Citat:
Ursprungligen postat av
Coldfire
En polisbil med två konstaplar stod strax utanför huset från någon gång under natten till Söndagen mellan 01:30-02:00 ända till kl 04:00 utan att vare sig lämna bilen eller köra. Det är bekräftat. Min bror stod och pratade med en god vän i korsningen en bit därifrån. Dom hade varit hos mig och spelat sällskapsspel ända fram till kl 01:00 då dom gick hemåt. Polisbilen var redan på plats när de anlände dit och hade inte lämnat när de gick hem. Dom köpte korv och fastnade i ett intressant samtal och därmed blev kvar i korsningen där de skulle skiljas åt och pratade i över två timmar. Dom trodde att polisen hade span på något och därmed hade dom till och med omplacerat sig lite längre bort för att inte eventuellt vara i vägen.
Det kan ju alltså varit så att polisen redan ringts in på natten då de hittat honom död redan då, om inte så dog killen med polisen strax utanför dörren. Hur som helst polisen var på plats runt midnatt mellan Lördag och Söndag... Varför? Det kan man bara spekulera om.
Jag känner inte familjen personligen och vet inte så mycket om dem. Däremot sa en bekant att dom haft det struligt och att systern har ihop det med en på orten känd missbrukare och buse. Men dom bor tydligen tillsammans i Dorotea numera. Hur som helst sa han att det kan vara så att barnen i familjen eller syskonen haft problem med narkotika sen tidigare.
Och det fick honom att spekulera att pojken kanske fått tag i något och det slog illa så att han blev superparanoid och tog livet av sig pga det, kanske sett snutbilen utanför eller vad som helst och tankarna snurrar iväg, rädsla och panik sätter in och sedan går det åt skogen. Att narkotika florerar bland skolungdomar i Vilhelmina är nog rätt allmänt känt vid detta laget.
Har tidigare jobbat med missbrukare på olika sätt och även som övervakare ett tag medans jag bodde på västkusten så jag har sett allt möjligt och vet hur det kan gå när det riktigt snedtänder, inte mycket som förvånar mig längre. Så det är inte så långsökt om det är narkotika involverat. Det är dock mycket tragiskt när sånt här händer.
Och sannolikheten att det är just därför han tog livet av sig är nog ganska låg, men kan vara ett troligt scenario att han var påverkad på något sätt innan han tog modet till sig. Svårt att veta och man ska inte dra förhastade slutsatser...
Risken är nog väldigt hög att dessa poliser gått in, hittat pojkens kropp död, backat ut och bara bevakat hela scenen i väntan på tekniker, åklagare etcetera då det inte riktigt finns resurser för det i Vilhelmina utan närmast torde vara Umeå och förmodligen inte brådskande, så bara direkt på söndagsmorgonen.