2020-11-17, 21:13
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av widiot
Hej!

Jag har cirka 110 000kr i kapital. 60 000 har jag på räntesparkonto och resten på börsen. Min fråga är det är för mycket att ha investerat i börsen? I de här tiderna också är jag lite rädd att förlora det jag investerat då jag vill köpa en lägenhet inom några år. Bör jag förändra något? Är helt novis på detta börsen i princip så jag kör det mesta jag har i fonder.

Jag har just nu ca 5000 kr på mitt konto och resten på börsen.. Så gör nästan alla jag känner som jobbar inom finans. Dock är väll inte det att rekommendera då det är en sjuhelvetes risk. Men jag är beredd att ta den då alternativet på 0 räntekonto är lika värdelöst som en bil utan hjul

Mvh
Lasse
Citera
2020-11-18, 12:02
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
När sålde du och när gick du in igen då under ”coronakraschen”?

Får en känsla av att du lyckats tajma börsen ganska bra ett tag eller ett par gånger, men tror du på riktigt att du kan fortsätta med det kontinuerligt? Det tror inte jag då nästan inga klarar att långsiktigt slå börsen förr eller senare kommer du råka gå ur för tidigt, gå in för sent etc. och om 10 år tror jag inte du slagit index, tror du det?

Hela poängen är att man inte kan köpa sig ur dippen i situationer som med Corona t.ex. utan att stoltsera med minussiffror ett bra tag framöver. Coronaraset var över på 1 mån. Det betyder att månadssparare som sätter in en fast summa varje månad inte haft någon chans att köpa billigt för att snitta ner sin portfölj om man redan har hundratusentals kr. investerade.Den lyxen är reserverat för de som hade feta pengar som väntade bredvid i väntan på tillfälle. Om du t.ex. har en portfölj på 500k och du ligger beredd med 250k för att köpa in dig under coronadippen så gör det skillnad eftersom du kan snitta ner ditt innehav ganska substantiellt. Om du satt still i båten sedan mars och jämför med idag (November) så ligger du endast några få procent över,även med månadsköp .

Hade du hoppat av när dina tillgångar gått ner 10% (Och lyssnat av marknadens osäkerhet) samt köpt in dig igen när uppgången verkar vara säkrad igen, så ligger du idag 25% över alla andra som tog det lugnt och satt kvar. Det exemplet följde jag, och är nöjd att jag inte lyssnade på bankernas finansanalytiker , som alltid är bakbundna och vill tona ner riskerna
Citera
2020-11-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hela poängen är att man inte kan köpa sig ur dippen i situationer som med Corona t.ex. utan att stoltsera med minussiffror ett bra tag framöver. Coronaraset var över på 1 mån. Det betyder att månadssparare som sätter in en fast summa varje månad inte haft någon chans att köpa billigt för att snitta ner sin portfölj om man redan har hundratusentals kr. investerade.Den lyxen är reserverat för de som hade feta pengar som väntade bredvid i väntan på tillfälle. Om du t.ex. har en portfölj på 500k och du ligger beredd med 250k för att köpa in dig under coronadippen så gör det skillnad eftersom du kan snitta ner ditt innehav ganska substantiellt. Om du satt still i båten sedan mars och jämför med idag (November) så ligger du endast några få procent över,även med månadsköp .

Hade du hoppat av när dina tillgångar gått ner 10% (Och lyssnat av marknadens osäkerhet) samt köpt in dig igen när uppgången verkar vara säkrad igen, så ligger du idag 25% över alla andra som tog det lugnt och satt kvar. Det exemplet följde jag, och är nöjd att jag inte lyssnade på bankernas finansanalytiker , som alltid är bakbundna och vill tona ner riskerna

Jag satt still i båten med de innehav jag hade men gick in med alla resterande likvider under ”coronakraschen” så jag blev fullinvesterad. Nu sparar jag ihop likvider tills nästa nedgång kommer som jag kan pumpa in då. Det är visserligen inte att vara helt passiv och är delvis försök till timing men att som du försöka tajma börsen med att både går ur och sen in igen tror jag inte alls på i längden.

”köpt in dig igen när uppgången verkar vara säkrad igen” är enligt mig en strategi som långsiktigt är som gjord för att misslyckas.
Citera
2020-11-19, 21:05
Medlem
y.ys avatar
Citat:
.Den lyxen är reserverat för de som hade feta pengar som väntade bredvid i väntan på tillfälle. Om du t.ex. har en portfölj på 500k och du ligger beredd med 250k för att köpa in dig under coronadippen så gör det skillnad eftersom du kan snitta ner ditt innehav ganska substantiellt.

