2020-12-27, 07:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Att belysa att det kommer finnas djur med i bilden betyder inte att frälsningen är till för alla folk. Profeterna talade om att Kristus skulle komma och friköpa och ta bort synden från Jakob/Israel.
Det stämmer, men vi diskuterade inte ifall löftet (Logos) gällde alla folk utan vi diskuterade vad en ovän är.
Citera
2020-12-27, 08:09
Avslutad
Citat:
Som jag skrev så spekulerade jag bara. Om skapelsen i romarbrevet handlar om hela världens skapelse så är det märkligt att profeterna var tysta ang det.

"Världen" betyder inte alltid hela världen. Många gånger är "världen" Jakob/Israel, andra gånger Judea osv.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill mena att de inte var tysta alls. Djuren ska komma att tjäna Guds folk.

Först tar vi Jesaja 35:
" 8. Och en banad väg, en farväg, skall gå där fram, och den skall kallas »den heliga vägen»; ingen oren skall färdas därpå, den skall vara för dem själva. Den som vandrar den vägen skall icke gå vilse, om han ock hör till de fåkunniga. 9. Där skall icke vara något lejon, ej heller skall något annat vilddjur komma dit. Intet sådant skall finnas där, men ett frälsat folk skall vandra på den."

Inga vilda djur ska vandra på den vägen. Ändå läser vi att:
" 6. Då skola vargar bo tillsammans med lamm och pantrar ligga tillsammans med killingar; och kalvar och unga lejon och gödboskap skola sämjas tillhopa, och en liten gosse skall valla dem. 7. Kor och björnar skola gå och beta, deras ungar skola ligga tillhopa, och lejon skola äta halm likasom oxar. 8. Ett spenabarn skall leka invid en huggorms hål och ett avvant barn sträcka ut sin hand efter basiliskens öga. 9. Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra vad ont och fördärvligt är, ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap, likasom havsdjupet är fyllt" (Jesaja 11)

Att djur ska leva med Guds folk i nya skapelsen borde vara utom tvivel?
Citat:
Att belysa att det kommer finnas djur med i bilden betyder inte att frälsningen är till för alla folk. Profeterna talade om att Kristus skulle komma och friköpa och ta bort synden från Jakob/Israel.
Citat:
Det stämmer, men vi diskuterade inte ifall löftet (Logos) gällde alla folk utan vi diskuterade vad en ovän är.
Det trodde jag inte. Har jag missat något?

EDIT: Trodde detta var diskussionen:
Citat:
Aha, du menar romarbrevet.
Jag förstår hur du tänker, men inte ett ord från Guds heliga profeter att hela skapelsen med icke-israeliter kan få del av frälsning.
Senast redigerad av SlussenSTHLM 2020-12-27 kl. 08:15.
Citera
2020-12-27, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Så hela Flashback består av religiöst jävla svammel menar du?
Om du dessutom tror att alla älskar varandra härinne, måste du vara galet puckad.
Och det är bäst du lämnar själv, lusar ner med religiöst skit.

Och vaddå "Gud sa"? Var hör man denne "Gud"?
Vanföreställningar kallas det.
Jag råder dig att lämna denna tråden för ditt eget bästa.
Citera
2020-12-27, 08:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det trodde jag inte. Har jag missat något?

EDIT: Trodde detta var diskussionen:
Det hänger ju ihop.

Vi har nog till viss del talat olika språk. Med frälsning menar jag räddning undan förgängelsen. I Jesaja läser jag att djuren undkommit förgängelsen, som Paulus skriver är en förhoppning för skapelsen.

Löftet är något annat. Löftet gavs till Abraham via Isak, och löftet är Kristus. Skapelsens hopp är i sin tur Guds söners uppenbarande.

Ovänner och fiender är de som följer fienden (Satan). Han är ovännen.
Citera
2020-12-27, 10:13
Avslutad
Citat:
Det hänger ju ihop.

