Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Inte förtrycka. Allt görs i samförstånd för allas bästa. Våld är oundvikligt. Bättre med kontrollerat våld i begränsad mängd än att draken släpps fri.
Vilket samförstånd? När söktes samförståndet, av vem och till vem gavs det? Kan du alls dra ner det här på en konkret nivå?
Våld är uppenbarligen inte alls oundvikligt, det varierar kraftigt från land till land, område till område, kultur till kultur. Detta går att studera, vilket också görs flitigt. Du verkar dock inte alls intresserad av att fundera kring vad dessa variationer beror på och därifrån sedan ta steget till att fundera på hur man faktiskt kan avhjälpa problemen. Istället skall man bara acceptera världens ondska och se den som en balanspunkt till godhet. Ditt sätt att resonera ger mig uppfattningen att du är religiös.
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vad vet du om 1984?
Varför tror du att du vet allt? Varför tror du att du är den som vet hur allt är och hur det borde vara? Vem fan är du? En outbildad chimpans.
Jag kan lika gärna fråga en gris om hur grisfarmen borde skötas.
Du verkar bli provocerad av att få mothugg, det är ett tecken på ett dogmatiskt tänkande. Bemöt gärna mitt första inlägg i sak, dvs. resonemanget om utanförskap, våldsideologier och våldsutövning. Du kan t.o.m. hitta stöd för din världsåskådning i det resonemanget (som handlar om att beskriva dynamiken bakom ett visst samhällsfenomen och inte om att ta ställning för en viss moralfilosofi) givet att du alls är intresserad av att diskutera den här frågan på ett givande sätt.