Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Är verkligen semi-lockdowns effektiva?
Troligen inte särskilt.
Citat:
Isolering bromsar visserligen smittspridningen men så fort man öppnar upp är ju viruset igång igen. Det försvinner knappast.
Det finns vaccin
nu. Det räcker med att hålla ut till det finns tillräckligt många doser. Tidsskalan är alltså månader, inte år.
Citat:
Hur stor risk är det att dö med Covid-19 i kroppen?
"Den ser ut att vara 0,1 % hos individer under 70 år"
Ca 1/4 av Sveriges befolkning är över 65. I resten av befolkningen blir det ca 7500 lik.
Citat:
Alltså en gissning är att 0.1% dör men säkert är siffran lägre då många säkert varit ovetandes smittade. Mörkertalet smittade är alltså stort.
Tvärtom, mörkertalet är mycket lågt och har konsekvent varit lägre än de mest pessimistiska prognoserna från myndigheter. Hade det varit ett betydande mörkertal hade vi varit ungefär klara nu och ytterligare explosiv tillväxt ej möjlig.
Citat:
Det är alltså bra mycket vanligare att gå bort i andra sjukdomar.
Nej.
Citat:
Hela Sveriges ekonomi bygger på att pengar har omsättning, att det konsumeras. Att rasera näringar får en dominoeffekt och riskerar i slutändan rasera ett lands ekonomi (och välfärd där sjukvård ingår).
De allra flesta ekonomiska konsekvenserna beror på omvärldsfaktorer och spontana beteendeförändringar, inte på våra blygsamma åtgärder här.
Citat:
Så varför såga av en ekonomisk gren(ar) när vi tvingas stå packade som sillar i kollektivtrafiken? Hjälper det att jag inte får ta en öl efter 22.30 när jag ofrivilligt stått nästan kramandes mina medresenärer under 20 mins bussfärd till jobbet?
Ja, det hjälper. Hade hjälpt ännu mer om du cyklat.
Citat:
Vilka dör då? Svaret är att de flesta som dör ändå skulle dö inom en snar framtid i andra sjukdomar.
Genomsnittligt förlorad livstid är ungefär 10 år sett till de dödas övriga sjukdomar och allmäna hälsotillstånd.
Citat:
Resultatet blir alltså att några äldre lever några månader till på bekostnad av att samhällsekonomin körs ned i ruinen.
Kostnaden är inget vi kan välja bort oavsett hur många äldre vi tar livet av eller hur mycket det sups efter klockan 22. Det är som sagt i absolut första hand saker
utanför Sverige som påverkar. Sverige har haft avsevärt mindre sanktioner än grannländerna och drabbats ekonomiskt hårdare.