2020-11-11, 23:20
Medlem
Laddjulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Helt jävla rätt! Äntligen något vettigt!!! 💪🏼

Det är ju unga personer upp till 30 bast som sprider skiten just nu. Vilka hänger på krogen vid den tiden!?! 1+2 blir 3

Väntar och hoppas bara på att munskydd ska bli obligatoriskt på allmänna platser.
Heder åt alla er unga som bär munskydd och blir fler och fler på Stockholms gator! ⭐️

Woho, nu blir äntligen fler av med jobbet, ännu fler människor kommer ta självmord i sviterna av ekonomisk depression. Längtar tills vi tar nästa steg så ännu fler unga människor blir av med sin framtid.

Allt för pensionärerna⭐️💫⭐️💫
Citera
2020-11-11, 23:45
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laddjulia
Woho, nu blir äntligen fler av med jobbet, ännu fler människor kommer ta självmord i sviterna av ekonomisk depression. Längtar tills vi tar nästa steg så ännu fler unga människor blir av med sin framtid.

Allt för pensionärerna⭐️💫⭐️💫

Ja precis! Att allt går åt helvete för massa människor står inte i proportion till att ett antal äldre och sjuka individer eventuellt blir ännu sjukare och dör. Om jag inte får jobba som vanligt snart kommer jag kanske dö i överdos istället.
Citera
2020-11-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Nu ska USA införa samma som Sverige, alltså ingen alkoholförsäljning på krogen efter 22

Alla ni som klagar på allt som regering, folkhälsomyndigheten och socialstyrelsen föreslår.

Och det är ganska många som bara tycker att allt är fel, inte bara på detta forum.

Då har jag ett fråga.
Vad tycker ni att man skall göra i stället?
Nu får ni chansen att briljera.
Detta ska bli spännande.

Jag tänker inte gå in på vad man ska göra istället för jag har ingen aning men Grekland införde detta fast allt stänger 00:00 redan i juli.

Det som hände är att unga istället samlades 10x fler på 10x mindre yta istället för vara utspridda på olika barer och klubbar.

Får hoppas Sverige har en bättre lösning på detta än Grekland.
Citera
2020-11-12, 00:52
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Sendrag
Jag tänker inte gå in på vad man ska göra istället för jag har ingen aning men Grekland införde detta fast allt stänger 00:00 redan i juli.

Det som hände är att unga istället samlades 10x fler på 10x mindre yta istället för vara utspridda på olika barer och klubbar.

Får hoppas Sverige har en bättre lösning på detta än Grekland.
Regeringen med groggnyllet i spetsen, ligger ju i bräschen för smarta lösningar som inte fungerar.

När restaurangerna nu konkar en masse och blattarnas pizzerior går under, kanske inbördeskriget kommer. Alla h kan inte langa knark så skjutningar och sprängningar kommer säkert att öka när nya svartingar ska pinka in revir.

Säkert kommer svartklubbar dyka upp som svampar och coronan kommer fortsätta oförminskat.
Citera
2020-11-12, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Åtgärden är för hålla ner beläggningen på Iva, vårdcentraler och sjukhus.

De som gnäller borde skämmas.

Supa kan ni göra hemma.

Visst kan man supa hemma. Men du tror väl inte på fullt allvar att nu kommer alla att supa ensamma hemma istället? Det kommer troligen bli allt vanligare med hemmafester och liknande, eftersom de nu inte kan festa ute sent. Alkohol kan vara en social grej också.

Vilket gör att smittspridningen kanske inte alls minskar, vilket påverkar vården.
Citera
2020-11-12, 07:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är verkligen semi-lockdowns effektiva? Isolering bromsar visserligen smittspridningen men så fort man öppnar upp är ju viruset igång igen. Det försvinner knappast.

Hur stor risk är det att dö med Covid-19 i kroppen?
"Den ser ut att vara 0,1 % hos individer under 70 år"
https://www.netdoktorpro.se/infektion/medicinska-oversikter/coronavirus-2019-ncov-sars-och-mers/
Alltså en gissning är att 0.1% dör men säkert är siffran lägre då många säkert varit ovetandes smittade. Mörkertalet smittade är alltså stort.
Det är alltså bra mycket vanligare att gå bort i andra sjukdomar.

Hela Sveriges ekonomi bygger på att pengar har omsättning, att det konsumeras. Att rasera näringar får en dominoeffekt och riskerar i slutändan rasera ett lands ekonomi (och välfärd där sjukvård ingår).

Så varför såga av en ekonomisk gren(ar) när vi tvingas stå packade som sillar i kollektivtrafiken? Hjälper det att jag inte får ta en öl efter 22.30 när jag ofrivilligt stått nästan kramandes mina medresenärer under 20 mins bussfärd till jobbet?

Vilka dör då? Svaret är att de flesta som dör ändå skulle dö inom en snar framtid i andra sjukdomar.

