2023-05-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Tror att det ligger en ful tanke bakom i processen. Brf vill ta över bostaden för en spottstyver och sälja lägenheten en gång till.

Ja, den tanken har slagit mig också! Men denna soppa ligger en bra bit ovanför min kunskapsnivå.
Citera
2023-05-01, 09:14
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tydligen naket betonggolv på toaletten/badrummet, enligt beskrivningen (*).
Hur man nånsin kan tycka att det är praktiskt ?
Omöjligt att få rent från tvål och schampoorester, tyvärr...
Alla fläckar blir kvar i evigheter som det ser ut nu...
Det är ju bara industribyggnader och garage och liknande som har nakna betongytor.

Men mycket av detta verkar vara ett slags gymnasieprojekt i design ?
Är det någon som har koll på vem som ritade och var byggherre ?
Synd på de stora glasytorna som blir mycket kostsamma om de spricker.
Plus att de drar mycket värme vintertid.
Sådana stora glasytor finns i olika värmeklassning och tålighet
mot skador.
Sjukt hög hyra alltså - Men hela byggnaden läcker väl värme kan tänka ?
Elda för kråkorna alltså ?
Eldar också för sosseskatorna Sahlin & Strandhäll ?
Kanske dragigt, fuktigt och rått hur man än gör.

Byggnadsår står det 1968 men det stämmer väl inte ?
Snarare år 2011-2012 kanske.
Byggnaden failade ju den inspektion som gjordes
efteråt och därav svartbyggedomen.
Och föreläggandet att detta ska rättas till.

Är dåligt uppdaterad på hela historien här.
Det sista som står om BRF Glädjen är att byggnaderna skulle ha omklassats till småhusenhet,
eller ?

Ja, ägarna Jensens verkar inte backa för någonting.
Synd om Tobias Malming som oförtjänt hamnat i skiten helt i onödan.
Och ja, BRF Glädjen har en redig tjock lunta med skriftväxling med Nacka Kommun.
Och nej, hur sjutton ska det gå till att kunna köpa loss den under de omständigheterna ?

Antagligen inte med mindre än att köpa hela klabbet, riva de delar som
svartbyggedomen omfattar, och kanske bygga nytt ?
Och ha någon riktig arkitektbyrå och byggföretag istället, typ...

(*) De här tokiga husdesignprogrammen är ju halvt värdelösa med Mark Isitts (Grand Designs Sverige) tjat om nakna betongytor.
Det kan man möjligen syssla med i södra Spanien där det är varmt och torrt året runt.
Verkar inte vara så praktiskt med nakna betongytor så pass nära polcirkeln som Sverige är.
Det är faktiskt inte så himla billigt och praktiskt att bygga av
direktgjuten betong heller.

Det verkar vara nån arkitekts postindustriella fantasi, stål-betong-glas , 210 kvadratmeter och bara tre rum. Kan tänka mig att där finns en massa problem med köldbryggor, mögel, läckage och att denna konstruktion avger diverse ljud på sommaren när stålet och glaspartier värms upp och sedan kyls ner på natten samt på vintern.
Citera
2023-05-01, 19:02
Medlem
carlv0nlinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Kronofogden har glömt att nämna att resten av medlemmarna i föreningen sitter i fängelse snart, att om man har tur så blir man bara misshandlad om man köper lägenheten. Har man otur så dör man.

Vet man när far och son ska in i finkan?

Om nån letar efter FUPen så finns den här: https://gofile.io/d/pB0trF
Senast redigerad av carlv0nlinne 2023-05-01 kl. 19:05.
Citera
2023-05-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlv0nlinne
Vet man när far och son ska in i finkan?

Om nån letar efter FUPen så finns den här: https://gofile.io/d/pB0trF

Tingsrättens dom är ju överklagad, tror inte hovrätten tagit upp den ännu.
Citera
2023-05-01, 21:01
Medlem
Citat:
Har banken en inteckning i lägenheten? Även om Kfm säljer för 1 krona kan ju lånet kvarstå. Eller skrivs det av?

Tror att det ligger en ful tanke bakom i processen. Brf vill ta över bostaden för en spottstyver och sälja lägenheten en gång till.

Lånet finns ju kvar men det ligger ju på dödsboet, som antagligen går i konkurs. Den som köper lägenheten tar ju inte över några skulder på just bostadsrätten. Däremot blir den ju delägare i föreningens alla problem. Därav priset 1 kr.
Citera
2023-05-01, 21:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Lånet finns ju kvar men det ligger ju på dödsboet, som antagligen går i konkurs. Den som köper lägenheten tar ju inte över några skulder på just bostadsrätten. Däremot blir den ju delägare i föreningens alla problem. Därav priset 1 kr.

Bandidos eller HA tror jag gillar bli delägare. Sedan blir det cirkus och den starkaste vinner.
Citera
2023-05-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det verkar vara nån arkitekts postindustriella fantasi, stål-betong-glas , 210 kvadratmeter och bara tre rum. Kan tänka mig att där finns en massa problem med köldbryggor, mögel, läckage och att denna konstruktion avger diverse ljud på sommaren när stålet och glaspartier värms upp och sedan kyls ner på natten samt på vintern.

Javisst, det är inte så självklart att bygga på det viset. Det duger kanske i Spanien,
men inte så praktiskt i en byggnad som behöver uppvärmning 9 månader om året.

Enligt obekräftade uppgifter är det inlagd golvvärme i betongsulan ?
Måste kosta massor att värma upp hela den massan av betong ?
Även om de skulle ha tex bergvärme.

