Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-23, 22:01
Medlem
Säg att jag resonerar med en person i en tråd.
Jag får sedan ett PM som säger typ "Han är en idiot, det är ingen idé att resonera med honom här är några exempel"
Jag läser exemplen och inser att jag resonerar med en idiot

Så jag avslutar konversationen genom att säga "jag fick några PM om dig och jag inser det inte är någon ide att resonera mer. Jag önskar dig lycka till. Hej då"

Har jag då brutit mot 1.06 ?
Citera
2020-10-23, 22:03
Medlem
najass avatar
Nä, det tror jag inte, det lär ju dock vara OT, och alltså brott mot 0.03 och därför möjligen ge varning.
Citera
2020-10-23, 22:07
Medlem
najass avatar
Rubrik ändrad från 1.06.

/mod
Citera
2020-10-23, 22:19
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nä, det tror jag inte, det lär ju dock vara OT, och alltså brott mot 0.03 och därför möjligen ge varning.
Strikt talat, men jag tycker inte man bör varna för det eller ens ta bort inlägget. För mig som läsare är det värdefullt att veta när någon aktivt väljer att sluta diskutera med någon annan.
Citera
2020-10-23, 22:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Helvete vad folk får PM. Nix men du kan ju upplysa vederbörande om att det finns en djävul här som snackar skit om vederbörande.
Citera
2020-10-23, 22:31
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Strikt talat, men jag tycker inte man bör varna för det eller ens ta bort inlägget. För mig som läsare är det värdefullt att veta när någon aktivt väljer att sluta diskutera med någon annan.

Jo, det är en poäng. Om det är ett avslutande inlägg efter en diskussion så funkar det nog. Är det bara ett första svar på nån annans inlägg är det mer tveksamt.
Citera
2020-10-23, 23:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jo, det är en poäng. Om det är ett avslutande inlägg efter en diskussion så funkar det nog. Är det bara ett första svar på nån annans inlägg är det mer tveksamt.

Om man bara skriver det som Ts angav i trådstarten:

jag fick några PM om dig och jag inser det inte är någon ide att resonera mer. Jag önskar dig lycka till. Hej då

...så anser jag nog att det måste en moderator ta bort. Bäddar man in det i något trådsvar som ger tråden något till topic så kan det vara okej. Annars så skriver man ett pm till personen och meddelar att man inte vill skriva med hen något mer, om det är nödvändigt att meddela det.

Att någon väljer att inte svara på/för sig ger nödvändig information. Nu kanske man tror att jag sitter med regelboken upp i röven... och då har man nog rätt, tyvärr..
Jag skulle ju själv kunna kommentera liknande, men när en moderator tar bort det så förstår jag fullt.

Men om det får stå kvar så kan det se ut som att man gör ner alt. idiotförklarar debattören och denne måste då ha rätt att svara på det inlägget utan att det tas bort. Då lider tråden.

EDIT: När jag skriver att en moderator måste ta bort så menar jag inte att det rent praktiskt måste gå till så. Moderatorerna verkar jobba mycket efter en vettig låt gå mentalitet som jag tror mer på än att sitta med regelboken upp i röva.
Senast redigerad av kalkryggar 2020-10-23 kl. 23:50.
Citera
2020-10-24, 08:50
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men om det får stå kvar så kan det se ut som att man gör ner alt. idiotförklarar debattören och denne måste då ha rätt att svara på det inlägget utan att det tas bort. Då lider tråden.
Jag håller inte alls med om att en tråd blir speciellt lidande av det. Snarare blir tråden lidande av det motsatta.

Visst, jag älskar Flashback för att det är argumenten och inte personen som räknas. Men ärligt talat tycker jag att det får finnas någon gräns där också. Faktiskt så tycker jag att ett av de största problemen på Flashback är att många moderatorer inte verkar kunna se nyanser i saker och ting, utan mest bara autistiskt upprepar "OT är OT. Håll dig till ämnet."

Självfallet blir det kaos ifall man tillåter hur mycket som helst, men det finns grader i helvetet. Och ett visst mått av metainnehåll tycker jag definitivt bör tillåtas. Med metainnehåll menar jag då att man inte diskuterar ämnet, utan istället själva diskussionen kring det aktuella ämnet.

Det som TS skrev här tycker jag definitivt borde tillåtas. Däremot tycker jag det är fullt motiverat att - precis som najas säger - ta bort det om det är ett förstasvar.
Citera
2020-10-24, 10:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag håller inte alls med om att en tråd blir speciellt lidande av det. Snarare blir tråden lidande av det motsatta.

Visst, jag älskar Flashback för att det är argumenten och inte personen som räknas. Men ärligt talat tycker jag att det får finnas någon gräns där också. Faktiskt så tycker jag att ett av de största problemen på Flashback är att många moderatorer inte verkar kunna se nyanser i saker och ting, utan mest bara autistiskt upprepar "OT är OT. Håll dig till ämnet."

Självfallet blir det kaos ifall man tillåter hur mycket som helst, men det finns grader i helvetet. Och ett visst mått av metainnehåll tycker jag definitivt bör tillåtas. Med metainnehåll menar jag då att man inte diskuterar ämnet, utan istället själva diskussionen kring det aktuella ämnet.

Det som TS skrev här tycker jag definitivt borde tillåtas. Däremot tycker jag det är fullt motiverat att - precis som najas säger - ta bort det om det är ett förstasvar.

Vi tycker olika helt enkelt.

Men visst att ha lite meta om tråden kan vara bra men jag anser nog inte att den kommentaren som är föreslagen i Ts kan sägas utgöra meta om tråden eller det aktuella ämnet.

Jag är väl insatt i tanken om att folk tolkar saker på olika sätt (nyanser) och många har svårt att se (förstå) andras nyanser. Därför så blir ändå det bästa om moderatorerna försöker mäta det mot reglernas definitioner och sen lägger på en smula låt-gå-mentalitet. Det är också som sagt så jag uppfattar att Flashback fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in