Citat:
Ursprungligen postat av
reinadelsur
så man e svensk om man beter sig civiliserat?
Tror nog dadgostar e en stolt iransk kurd... att bete sig svenskt i ett annat land som typ danmark eller storbrittanien går inte hem. Det dadgostar gjorde var inte svenskt. Att man står emot omskärelse är inte heller något som gör en svensk.... snarare human !
Jag tror att hon anser sig vara både iransk kurd, om det är det hon är, och svensk. Hon är inte religiös eller anser att tradition är ett skäl att utföra omskärelser. Självklart kan man vara emot detta även om man inte är svensk, det är som du säger inhumant att vara för det. Men frågan är om hon vågar rent politiskt. Men det kanske är för en annan tråd. Personen Nooshi tycks ha tämligen normala värderingar, för en traditionell vänsterpartist.
Vänsterpartiet har
kongressbeslut på att förbjuda icke medicinskt motiverad omskärelse på barn (under 18 år), och de har också lagt en motion om det i riksdagen. Men det var längesedan, kanske är det numera som Socialdemokraterna och monarkin - de är i princip emot, men det är ju inte så viktig fråga så det är bäst att låta det vara som det är tills vidare. I dagsläget, baserat på hur votering har gått i Region Stockholm, är Vänsterpartiet i praktiken numera helt ok med omskärelse på minderåriga.
Jag hoppas och tror på att N Dadgostar följer kongressbeslutet angående omskärelser, och aktivt arbetar mot dessa - annars får V ta upp frågan igen och ta debatten - vad är viktigast: barns rätt till sin egen kropp eller patriarkala traditioner och religiöst vansinne.
Eftersom Dadgostar, vad det verkar, är ateist, inte uppfostrad islamskt eller judiskt - hon firar i huvudsak svenska högtider precis som andra svenskar - ickereligiöst, och själv är emot omskärelse (även om det är en svår fråga) så håller jag inte för osannolikt att hon skulle våga droppa en sådan bomb.
Jag är f.ö bergfast övertygad om att N Dadgostar läser denna tråd, hon tillhör den generation där Flashback är normaliserat och hon får ingen chock av att tillmälen eller invektiv flyger.