Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
Detta är viktigt att lyfta fram. Det finns välmående muslimer som inte vill ha något annat än ett fredligt och civiliserat samhälle så de kan leva sina liv i lugn och ro, uppfostra sina barn som går tryggt i skolan, etc.
Det är ofta förtryckta och därmed identitetslösa kaoz-muslimer som står för den här typen av dåd.
Visst ska man lyfta fram de fredliga muslimerna. Men personligen har jag på senare tid mer och mer börjat undra över hur många de egentligen är. Jag börjar även bli mer och mer fast övertygad om att vi har ganska stora grupper av muslimer som bara säger sig vara "moderata", fast de egentligen är mycket mer radikala "under ytan". Detta ser man direkt i reaktionen på attacken på t.e.x kommentarer på facebook, där tjogtals människor under sina riktiga namn närmast hyllar attentatet.
Nästan likadant var det efter det muslimsk-terroristiska massmordet av redaktionen på satirtidningen Charlie Hebdo, där helt slumpvis utvalda muslimer i tv helhjärtat höll med om att det är viktigt med yttrandefrihet............. men
inte när det gällde profeten muhammed. Många av dem gick inte ens med i den gigantiska minnesmarschen efter dådet i protest mot just publiceringen av bilderna. Charlie Hebdo vars nuvarande redaktion för övrigt ligger i en underjordisk lokal och där de fortfarande mottar ungefär
ett dödshot om dagen.
Vidare så är detta inte bara i Frankrike. Så fort någon annan, t.e.x en dansk lärarinna häromdagen, för att visa sitt stöd för yttrandefriheten och som protest mot mordet på den franska läraren Samuel Paty skrev på facebook att hon tänkte visa muhammed-karikatyrer, så dröjde det inte länge förrän hon fick massor av negativa kommentarer som i vissa fall var rena hot. Kom också ihåg att här pratar vi om fria, demokratiska länder där man någonstans tycker att muslimer som bor i dem borde väl förstått att de är fullt tillåtet att kritisera, häckla, skämta om, avbilda, även religionen islam på samma sätt som man gör med religionerna kristendomen, buddismen eller hinduismen.
De negativa reaktionerna är i mitt tycke så pass vanligt förekommande att jag, som sagt, börjar bli övertygad om att det finns mer radikalt troende muslimer än man kan tro. En del visar det inte utåt bara. Avslutningsvis så fanns det fler personer indirekt inblandade i fallet med den halshuggne läraren än bara själva gärningsmannen.