Resultatet blir alltså att några äldre lever några månader till på bekostnad av att samhällsekonomin körs ned i ruinen.
Citera
2020-11-12, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Nu ska USA införa samma som Sverige, alltså ingen alkoholförsäljning på krogen efter 22

Alla ni som klagar på allt som regering, folkhälsomyndigheten och socialstyrelsen föreslår.

Och det är ganska många som bara tycker att allt är fel, inte bara på detta forum.

Då har jag ett fråga.
Vad tycker ni att man skall göra i stället?
Nu får ni chansen att briljera.
Detta ska bli spännande.

Absolut ingenting, släpp smittan fri.
Jorden e toköverbefolkad som det är, låt evolutionen ha sin gång.
Citera
2020-11-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är verkligen semi-lockdowns effektiva?
Troligen inte särskilt.

Citat:
Isolering bromsar visserligen smittspridningen men så fort man öppnar upp är ju viruset igång igen. Det försvinner knappast.
Det finns vaccin nu. Det räcker med att hålla ut till det finns tillräckligt många doser. Tidsskalan är alltså månader, inte år.

Citat:
Hur stor risk är det att dö med Covid-19 i kroppen?
"Den ser ut att vara 0,1 % hos individer under 70 år"
Ca 1/4 av Sveriges befolkning är över 65. I resten av befolkningen blir det ca 7500 lik.

Citat:
Alltså en gissning är att 0.1% dör men säkert är siffran lägre då många säkert varit ovetandes smittade. Mörkertalet smittade är alltså stort.
Tvärtom, mörkertalet är mycket lågt och har konsekvent varit lägre än de mest pessimistiska prognoserna från myndigheter. Hade det varit ett betydande mörkertal hade vi varit ungefär klara nu och ytterligare explosiv tillväxt ej möjlig.

Citat:
Det är alltså bra mycket vanligare att gå bort i andra sjukdomar.
Nej.

Citat:
Hela Sveriges ekonomi bygger på att pengar har omsättning, att det konsumeras. Att rasera näringar får en dominoeffekt och riskerar i slutändan rasera ett lands ekonomi (och välfärd där sjukvård ingår).
De allra flesta ekonomiska konsekvenserna beror på omvärldsfaktorer och spontana beteendeförändringar, inte på våra blygsamma åtgärder här.

Citat:
Så varför såga av en ekonomisk gren(ar) när vi tvingas stå packade som sillar i kollektivtrafiken? Hjälper det att jag inte får ta en öl efter 22.30 när jag ofrivilligt stått nästan kramandes mina medresenärer under 20 mins bussfärd till jobbet?
Ja, det hjälper. Hade hjälpt ännu mer om du cyklat.

Citat:
Vilka dör då? Svaret är att de flesta som dör ändå skulle dö inom en snar framtid i andra sjukdomar.
Genomsnittligt förlorad livstid är ungefär 10 år sett till de dödas övriga sjukdomar och allmäna hälsotillstånd.

Citat:
Resultatet blir alltså att några äldre lever några månader till på bekostnad av att samhällsekonomin körs ned i ruinen.
Kostnaden är inget vi kan välja bort oavsett hur många äldre vi tar livet av eller hur mycket det sups efter klockan 22. Det är som sagt i absolut första hand saker utanför Sverige som påverkar. Sverige har haft avsevärt mindre sanktioner än grannländerna och drabbats ekonomiskt hårdare.
Citera
2020-11-12, 20:19
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Början på ett totalt alkoholförbud, för alltid.

Det konceptet testades i USA under 20-talet och resulterade i öppet mål för illegala sprittillverkare, svartklubbar och den organiserade brottsligheten som kunde ombesörja den illegala importen och distributionen av alkohol och därmed upprätta starka imperier kring sina verksamheter.
Citera
2020-11-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det konceptet testades i USA under 20-talet och resulterade i öppet mål för illegala sprittillverkare, svartklubbar och den organiserade brottsligheten som kunde ombesörja den illegala importen och distributionen av alkohol och därmed upprätta starka imperier kring sina verksamheter.

Ja men hur fungerar det i mellanöstern? Är det inte ganska bra
Citera
2020-11-13, 00:13
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Ja men hur fungerar det i mellanöstern? Är det inte ganska bra

Vill man leva under ett starkt förtryck med urholkad valfrihet som regleras av en djupt destruktiv religion så är Mellanöstern säkerligen idealiskt.

I en västerländsk demokrati ska man naturligtvis kunna åtnjuta valfrihet om huruvida man vill ta en starköl eller ej.
Citera
2020-11-15, 10:20
Medlem
downloathes avatar
Det har gått för långt när regeringen utan vetenskapliga belägg för att det är här smitta sker, kan införa restriktioner mot hela restaurangbranschen.

Inget i statistiken talar för att just denna målgrupp belastar sjukvården nämnvärt vid smitta - dvs hamnar på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in