2020-11-29, 02:42
Medlem
Om man inte kan avgöra om startmotorn går runt så finns det väl inget annat val än att ringa bärgaren som kör den till en verkstad.

Kollar man på videon så låter det ju som den vill starta. Ungefär som lyftarna inte har fått någon olja.

Om så är fallet är det ju bara kolla oljenivån och nöta lite till på startmotorn. Brukar vara en fördel att ha lite gas medans.

Lycka till.
Citera
2020-11-29, 03:06
Medlem
PeterNosters avatar
Du kan utesluta batteri och startmotor. Inget fel där.
Den försöker tända och när den gör det så blir det naturligtvis lukt.
Jag gissar på bränslesystemet. I och med att den fungerade för två veckor sedan så kan det vara kondens i tanken. Häll i karburatorsprit.

Vad är det för typ av garage? Kallt/varmt? Temperatur?
Senast redigerad av PeterNoster 2020-11-29 kl. 03:08.
Citera
2020-11-29, 03:46
Medlem
killawifes avatar
En del bilar kan bli lite konstiga när de står ett tag. Ett enkelt tips är att trycka gasen i botten när du försöker starta den. Även om det är en insprutare så kan det ibland hjälpa till att få igång den om den bara är lite trög. Annars finns det startgas med.
Citera
2020-11-29, 09:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag lyckas inte se din film och vet inte vilken bil du har, men som jag förstått det går startmotorn runt, bränslepumpen surrar och batteriet ska vara laddat. För att starta behöver en bil luft, bränsle, gnista och timing. Du får beta av punkterna strukturerat tills du hittat felet.
Luft är enklast och där kan du öppna luftfilterburken och se om en råtta byggt bo i den under de två veckor bilen stod stilla eller om luftfiltret är igenkloggat på annat sätt.

Därefter skulle jag köpt en batteriladdare och laddat batteriet, eftersom det mest sannolika ändå är att kylan gjort bilen svårstartad. Jag litar inte på den gröna pluppen som ska indikera batteriets hälsa. Det brukar gå bra att ladda batteriet medan det är inkopplat i bilen.
Citera
2020-11-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
För att starta behöver en bil luft, bränsle, gnista och timing. Du får beta av punkterna strukturerat tills du hittat felet.

Kompression är ganska viktigt också, för att inte säga vitalt!
Citera
2020-11-29, 11:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Kompression är ganska viktigt också, för att inte säga vitalt!
Precis. Det kanske är kammrem som kuggat över
Citera
2020-11-29, 17:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Om man inte kan avgöra om startmotorn går runt så finns det väl inget annat val än att ringa bärgaren som kör den till en verkstad.

Kollar man på videon så låter det ju som den vill starta. Ungefär som lyftarna inte har fått någon olja.

Om så är fallet är det ju bara kolla oljenivån och nöta lite till på startmotorn. Brukar vara en fördel att ha lite gas medans.

Lycka till.
Det är väl knappast hydrauliska ventiltryckare på den där P2an...
Citera
2020-11-29, 17:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En del bilar kan bli lite konstiga när de står ett tag. Ett enkelt tips är att trycka gasen i botten när du försöker starta den. Även om det är en insprutare så kan det ibland hjälpa till att få igång den om den bara är lite trög. Annars finns det startgas med.
Bra förslag. Det låter lite som att bilen kan lida av "lawn mover syndrom".
Citera
2020-11-29, 18:08
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyriner
Nån annan frågade samma, är nog det isåfall. Hur skall jag veta ifall startmotorn går runt ?

Du skall nog inte ha en bil om du inte vet det.
Citera
2020-11-30, 16:51
Medlem
MasterTechs avatar
Jag skulle börjat med att kolla följande:
1. Kolla säkringar
2. Att tändkablarna sitter på plats
(och här kanske vi nått slutet på vad man klarar om man inte är kunnig)
3. Kontrollera bränslepumpen. Även om man hör ljudet av den när man vrider på tändningen så kan det ju vara så att den inte orkar bygga upp det tryck som krävs för bränslerailen.
Alternativt spruta in startgas eller brakecleaner i insuget, så vet du iaf om det är bränsleproblem eller något annat.

Lycka till!
Citera
2020-11-30, 17:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterTech
Jag skulle börjat med att kolla följande:
1. Kolla säkringar
2. Att tändkablarna sitter på plats
(och här kanske vi nått slutet på vad man klarar om man inte är kunnig)

3. Kontrollera bränslepumpen. Även om man hör ljudet av den när man vrider på tändningen så kan det ju vara så att den inte orkar bygga upp det tryck som krävs för bränslerailen.
Alternativt spruta in startgas eller brakecleaner i insuget, så vet du iaf om det är bränsleproblem eller något annat.

Lycka till!
Skulle du hitta tändkablarna?
Citera
2020-11-30, 17:09
Medlem
MasterTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Skulle du hitta tändkablarna?

Är det en kuggfråga ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera