Citat:
Ett av "larmen" har gått ut på att spikproteinerna åstadkommer små mikroskopiska skador på blodkärlens väggar, vilket i sin tur bildar små blodproppar av liknande slag som hände med AstraZeneca-vaccinet. Teorin är då att dessa små proppar inte leder till omedelbara symptom men att de på sikt kommer att skada kroppen och växa till ett större problem. Detta skall då resultera i att drivor av människor dör av hjärtproblem de närmaste åren.
Jag säger inte att jag tror på det, för det gör jag inte, men jag ville bara belysa hur "larmen" ser ut. Det handlar i de flesta fall inte om omedelbara biverkningar utan om vad som händer i kroppen på sikt. Det vill säga att spikproteinerna orsakar en omedelbar skada, men att skadan är så liten att det dröjer innan den visar sig. Återigen, detta är vad teorierna går ut på. Några läkare varnar för detta, men de flesta läkare verkar obekymrade över det.
Jag säger inte att jag tror på det, för det gör jag inte, men jag ville bara belysa hur "larmen" ser ut. Det handlar i de flesta fall inte om omedelbara biverkningar utan om vad som händer i kroppen på sikt. Det vill säga att spikproteinerna orsakar en omedelbar skada, men att skadan är så liten att det dröjer innan den visar sig. Återigen, detta är vad teorierna går ut på. Några läkare varnar för detta, men de flesta läkare verkar obekymrade över det.
Ett annan sak som det har varnats för är att spikproteinerna är snarlika proteiner som finns naturligt i människokroppen, vilket eventuellt kan leda till att antikropparna angriper den egna kroppen, vilket kan komma att visa sig efter något år eller så.
Ytterligare ett potentiellt problem som kan komma senare är ADE (anti-body dependent enhancement), vilket i korthet innebär att immunförsvaret blir sämre (än en ovaccinerad kropps) på att ta hand om angrepp från vissa resistenta varianter av viruset (vilka troligen kommer att komma framöver, eftersom den ursprungliga variantens spridning hämmas av massvaccineringen).