2020-10-29, 20:57
Medlem
Vi har 200 miljardärer i landet. Jag känner en av dessa. Dessutom har vi 150 000 dollarmiljonärer i landet och de blir snabbt fler och fler. Jag känner ett tiotal sådana. Dessvärre har de inte så stor nytta av slantarna pga hög ålder och covid. Jag kan bekräfta att man inte blir så mycket lyckligare . Lite ökad trygghet är bra men för övrigt är det skit samma. Någon mille över räcker gott.
Jag säger som Mona, det är häftigt att betala skatt !
Citera
2020-10-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Sverige har bland de lägsta kapital- och bolagsskatterna i europa så det är bara skitsnack.
Och det är bra. Investeringar och företag skapar jobb och skatt. Varför tror du vi har så mycket stora företag/bolag jämför med andra länder?Volvo, HM, Abb, Saab, Ikea tex men också pga andra skäl men bland annat.

Viktigt med låg skatt på företag annars motverkar man företag och ekonomin. Man får in mer skatt med lägre skatter eftersom företagen växer snabbare och i sin tur ger mer i skatt.

Men för låg skatt är inte heller bra, för då blir det mindre välfärd, mindre klyftor. Den svenska modellen klarar inte av massinvandringen.
Senast redigerad av afs123 2020-10-29 kl. 20:59.
Citera
2020-10-29, 21:15
Medlem
DenFulaEkorrens avatar
Det är ett uttryck framtaget av personer som måste skylla ifrån sig på något.
Men har du ett heltidsarbete och några års erfarenhet så räknas du nog som rik.

Räknar du inkomst så år 2018 tillhörde du top 1% rikaste i världen om du tjänade 24 000 SEK netto per månad.
(I dag visar SCB:s beräkningar att den rikare halvan av befolkningen i Sverige utgörs av alla som tjänar över 26 700 kronor i månaden.) -2017

Jämför lite här.
https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Det är lätt att bli bortskämd.
Att sova inomhus under tak, mat på bordet, drickbart vatten i kran, samt mycket generösa bidrag
CSN, bostadstillägg, flerbarnstillägg, soss bara några exempel.
tillgång till nästan hela världen under semestern varav många länder
är så billiga att vara i så du nästan är rikare när du kommer hem trots öl, drinkar och hotellnätter.

Men att bli rik i Sverige kanske är att sitta på över 10 millar + stor kåk utan lån.

Här följer lite mera artiklar som kan upplysa lite om sítuationen.

https://investerarfysikern.se/2019/11/hur-rik-ar-snittsvensken/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/statistiknyhet/finansrakenskaper-forsta-kvartalet-2019/

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult

Sen om man jämför nettovärde på personer så måste man ta med ålder i beräkning.
60 årig person borde vara mångfaldigt flera gånger förmögnare än 25 åring.
Senast redigerad av DenFulaEkorren 2020-10-29 kl. 21:23.
Citera
2020-10-29, 21:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det menas att folk menar att vi har höga skatter i Sverige vilket nästan omöjliggör för folk att bli rika. Det är naturligtvis bara trams.

Medelklassen beskattas. Underklassen beskattas. Hårt. Dödshårt.
Men visst kan man bli rik i Sverige, om man lyckas komma över "diskvalificeringsgränsen" medelklass:
Listor på svenska miljardärer.
(Både gamla och så kallade nya pengar)

2018 var det tydligen 191 miljardärer i Sverige. Så totalt omöjligt är det inte.
(Det gamla namnet för rik, dvs. "miljonär" som jag växte upp med, är tyvärr obsolet på grund av inflationen.. En miljonär är inte rik idag, om man med "rik" avser totalt ekonomiskt oberoende, alltså kan "skita i allt").
Citera
2020-10-29, 21:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Vi har 200 miljardärer i landet. Jag känner en av dessa. Dessutom har vi 150 000 dollarmiljonärer i landet och de blir snabbt fler och fler. Jag känner ett tiotal sådana. Dessvärre har de inte så stor nytta av slantarna pga hög ålder och covid. Jag kan bekräfta att man inte blir så mycket lyckligare . Lite ökad trygghet är bra men för övrigt är det skit samma. Någon mille över räcker gott.
Jag säger som Mona, det är häftigt att betala skatt !

Jag är antagligen "dubbel-dollar-miljonär". Känner mig inte ett dugg rik för detta. Men jag oroar mig inte för "vilken falukorv som är på rea", eller vardagliga räkningar. Ekonomisk trygghet är rätt bra, på sätt och vis. (Hemma grälar vi aldrig om pengar, som jag hör vanliga "svenssons" gör på ICA, "ska du köpa blabla blabla idag igen!! Vi har inte råd!!" Typ. Sånt slipper man i vardagen).
-Gräla om något som kostar typ under hundra spänn eller sånt.

Familjefrid! -Det är en bonus om man har god ekonomi.

Gräl om ekonomi i relationer

Nåja, tråden handlar om "det går inte att bli rik i Sverige", men detta håller jag inte med om. Går visst att bli rik, även som "vanlig svensson", om man ser över sina kostnader, och jobbar på, samt placerar det man har klokt. (Sossarna tar förvisso över hälften, men skit samma..)
Citera
2020-10-29, 21:34
Medlem
Tror det är ännu svårare för en vanlig arbetarpojk i Bangladesh.
Citera
2020-10-29, 21:36
Moderator
HelgeBuks avatar
Skattestrukturen idag gör att det är om inte omöjligt så iaf ganska svårt att jobba sig rik, men det är hyfsat lätt att spara sig rik. Ser man till att göra aktiva och kloka investeringar så är ISK en skattemässigt lindrig sparform där man inte beskattas alltför hårt.

