2022-11-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Hemlösheten ökar i Sverige!
Antalet hemlösa i Sverige ökar fortfarande, orsakerna är många men bristen på bostäder.

Fakta: https://www.stadsmissionen.se/vad-vi...a-om-hemloshet
Forte: https://forte.se/artikel/allt-fler-h...stens-sverige/

Allt handlar om individen och olika situationer, men vad gör samhället egentligen?
Bostadspriserna står i exponentiell relation till pendlingsradien från närmsta stad. Pendlingsradien beror på hastigheten på vägarna.

Höj hastigheten på vägarna så minskar bostadsbristen.
Citera
2026-01-02, 11:19
Avslutad
Hemlösa saknar rent vatten trots EU-krav.

"Hemlösa hatar röda dagar", säger Stefan.
Han går till biblioteket eller tar bussen för att kunna dricka vatten.
I Örebro har det blivit svårare för hemlösa att få tag i vanligt dricksvatten,
trots att EU kräver att det ska bli enklare. Då finns ingenstans att värma sig,
gå på toaletten eller dricka vatten. Jag vet folk som fejkat att de skadat
sig för att få komma in på akuten, säger han.

Örebro; Porten, Stadsmissionens dagliga verksamhet för personer som lever i hemlöshet.
– Tidigare var det kanske 20-25 ­äldre män på Porten.
Nu är det cirka 120 varje dag och det kommer fler yngre människor.

https://www.hemhyra.se/nyheter/stefans-jakt-pa-ett-glas-vatten-hemlosa-saknar-rent-vatten-trots-eu-krav/
Citera
2026-01-02, 12:10
Avslutad
Kommer ihåg några riktiga idioter i min gamla hemkommun (som jag lämnade 95) när jag cyklade igenom en av stadens parker en solig måndag/tisdag vid ca 13/14-tiden. De var då i ca 25/26-årsåldern, och hade precis korkat upp en liten Explorer och skulle börja supa. Jag stannade och frågade vad fan de trodde att de höll på med och vart de trodde att det skulle leda.

Båda två upplevde mig som ett störande element som de inte ville ha in i sin bubbla, vilket de uttryckte med miner och blickar. Jag bestämde mig då för att låta dem förstöra sina liv om det var det de ville. En av dem är numera hemlös sedan länge och har varit med i reportage i den lokala tidningen. Den andre fastnade på en tripp och kacklar numera som en papegoja enligt rapporter jag fått från hemkommunen.

Inga av dessa två och många andra som det gick illa för i den kommunen hade en hälften så besvärlig barndom som jag hade men jag kämpade på, tog mig till universitet osv, medan de sänkte sig själva. Flera sitter på bänken (en del är döda) numera även om majoriteten inte är hemlösa.

Rent principiellt är jag emot att de ska få hjälp men jag tycker inte heller om tanken att någon ska behöva sova utomhus i kylan. Föreslår därför att vi bygger ett stort läger med baracker i Norrland dit vi tvångsförflyttar dem och tvingar dem leva. Skicka även dit forskare som får undersöka dem för att ta reda på vad i helvete det är för fel på dem.

Låg IQ i många fall skulle jag tro, men vill även höja ett finger för hur farligt det är att umgås med destruktiva människor och låta sig nötas ned av dem över tid.
Citera
2026-07-07, 16:24
Medlem
Hur är det möjligt att bli hemlös till att börja med? Kronofogden absolut men.
Citera
2026-07-08, 19:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Hur är det möjligt att bli hemlös till att börja med? Kronofogden absolut men.
Har du fullständigt isolerat dig från vad som händer i världen?
Citera
2026-07-08, 19:38
Medlem
Pungsvings avatar
Vad gör samhället? Importerar muslimer.
Citera
2026-07-08, 20:57
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Allt handlar om prioriteringar - och våra makthavare prioriterar icke-svenskar.
Citera
2026-07-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Har du fullständigt isolerat dig från vad som händer i världen?

Ja och det är att det alltid finns boende för de som har det svårt
Citera
2026-07-09, 03:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ja och det är att det alltid finns boende för de som har det svårt
Det gör det inte.

Hade du haft någon koll hade du vetat det. Dessutom är härbärgena sällan säkra att sova på. Stökigt, bråkigt, risk för att bli utsatt för våld och stölder. Härbärgena är ofta fulla så många hänvisas till att sova utomhus, i portuppgångar, källare, pissoarer etc. En del söker sig t.o.m till någon akutmottagning när de blir desperata.

Antalet boenden för hemlösa är inte i närheten av att kunna täcka upp platsbehovet.

Det borde inte komma som någon nyhet.
Citera
2026-07-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det gör det inte.

Hade du haft någon koll hade du vetat det. Dessutom är härbärgena sällan säkra att sova på. Stökigt, bråkigt, risk för att bli utsatt för våld och stölder. Härbärgena är ofta fulla så många hänvisas till att sova utomhus, i portuppgångar, källare, pissoarer etc. En del söker sig t.o.m till någon akutmottagning när de blir desperata.

Antalet boenden för hemlösa är inte i närheten av att kunna täcka upp platsbehovet.

Det borde inte komma som någon nyhet.

Jaha....fast blir man hemlös i Sverige hjälper väl socialtjänsten med ett boende.
Citera
2026-07-09, 11:43
Avslutad
Citat:
Jaha....fast blir man hemlös i Sverige hjälper väl socialtjänsten med ett boende.

Det kan man tro, men problemet är att invällarna med sina femtioelva barn går före dig.

Du måste dessutom sälja/göra dig av med alla ägodelar innan soc lyfter ett finger. Datorer, mobiler, bilar - allt måste bort. Allt som hade kunnat hjälpa dig med exempelvis jobbsökande.

Sedan kräver man att du ska söka jobb, för att få hjälp.

Sverige, det efterblivna landet i norr.
Citera
2026-07-09, 19:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nej. Kanske tillfälligt i mån av att det finns resuraer. Väldigt många får ingen hjälp alls. Du har uppenbarligen ingen koll alls. Många vägrar söka hjälp för de vill inte ligga skattebetalarna till last.

Du borde läsa på lite innan du uttalar dig så bestämt om saker du har noll koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in