2020-10-30, 14:23
Medlem
Det beror helt på läkare enligt mig. Vissa är väldigt fyrkantiga i sitt tankesätt.
Sedan skulle ändå ett eventuellt återfall betyda att de inte hjälper dig tillräckligt eller att du har fel preparat och dos.
Citera
2020-10-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Det beror helt på läkare enligt mig. Vissa är väldigt fyrkantiga i sitt tankesätt.
Sedan skulle ändå ett eventuellt återfall betyda att de inte hjälper dig tillräckligt eller att du har fel preparat och dos.
Jag har inte fått någon medicin än. Den ända medicinen jag får är melatonin och lergigan.
Citera
2020-10-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusismyway
Jag har inte fått någon medicin än. Den ända medicinen jag får är melatonin och lergigan.

Trist. Det är mediciner som förstärker add symptom.

Be om voxra och kolla upp ditt testosteronvärde och sköldkörtelfunktion. Symptomen för ADD kan ofta förklaras hormonellt.
Citera
2020-10-30, 19:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nä det är ju narkotikaklassat sömnmedel. Det är egentligen bara zolpidem och zopiklon som funkar för mig. Men dom vägrar att skriva ut det.
Det verkar ju klokt att inte skriva ut det. Och dina ursäkter får du nog förlåta dem för att de inte accepterar. Missbrukare är ju notoriska lögnare. Det är ju ofta det som gör att deras familjer ger upp. Till slut tröttnar de på alla lögner. Förtroendet är borta.

Du kanske är ett undantag, jag känner inte dig. Men du förstår säkert varför de inte litar på dig. Hade de litat på missbrukare hade de blivit lurade varje dag.
Citera
2020-10-30, 19:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:

Be om voxra och kolla upp ditt testosteronvärde och sköldkörtelfunktion. Symptomen för ADD kan ofta förklaras hormonellt.
Varför litar du på vetenskapen som tagit fram de tester och preparat du förordar men tror inte på samma vetenskap när det gäller vad den säger om ADD-behandling? Blir det inte uppenbart även för dig att du väljer att tro på den vetenskap som passar dig och förkastar den andra?
Citera
2020-10-30, 19:35
Medlem
Citat:

Testosteron? Jag är kvinna så det borde vara östrogen i så fall väl? Varför förstärker dom medicinerna add symptom? Melat är ju så vanligt att man skriver ut till personer med adhd/add.
Citera
2020-10-30, 21:21
Medlem
Citat:
Testosteron? Jag är kvinna så det borde vara östrogen i så fall väl? Varför förstärker dom medicinerna add symptom? Melat är ju så vanligt att man skriver ut till personer med adhd/add.

Gissade på att du var en man då 99% på FB är det, my bad.
Jag är okunnig i hur kvinnliga hormoner styr detta så jag skall låta det vara osagt. Män med testosteronbrist får alla klassiska ADD-symptom. Hjärndimma, koncentrationsproblem mm. Testosteron triggar dopamin och tvärtom.

Melatonin är väl ok så länge det fungerar men problemet är att man använder för hög dos. Kroppen producerar under kvällen och natten runt 0,3-1mg och detta undantrycks sedan naturligt på morgonen av solljuset. Högre doser melatonin som ofta förskrivs sänker dopaminet och ger en hangovereffekt. Lergigan blockerar dopamin och den sederande antihistamineffekten sitter i dagen efter. Det blir liksom inte bra för en person med ADD. Lergigan är även ganska antikolinergt vilket också sänker den kognitiva förmågan.
Jag tycker du bör göra en grundlig utredning hos en bra läkare, annars ge voxra ett försök som är en snäll antidepressiv med stimulerande egenskaper och snälla biverkningar. Många föredrar den före rena stimulanter som används mot ADD/ADHD.
Citera
2020-10-31, 11:42
Medlem
Citat:
Gissade på att du var en man då 99% på FB är det, my bad.
Jag är okunnig i hur kvinnliga hormoner styr detta så jag skall låta det vara osagt. Män med testosteronbrist får alla klassiska ADD-symptom. Hjärndimma, koncentrationsproblem mm. Testosteron triggar dopamin och tvärtom.

Melatonin är väl ok så länge det fungerar men problemet är att man använder för hög dos. Kroppen producerar under kvällen och natten runt 0,3-1mg och detta undantrycks sedan naturligt på morgonen av solljuset. Högre doser melatonin som ofta förskrivs sänker dopaminet och ger en hangovereffekt. Lergigan blockerar dopamin och den sederande antihistamineffekten sitter i dagen efter. Det blir liksom inte bra för en person med ADD. Lergigan är även ganska antikolinergt vilket också sänker den kognitiva förmågan.
Jag tycker du bör göra en grundlig utredning hos en bra läkare, annars ge voxra ett försök som är en snäll antidepressiv med stimulerande egenskaper och snälla biverkningar. Många föredrar den före rena stimulanter som används mot ADD/ADHD.
Jag har haft antidepp tidigare. Fluoxetin och det hjälper inte. Och kan inte ha någon som ger biverkningen viktuppgång för jag har en ätstörning. Cs medicin har visat sig ha bra effekt på ätstörningar så eftersom att jag har ADD så vill jag ha det så att jag kan få bli av med den skiten. Ätstörningen gör det svårt att ens ha ett fungerande förhållande och tex en graviditet är uteslutet om jag inte får bukt med den biten. Så det är viktigt att jag får den medicinen.
Citera
2020-10-31, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det verkar ju klokt att inte skriva ut det. Och dina ursäkter får du nog förlåta dem för att de inte accepterar. Missbrukare är ju notoriska lögnare. Det är ju ofta det som gör att deras familjer ger upp. Till slut tröttnar de på alla lögner. Förtroendet är borta.

Du kanske är ett undantag, jag känner inte dig. Men du förstår säkert varför de inte litar på dig. Hade de litat på missbrukare hade de blivit lurade varje dag.
Ja men det finns olika slags missbrukare. Alla fastnar inte för alltid. Jag hade ett missbruk i början av 20 års åldern i ett par år då jag testade alla möjliga droger för att jag tyckte att det var kul. Men det funkade ju inte när man började jobba, skaffa körkort och så vidare så jag la det på hyllan när det blev ett hinder istället för något som var spännande.
Och nu är jag 32 så det har gått lång tid.
Citera
2020-10-31, 16:09
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ja men det finns olika slags missbrukare. Alla fastnar inte för alltid. Jag hade ett missbruk i början av 20 års åldern i ett par år då jag testade alla möjliga droger för att jag tyckte att det var kul. Men det funkade ju inte när man började jobba, skaffa körkort och så vidare så jag la det på hyllan när det blev ett hinder istället för något som var spännande.
Och nu är jag 32 så det har gått lång tid.
Hur mycket tycker du att du ljög då jämfört med nu? Hur ofta ljuger du nu?
Citera
2020-10-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hur mycket tycker du att du ljög då jämfört med nu? Hur ofta ljuger du nu?
Jag har väldigt svårt för att ens dra vita lögner när man borde så jag ljuger nog mindre än dom flesta.
Då isolerade jag mig hellre än att ljuga om vad jag hade gjort om senaste dagarna tex. Drog mig undan. Men jag har alltid varit tillbakadragen så det var inte direkt något anmärkningsvärt. Jag har väl något lite autistiskt drag på det viset. Det var en av grejerna som gjorde att jag fick avsmak.
Citera
2020-11-03, 20:59
Medlem
Urinprovet var rent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här