Hej,
Sitter och funderar lite och har fastnat.
Vi antar att ett företag säljer en digital produkt, t.ex. en streaming-tjänst så som Netflix. Det införs sedan en nedskärning på inkomstskatten, vilket ger hushållen en större disponibel inkomst. Detta gör att människor efterfrågar mer Netflix, vilket ger ett skifte i demand-kurvan åt höger där vi får en ny högre kvantitet, q2 sålt till ett nytt högre pris, p2.
I verkligheten skulle antagligen inte Netflix höja sitt pris bara för att det efterfrågas mer. För att skifta sin supply-kurva åt höger för att nå q3 och gå tillbaka till p1 måste det ske något som gör att företaget producerar billigare, vilket inte blir korrekt enligt teori. Supply-kurvan kan bli rakare, dvs att den skiftar i lutningen för att träffa q3 och p1, men detta säger enligt teori att produkten blir mer priskänslig, dvs mer personer än innan skaffar/gör sig av med Netflix vid en minskning/ökning i priset av tjänsten.
Någonstans här antar jag att jag inte har full koll på vad teorin säger, men jag har Googlat och inte hittat svaret. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur det fungerar.
TLDR: Vad händer med supply-kurvan för ett företag med digitala produkter när inkomstskatten sänks? Den skiftar ej eftersom inga förutsättningar för detta givits, lutningen kan väl inte ändras då det också menar att produkten blir mer priskänsliga?
Tacksam för svar!
Mvh