Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Därför att människan fungerar så.. Det är inget vi styr över. Vi har en väldigt förmåga till bias.
Vi upplever ofta det vi förväntar oss. Om man läst på internet att man kommer få huvudvärk från vaccinet så kommer många att upplev att man får det- även om man inte faktist fått det av vaccinet. Om man inte förväntar sig några biverkningar så kommer många heller inte uppelva några.
På samma sätt fungerar vi i en massa sammanhang. Vi tror vi hör en sak under ett samtal därför att vi förväntar oss att höra det - men i själva verket sades något helt annat. osv.
Begreppen har varit kända länge och går under namnen PLACEBO och NOCEBO.
Googla så kommer ud hitta väldigt mycket intressant.
Jag behöver inte Google det, jag är helt införstådd med vad du menar!
Det gör även läkare då de också vet att all läkning börjar inifrån, därav finns placebo för att på så sätt stimulera en negativ attityd till det bättre.
Men precis som du säger så är människor bias, just därför är det oerhört svårt för en människa att titta sig själv i spegeln och kritisera sitt eget val att ta en spruta som är högst sannolikt ett dåligt beprövat vaccin och inse att skit kan hända.
Det går liksom på två håll det där, inte åt bara den ena eller det andra.
Men att jämföra det med vin är en dålig jämförelse. Och eftersom covid vaccinet uppenbarligen skapar problem med förändrade menstruations mönster och andra saker så in du inte lägga det på det viset du gör. Det visar högst på arrogans!
Sen är det inte alla människor som ljuger för sig själva. Jag valde att inte ta detta vaccinet för jag är rädd om mig själv och för att jag helt ärligt inte bryr mig ett skit om vad andra gör med sina kroppar. Vill folk ta det så varsågod , men om det uppstår komplikationer kring det så ska det inte hyschas, det ska utforskas så vi vet vad det är och hur vi svarar på det och om det mot förmodan skulle vara hypokondri så är det vad det är
Hur ska vi annars kunna lita på de som vill ordinera det till oss?