2020-11-08, 12:27
Medlem
Finns det en risk att även säljaren åker fast om jag beställer ett brev via en clearnet sida utan vpn och åker fast?

Kan man eliminera risken om man använder vpn eller måste man använda sig utav darkmetsidorna för att vara säker?
Citera
2020-11-08, 13:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovehundberg
Finns det en risk att även säljaren åker fast om jag beställer ett brev via en clearnet sida utan vpn och åker fast?

Kan man eliminera risken om man använder vpn eller måste man använda sig utav darkmetsidorna för att vara säker?
Svårt att svara på med bara den informationen men beställer du inrikes, betalar med BTC och kommunicerar över krypterad mail så borde inte säljaren åka fast men det kan bli så ändå om du t.ex har okrypterad dator / platta som du beställer från och polisen spårar köpet till säljarens IP eller om det blir förhör och du säger för mycket samt att de tar fingeravtryck på brevet m.m.
Citera
2020-11-08, 13:47
Medlem
aYaLLas avatar
Risken är väl noll. Kan ingenting om knark eller langning men om man skickar det via brev så har man väl gjort det som krävs för att det inte kan spåras tillbaka.
Citera
2020-11-08, 14:49
Medlem
yz44s avatar
Förmodligen är säljaren mer motiverad att se till att det inte kan spåras.
Så även om inte du användet Tor/vpn gör säkerligen säljaren det.
Citera
2020-11-08, 15:34
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Cannabis --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera
2020-11-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Svårt att svara på med bara den informationen men beställer du inrikes, betalar med BTC och kommunicerar över krypterad mail så borde inte säljaren åka fast men det kan bli så ändå om du t.ex har okrypterad dator / platta som du beställer från och polisen spårar köpet till säljarens IP eller om det blir förhör och du säger för mycket samt att de tar fingeravtryck på brevet m.m.

Jag vet inte vad du menar med att kryptera datorn men jag har för mig att tor fungerar som vpn även om det inte är en darknetsida? Och är det överdrivet att tro att polisen skulle beslagta datorer för en mindre mängd? Jag har läst att polisen bara skickar ett brev att dem förstör innehållet.
Citera
2020-11-08, 21:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovehundberg
Jag vet inte vad du menar med att kryptera datorn men jag har för mig att tor fungerar som vpn även om det inte är en darknetsida? Och är det överdrivet att tro att polisen skulle beslagta datorer för en mindre mängd? Jag har läst att polisen bara skickar ett brev att dem förstör innehållet.
Vid kryptering så kommer bara den som kan lösenordet åt innehållet på datorn.
Ja tor döljer din plats som även vpn gör men skulle datorn kollas så kan man ändå hitta spår.
Förmodligen får du bara ett brev eller telefonsamtal vid liten mängd (ringa) om du inte blir påkommen flera gånger tätt inpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in