2020-11-04, 17:08
Medlem
Hej!
Är det någon som jobbar som vindkrafttekniker här?

Jag funderar på att bli vindkrafttekniker / Servicetekniker för vindkraft och undrar om det är kul?
Jag är rädd att det mest är att åka från verk till verk och smörja lager, typ.

häj
Citera
2020-11-04, 17:16
Medlem
Returpappers avatar
Skulle tro att de flesta är elektriker att jobba med mekaniska saker kan naturligtvis ingå. Att skicka ut en smörjare är nog inte vd det går ut på. Trilla inte ner när du går ut på vingarna.
Citera
2020-11-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekuk
Hej!

Jag funderar på att bli vindkrafttekniker / Servicetekniker för vindkraft och undrar om det är kul?

häj

Hallå!

Det är en maskin fast en bit upp i luften, service är oftast det som man sysslar mest med & det är inte roligt efter service #10, det man gör är bland annat byta oljefilter, fylla fett, spänna bultar mm mm. Felsökning är roligare, iaf när man löser problemen. När det gäller elen så är elutbildningen man får i utbildningen istortsett helt meningslös i ditt dagliga arbete, det är definitivt inte varje gång man behöver multimetern med sig.

Stora komponentbyten görs också och det är väl inte heller jättefestligt, långa dagar, extremt mkt skruvande, tidspress och oftast tillsammans med nån som knappt kan prata engelska el kan nåt för den delen.

Men jobbet istort är väl helt ok & rätt så fritt, går du vidare försök få jobb hos nån av dom större tillverkarna & skit i alla de mindre "servicefirmorna" som dyker upp överallt.
Citera
2020-11-04, 21:11
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekuk
Hej!

häj
Ger en bra bild av yrket.

https://www.instagram.com/blivindkrafttekniker/
Citera
2020-11-04, 21:38
Medlem
Man kan knappast lida av svindel och det kan nog blåsa rätt bra där uppe.

Men hur har ni det med hiss, finns det alltid det eller får man klättra upp/ner ibland med verktyg?
Citera
2020-11-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man kan knappast lida av svindel och det kan nog blåsa rätt bra där uppe.

Men hur har ni det med hiss, finns det alltid det eller får man klättra upp/ner ibland med verktyg?

Äldre verk kan vara utan hiss, men nuförtiden tror jag inte ens det går få utan. Små verktyg har man på sig, ska man ha med större saker så kranar man upp det.

Kan gunga lite men blir det för mkt vind så går man ner & kommer tillbaka när det lugnat sig.
Citera
2022-10-23, 22:13
Medlem
Vad ligger lönen för vindkraftstekniker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in