Låg du likvid året innan coronadippen missade du 45~55% avkastning. Lyxigt det.
Citera
2020-11-19, 21:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Låg du likvid året innan coronadippen missade du 45~55% avkastning. Lyxigt det.

Bror duktig kan jag meddela att jag inte gjorde det. Annars ett bra hjärndött inlägg ...
Citera
2020-11-19, 21:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:

”köpt in dig igen när uppgången verkar vara säkrad igen” är enligt mig en strategi som långsiktigt är som gjord för att misslyckas.

Ja, inte är det ofta man behöver göra det. Senaste minnesvärda totallikvideringen för min del var efter Lehman-krashen innan tidernas största bank bailoutpaket blev klart. Året var 2008. Jag tror att många av er yngre inte riktigt förstår chocken när det på riktigt drabbar dig rejält, och med dina egna surt förvärvade slantar som man tänkt använda inom några år. Allt beror på din sparhorisont. Kliva in-kliva ut. Det finns många skäl . Man tenderar att tolka situationen så som den ser ut för egen del, och glömmer bort att det finns många som har helt andra objektiv i sitt sparande.
Citera
2020-11-25, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av widiot
Bör jag förändra något? Är helt novis på detta börsen i princip så jag kör det mesta jag har i fonder.

Läs på.

Förstå vad fiatvaluta är. Förstå vad aktier är. Förstå vad som är värdebevarande kortsiktigt och långsiktigt. Förstå portföljteori.

Lyssnar du på vad andra säger på flashback kommer det gå åt helvete. Kunskap är den bästa investeringen.
Citera
2020-11-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ja, inte är det ofta man behöver göra det. Senaste minnesvärda totallikvideringen för min del var efter Lehman-krashen innan tidernas största bank bailoutpaket blev klart. Året var 2008. Jag tror att många av er yngre inte riktigt förstår chocken när det på riktigt drabbar dig rejält, och med dina egna surt förvärvade slantar som man tänkt använda inom några år. Allt beror på din sparhorisont. Kliva in-kliva ut. Det finns många skäl . Man tenderar att tolka situationen så som den ser ut för egen del, och glömmer bort att det finns många som har helt andra objektiv i sitt sparande.

Jag förstår helt att man kan behöva gå ur när man har kort sparhorisont och behöver likvider, men jag pratar långsiktigt då jag inte tycker börsen är aktuell när det handlar om kort sparhorisont.

Du gick alltså ur helt 2008? När gick du in igen? Antar ditt svar kommer innebära klockren timing som nu under ” coronakraschen”?
Citera
2020-11-25, 16:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag förstår helt att man kan behöva gå ur när man har kort sparhorisont och behöver likvider, men jag pratar långsiktigt då jag inte tycker börsen är aktuell när det handlar om kort sparhorisont.

Du gick alltså ur helt 2008? När gick du in igen? Antar ditt svar kommer innebära klockren timing som nu under ” coronakraschen”?

helt klockren timing. Naturligtvis. Kanske du önskade något liknande nu i backspegeln, menar jag ? Antar att du satt kvar under Coronaraset och försöker få till något slags logik varför det ändå var det bästa valet av alla ?

Det låter så på dig i.a.f. Det är inget att vara stolt över, snarare bevis på en orubblig tjurskallighet som du fick betala dyrt för.
Senast redigerad av Opaque 2020-11-25 kl. 16:34.
Citera
2020-11-26, 09:52
Medlem
Citat:
helt klockren timing. Naturligtvis. Kanske du önskade något liknande nu i backspegeln, menar jag ? Antar att du satt kvar under Coronaraset och försöker få till något slags logik varför det ändå var det bästa valet av alla ?

Det låter så på dig i.a.f. Det är inget att vara stolt över, snarare bevis på en orubblig tjurskallighet som du fick betala dyrt för.

Jag satt kvar under ”coronakraschen” ja, samt la in alla resterande likvider jag hade när börsen hade gått ned ca 30% och är helt övertygad om att det bästa för mig är att aldrig försöka tajma utan bara sitta still i båten. Finns däremot för många som tänker så som du antar att jag tänker. Inte alla kan tajma börsen konsistent som du.
Citera
2020-11-26, 16:18
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag satt kvar under ”coronakraschen” ja, samt la in alla resterande likvider jag hade när börsen hade gått ned ca 30% och är helt övertygad om att det bästa för mig är att aldrig försöka tajma utan bara sitta still i båten. Finns däremot för många som tänker så som du antar att jag tänker. Inte alla kan tajma börsen konsistent som du.

skojade lite med dig. Inte har jag en kristallkula . Min "Timing" var sisådär. I det stora hela så räknade jag på att timingsmissarna i nedgång och uppgångsfasen ändå besparade mig en 25% som jag slapp klättra ikapp när väl börsen vände med besked.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in