Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Det torde väl isf ge svenskar samma anspråk? Att du hittar spår av tidigare folkgrupper i en nyare är inte konstigare än att så gott som alla vita amerikaner har en liten del indianblod i sig.
Beroende på hur det har sett ut tänker jag. Det tycks mig ännu inte glasklart hur olika invandringar och uppblandningar har skett.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
I stort sett ja, men systemet är inte diskret. Folkgrupp x har inte blivit samer eller svenskar utan de har upptagits i båda grupper.
Det är jag med på, det relevanta i sammanhanget handlar väl framför allt om i vilken ordning dessa upptaganden har skett. Var den "samiska etniciteten" redan på god väg att ta form i norr, innan svenskarna kom dit, det undrar jag eftersom att finns indikationer på att det fanns is som blockerade för invandring söder ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krösus Sork
Legitimitet för vad? Självständighet? Mindre konflikter är ju alltid bra, men jag är inget fan av lagstiftning baserat på etnicitet.
Legitimitet var ju lagom diffust uttryckt av mig, men jag tänker exempelvis på legitimitet för de stärkta rättigheter som tråden handlar om, eller legitimitet att ha utrymme att värna sin kultur. Självständighet har jag inte hört något om, är det något som samer efterfrågar?
Lagstiftning baserad på etnicitet ger sannerligen en dubiös klang i mina öron, men jag tänker att man kan se samerna som en nation i nationen (baserat på hur historien utspelat sig), utan att för den sakens skull blanda in politisk autonomi eller liknande. Snarare som en egen kulturell entitet som genom sin historiska närvaro i dagens norra Sverige kanske bör ges visst utrymme att värna sin kultur.