Vi har nog till viss del talat olika språk. Med frälsning menar jag räddning undan förgängelsen. I Jesaja läser jag att djuren undkommit förgängelsen, som Paulus skriver är en förhoppning för skapelsen.

Löftet är något annat. Löftet gavs till Abraham via Isak, och löftet är Kristus. Skapelsens hopp är i sin tur Guds söners uppenbarande.

Ovänner och fiender är de som följer fienden (Satan). Han är ovännen.
Jag är nog lite trött, men vad inkluderar du i "skapelsen"? Alla folk?
Utan löftet, inget evigt liv. Löftet gavs åt Abrahams säd, och den är inte spirituell.
Citera
2020-12-27, 11:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är nog lite trött, men vad inkluderar du i "skapelsen"? Alla folk?
Utan löftet, inget evigt liv. Löftet gavs åt Abrahams säd, och den är inte spirituell.
Skapelsen är allt. Skapelseberättelsen berättar vad skapelsen är.

Guds söner är inte vad Paulus menar med skapelsen.
Citera
2020-12-27, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Jag postar citatet igen:
" 17. Men äro vi barn, så äro vi ock arvingar, nämligen Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi eljest lida med honom, för att också med honom bliva förhärligade.

18. Ty jag håller före att denna tidens lidanden intet betyda, i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras på oss. 19. Ty skapelsens trängtan sträcker sig efter Guds barns uppenbarelse. 20. Skapelsen har ju blivit lagd under förgängligheten, icke av eget val, utan för dens skull, som lade den därunder; dock så, att en förhoppning skulle finnas, 21. att också skapelsen en gång skall bliva frigjord ifrån sin träldom under förgängelsen och komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet."

Alltså:
Skapelsens förhoppning är Guds barns uppenbarande, och detta uppenbarande är efter förhärligandet av Guds barn. Detta förhärligande sker när Herren hämtar sin brud, alltså vid Herrens återkomst.

Det är sedan från Nya Jerusalem (kyrkan, som består av Israels tolv
stammar), som Kristus regerar hela världen.
Citera
2020-12-28, 10:55
Medlem
senhackarens avatar
Jag känner ingen samhörighet med någon religion. Som ateist så anser jag mig inte behöva följa någon religiös lära.
Citera
2020-12-28, 10:59
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Mina Vita bröder & systrar.

Inte världens folk alltså? Religiösa högersidan i ett nötskal.
Citera
2020-12-29, 09:34
Avslutad
Citat:
Skapelsen är allt. Skapelseberättelsen berättar vad skapelsen är.

Guds söner är inte vad Paulus menar med skapelsen.
Okej, men jag blir smått förvirrad av det du skriver. Jag talar endast om frälsning som leder till evigt liv, och det är endast löftets barn som kommer få det. Skapelsen, som i alla människor, har inget hopp alls när det kommer till evigt liv.
Citera
2020-12-29, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Inte världens folk alltså? Religiösa högersidan i ett nötskal.
Nej, inte världens folk.
Citera
2020-12-29, 14:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Okej, men jag blir smått förvirrad av det du skriver. Jag talar endast om frälsning som leder till evigt liv, och det är endast löftets barn som kommer få det. Skapelsen, som i alla människor, har inget hopp alls när det kommer till evigt liv.
Jag talar också om frälsning som i evigt liv, men Gud har inte sänt Sonen, Guds ende Son, att frälsa hela skapelsen. Jesus är det Ord, Löfte, Plan som givits Israel och inga andra.

Skapelsens hopp att undkomma förgängelsen (för a.tt använda Paulus ord, dvs detsamma som att inte dö) ligger i sin tur i "Guds söners uppenbarande". Dvs efter Guds barns förhärligande och återkomst (när Nya Jerusalem kommer ned från himlen).

I Eden skulle Adam råda över skapelsen. Som Paulus skriver i samma stycke blev inte skapelsen lagd under döden av eget val. När ordningen är återställd ska inte heller skapelsen dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in