Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
När sålde du och när gick du in igen då under ”coronakraschen”?
Får en känsla av att du lyckats tajma börsen ganska bra ett tag eller ett par gånger, men tror du på riktigt att du kan fortsätta med det kontinuerligt? Det tror inte jag då nästan inga klarar att långsiktigt slå börsen förr eller senare kommer du råka gå ur för tidigt, gå in för sent etc. och om 10 år tror jag inte du slagit index, tror du det?
Hela poängen är att man inte kan köpa sig ur dippen i situationer som med Corona t.ex. utan att stoltsera med minussiffror ett bra tag framöver. Coronaraset var över på 1 mån. Det betyder att månadssparare som sätter in en fast summa varje månad inte haft någon chans att köpa billigt för att snitta ner sin portfölj om man redan har hundratusentals kr. investerade.Den lyxen är reserverat för de som hade feta pengar som väntade bredvid i väntan på tillfälle. Om du t.ex. har en portfölj på 500k och du ligger beredd med 250k för att köpa in dig under coronadippen så gör det skillnad eftersom du kan snitta ner ditt innehav ganska substantiellt. Om du satt still i båten sedan mars och jämför med idag (November) så ligger du endast några få procent över,även med månadsköp .
Hade du hoppat av när dina tillgångar gått ner 10% (Och lyssnat av marknadens osäkerhet) samt köpt in dig igen när uppgången verkar vara säkrad igen, så ligger du idag 25% över alla andra som tog det lugnt och satt kvar. Det exemplet följde jag, och är nöjd att jag inte lyssnade på bankernas finansanalytiker , som alltid är bakbundna och vill tona ner riskerna