Som överallt är det så att den som har mycket pengar relativt lätt kan få mer pengar, men den som har inga pengar har svårt att få ihop mer pengar.
Citera
2020-10-29, 21:36
Medlem
insvepts avatar
Om man lyckas jobba ihop en liten insats på börsen och har intresse nog för en bra utveckling så kan man bli rik i Sverige. Passa på medan ISK-skatten är så låg, det lär ändras framöver när Sverige behöver mer pengar.
Citera
2020-10-29, 21:41
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Medelklassen beskattas. Underklassen beskattas. Hårt. Dödshårt.
Men visst kan man bli rik i Sverige, om man lyckas komma över "diskvalificeringsgränsen" medelklass:
Listor på svenska miljardärer.
(Både gamla och så kallade nya pengar)

2018 var det tydligen 191 miljardärer i Sverige. Så totalt omöjligt är det inte.
(Det gamla namnet för rik, dvs. "miljonär" som jag växte upp med, är tyvärr obsolet på grund av inflationen.. En miljonär är inte rik idag, om man med "rik" avser totalt ekonomiskt oberoende, alltså kan "skita i allt").
191 miljardärer på 10 miljoner invånare måste ändå vara ett av absolut högsta miljardärer per capita?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_billionaires

Kolla på listan med dollarmiljardärer, Sverige ligger framför länder som Japan med över 100 miljoner invånare... OCh dessutom före länder som Singapore med jämförlig befolkning men har lägre skatter.

Så visst går det att lyckas i Sverige.
Citera
2020-10-29, 21:43
Medlem
Med uttrycket att det inte går bli rik i Sverige tänker jag närmast på det svåra i att enbart bli rik på sparad lön. Dvs, att du gör ett bra jobb, sparar din lön och arbetar dig uppåt, t ex genom ett högavlönat yrke som (anställd) läkare, advokat eller ingenjör. Det tar mycket lång tid eftersom lön beskattas hårt. Om du däremot får optioner av företaget du arbetar på (och vi förutsätter att de stiger kraftigt i värde, vilket dock inte är garanterat på något sätt), investerar dina sparade pengar i aktier, i skog, startar eget bolag du kan ta ut lågbeskattad utdelning från eller liknande, så går det desto rätt snabbt. Just kapital, i form av aktier/fonder etc som du kan ha i ISK/kapitalförsäkring, beskattar nog Sverige bland det lägsta i världen.

Bortser vi från just skatten på arbete (arbetsgivaravgift), lön och 3:12 bolag så är Sverige snarare ett skatteparadis:
  • Ingen arvs- eller gåvoskatt
  • Ingen förmögenhetsskatt
  • Mycket låg platt skatt på hus
  • Borttagen ränta på uppskovsränta från 1 januari 2021 upp till ackumulerad vinst på 3 miljoner för försäljning på primärbostad
  • Extremt låga skatter på börsnoterat kapital. På de flesta korta placeringar kan skatten helt elimineras genom ISK/kapitalförsäkring, och för längre placeringar (längre än ett kvartal) beskattas depåns värde ~0,6% per år.
Senast redigerad av FlashbackWerner 2020-10-29 kl. 21:46.
Citera
2020-10-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Det går absolut. Men det tar längre tid i Sverige jämfört med t.ex usa eftersom näst högsta skatterna i världen. Arbetsgivaravgift på 30%, sen 30% skatt och sen 25% moms på allt man köper. Dyr mat, bensin, boende.
Sen skattar man 30% på vinster av sina investeringar.

Klart det tar längre tid men det är inte omöjligt för en vanlig knegare, men det tar mycket tid och dedikation. Och man måste läsa på en del. Men investerar man 10 tusen i månaden så gör ränta på ränta effekten resten.
Arbetsgivaravgift och skatt är samma sak 😜
Citera
2020-10-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Och det är bra. Investeringar och företag skapar jobb och skatt. Varför tror du vi har så mycket stora företag/bolag jämför med andra länder?Volvo, HM, Abb, Saab, Ikea tex men också pga andra skäl men bland annat.

Viktigt med låg skatt på företag annars motverkar man företag och ekonomin. Man får in mer skatt med lägre skatter eftersom företagen växer snabbare och i sin tur ger mer i skatt.

Men för låg skatt är inte heller bra, för då blir det mindre välfärd, mindre klyftor. Den svenska modellen klarar inte av massinvandringen.
IKEA ägs av en holländsk stiftelse och mannen bakom det skatteupplägget, Göran Grosskopf, blev snuskigt rik på det. Volvo, Saab, ABB växte sig stora då bolagsskatten var betydligt högre än nu. Advokater, konsulter och revisorer blir rika eftersom dom omvandlar inkomst av tjänst till inkomst av kapital. Läkare börjar i allt högre grad göra detsamma. Nästa steg blir väl att verkstadsarbetare och sjuksyrror ”bolagiserar” sig och hyr ut sina tjänster. Vart är Sverige på väg när nyliberalerna får styra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in