kan få tag på lilla ärthjärna.
Ibland undrar jag vad det är med vissa Flashbackare.

Besök större coop eller ica maxi eller city gross. De brukar ha lite annorlunda korvar i kyldisken.
Citera
2023-04-02, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tror tyvärr att det är så att du måste söka på någon lokal charkfabrik där du bor. Det verkar som de rikstäckande tillverkarna helt enkelt inte har det du söker.

Du skriver södra Sverige, och där hittade jag genom tips från en annan tråd, SP-Chark. Deras prinskorv har naturtarm, och bland ingredienserna finns ingen rökarom. 77% fläskkött i prinskorven. De levererar till en mängd ICA, COOP och Hemköp i södra Sverige, lista finns på deras webb-sida. https://www.spchark.se/sp-korvar/produkt/prinskorv/

Tack för tipset, ska kolla på dom.

Men varför ska det vara så svårt med en populär korv som Prinskorv för en stor kedja att sälja något
värdigt för ?
Enda som varit riktigt bra är Ingelsta Kalkonprinskorv, men det är ju inte gris ens.
Fast säger ingen så vet man inte det.
Hur har dom lyckats så bra?
De vann även Amir mästerkockens Blindtest på Youtube godast Prinskorv

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Besök större coop eller ica maxi eller city gross. De brukar ha lite annorlunda korvar i kyldisken.

Ja det är vad jag tänker göra. Åka bort till storstaden som är typ en timma bort med bil
och storhandla till Påsk.

Har du eller någon annan tips på god grisprinskorv ifrån stora Ica butiker, Citygross, Lidl, eller Willys ? Som alla kan köpa ?

Vilken brukar ni köpa ?

Många i detta land är nog ute efter God Prinskorv nu till Påsk. Hur kan vi hjälpa alla i avlånga Sverige?
Utan att dra in Lokala specialare. För det hjälper inte alla här

Scan är skit. Deluxe ifrån Lidl var grovt översaltade och hårda i konsistens.
Men om jag tvingas välja någon av de här två, då får det bli Deluxe Delikatess Prinskorv ifrån Lidl.
Scan vägrar jag.

Willys har ju märket Garant ? Gör dom Prinskorv? Hur är dessa ?
Provat andra Garant korvar, och vissa har varit bra faktiskt.

Enebackens har god Falukorv vet jag. Lidl. Gör dom Prinskorv med? Hur är den isåfall?
Senast redigerad av sir.sergeant 2023-04-02 kl. 23:20.
Citera
2023-04-03, 11:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Tack för tipset, ska kolla på dom.

Men varför ska det vara så svårt med en populär korv som Prinskorv för en stor kedja att sälja något
värdigt för ?
Enda som varit riktigt bra är Ingelsta Kalkonprinskorv, men det är ju inte gris ens.
Fast säger ingen så vet man inte det.
Hur har dom lyckats så bra?
De vann även Amir mästerkockens Blindtest på Youtube godast Prinskorv

Ja det är vad jag tänker göra. Åka bort till storstaden som är typ en timma bort med bil
och storhandla till Påsk.

Har du eller någon annan tips på god grisprinskorv ifrån stora Ica butiker, Citygross, Lidl, eller Willys ? Som alla kan köpa ?

Vilken brukar ni köpa ?

Många i detta land är nog ute efter God Prinskorv nu till Påsk. Hur kan vi hjälpa alla i avlånga Sverige?
Utan att dra in Lokala specialare. För det hjälper inte alla här

Scan är skit. Deluxe ifrån Lidl var grovt översaltade och hårda i konsistens.
Men om jag tvingas välja någon av de här två, då får det bli Deluxe Delikatess Prinskorv ifrån Lidl.
Scan vägrar jag.

Provat andra Garant korvar, och vissa har varit bra faktiskt.

Enebackens har god Falukorv vet jag. Lidl. Gör dom Prinskorv med? Hur är den isåfall?

City Gross är mitt val. Kan vara värt att prova.

Tänk på att det kan bli urplockat när det är påsk.
Senast redigerad av Bertil85 2023-04-03 kl. 12:03.
Citera
2023-04-03, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
City Gross är mitt val. Kan vara värt att prova.

Tänk på att det kan bli urplockat när det är påsk.

Okey bra att du sa det.

Åker förbi City Gross.
City Gross som är en bit bort vet jag har störst Korvsortiment av alla utan tvekan 2-3x större.
Det är extremt vad mycket korv dom har nu när jag tänker efter och jämför mot dom andra.
I varjefall här i Södra Sverige
Citera
2023-04-03, 18:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vet inte hur de är, naturskinn men tyvärr rökarom. 74% kött, nöt och gris. Kanske ändå kan vara värt att testa? Erbjudande just nu, 49:90/900g. https://www.willys.se/produkt/Prinskorv-101249878_ST
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in