Stopp eller sönderfrysning av golvvärmen blir rejält besvärligt att ordna upp.
I regel så bilar (= hugger) man då upp golvet och lägger ny slang för golvvärmen, plus ny betong.
Men ett så tunt betongskikt har sedan en stor benägenhet att spricka och flaga.
Därför lägger man något annat golvmaterial ovanpå istället.
Och skippar den opraktiska idén med nakna betongytor.
Det duger ju i industribyggnader och i garagen och tvättstugor förstås...

Citat:
Bandidos eller HA tror jag gillar bli delägare. Sedan blir det cirkus och den starkaste vinner.

Haha, Bandidos plus afghaner och islamister, det blir livat det ?
I så fall dyker nog både Labbe och Mona upp igen, de brukar ju gilla
blodiga uppgörelser ?
Dvs MMA-fighter...

Ingen som hört av Mona Sahlin ?
Är hon ute och åker på MMA-matcher ännu för skattebetalarnas pengar ?

Citat:

Fast nu är det ju så att banken Nordea kan bestämma om att förkasta eller godta budet.
Tycker inte banken att de får tillräckligt bra betalt så kan de lika gärna vänta,
och kanske att KFM gör ett nytt försök att sälja den igen om 1 eller 2 år typ....

Finns en del borätter men framförallt hus som kan stå i flera år innan de blir sålda.
För en borätt så kan det bli en rejäl förlust för BRF att inte få in avgifterna för den tiden.

Förresten så var lägenheten väl ute på exekutiv auktion förut, men hittar inte vilket år ?
Möjligt att det då fanns bilder inifrån interiören ?

Anledningen till att BRF inte rättat till svartbyggedomen måste väl bero på brist på pengar,
eller så är det bara ren tjurskallighet.

BRF ordförande är tydligen känd som en tjurskalle i många avseenden.
Inte minst i kommunikationen med Nacka Kommun.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-05-02 kl. 00:51.
Citera
2023-05-02, 11:52
Medlem
Taggads avatar
Smart av gärningsmännen att montera kameror för att filma dråp/misshandeln där dom inte bara var två mot en utan även att dom två hade tillhyggen, spade och basebollträ. Bilderna från fupen är knivskarpa. Så nu är dom alla ruinerade inte bara ekonomiskt utan också själsligt. Falllet visar på en anmärkningsvärd destruktivitet där dom inblandade envist och systematiskt förstör sina liv.

Bilder på bataljen där pappan barfota rycker in med en spade att hacka BO med samtidigt som sonens knytnävsslag haglar mellan spadhacken. finns på sid 76 - 97 Fup:
https://gofile.io/d/pB0trF

Lärdom: bråka inte med grannarna.
Senast redigerad av Taggad 2023-05-02 kl. 12:14.
Citera
2023-05-02, 12:27
Medlem
Hur kunde polisen komma så snabbt till platsen? Vem hade ringt till dem?
Citera
2023-05-02, 15:34
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hur kunde polisen komma så snabbt till platsen? Vem hade ringt till dem?
Pappan som (boende i huset bredvid) hackade offret i ansiktet med spaden hade polisen i luren under slagsmålet.
Sid 279 ur Fup. Förhör med Jensen, Jan Thore; 2020-12-02 15:24 diarienr: 5000-K1473647-20
Citat:
JJ: Jo då så kommer han till, vi har ju kameror, och jag är alltid noga med att kolla så där så
vi ser att han kommer då till lägenheten någon gång på förmiddagen. Jag kommer inte ihåg,
det har ni bättre koll på kanske när ringde jag polisen runt, då ringde jag till polisen igen och
sade att okej nu har vi honom här igen våldsverkaren och nu hör vi att han håller på och slår
sönder lägenheten. Då så skickade de en bil men när jag sitter vid telefonen med polisen där
och de ringer från bilen då helt plötsligt hör jag hur någon skriker. Jag tittar ut genom
balkongdörren och då ser jag min son Robin, för då hade Robin uppenbarligen mött honom
på uppfarten eller någonting sådant där och jag vet inte exakt när och hur det hände men jag
ser bara, han skriker hjälp hjälp och ja och ligger då på en väldigt obekväm eller sådan där
vass stenmur med vassa stenar. På honom så är då Tobias Malming där och slår honom. Då
självklart så hoppades jag att poliskvinnan var kvar i bilen eller i telefonen men då hade hon
någon annan och snacka med där så a at jag sade men hallå hallå ni måste hjälpa mig här nu
kom hit nu, för de var ju på väg.

https://gofile.io/d/pB0trF
Senast redigerad av Taggad 2023-05-02 kl. 15:48.
Citera
2023-05-02, 18:27
Medlem
Citat:
Tingsrättens dom är ju överklagad, tror inte hovrätten tagit upp den ännu.

Nope och inget datum satt ännu. Kikar in systemet imorgon och fluktar.

Hovrättens målnummer. B11454-22
Citera
2023-05-03, 10:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejrajjejjrallla
Nope och inget datum satt ännu. Kikar in systemet imorgon och fluktar.

Hovrättens målnummer. B11454-22

Är de misstänkta på fri fot lär de dyka upp på auktionen. Och bjuda 2:- i syfte ta över en lägenhet i en brf de kontrollerar.

Visning 2023-05-08
Anmäl dig senast 2023-05-04 klockan 14.00 till 010-579 25 20. När du anmäler dig får du information om tidpunkt för visningen.

Auktion 2023-05-17
Anmäl dig till att delta på auktionen till 010-579 25 20.

Slutpriset blir intressant. Och vem köparen blir.

Hoppas Nordea nekar försäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in