Citat:
Ursprungligen postat av
Jesusismyway
Testosteron? Jag är kvinna så det borde vara östrogen i så fall väl? Varför förstärker dom medicinerna add symptom? Melat är ju så vanligt att man skriver ut till personer med adhd/add.
Gissade på att du var en man då 99% på FB är det, my bad.
Jag är okunnig i hur kvinnliga hormoner styr detta så jag skall låta det vara osagt. Män med testosteronbrist får alla klassiska ADD-symptom. Hjärndimma, koncentrationsproblem mm. Testosteron triggar dopamin och tvärtom.
Melatonin är väl ok så länge det fungerar men problemet är att man använder för hög dos. Kroppen producerar under kvällen och natten runt 0,3-1mg och detta undantrycks sedan naturligt på morgonen av solljuset. Högre doser melatonin som ofta förskrivs sänker dopaminet och ger en hangovereffekt. Lergigan blockerar dopamin och den sederande antihistamineffekten sitter i dagen efter. Det blir liksom inte bra för en person med ADD. Lergigan är även ganska antikolinergt vilket också sänker den kognitiva förmågan.
Jag tycker du bör göra en grundlig utredning hos en bra läkare, annars ge voxra ett försök som är en snäll antidepressiv med stimulerande egenskaper och snälla biverkningar. Många föredrar den före rena stimulanter som används mot ADD/ADHD.