2006-05-13, 11:03
Medlem
någon som har monterat sportfilter på en 323f -92 nån gång som kan beskriva hur man gör? jag vet hur man gör men där sitter nått stort skit typ en luftmassemätare fast stor som fan. ska man bara lägga den brevid när man tar bort burken?
Citera
2006-05-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammish
någon som har monterat sportfilter på en 323f -92 nån gång som kan beskriva hur man gör? jag vet hur man gör men där sitter nått stort skit typ en luftmassemätare fast stor som fan. ska man bara lägga den brevid när man tar bort burken?

Du får köpa eller bygga en adapter till luftfiltret. Den sätter du på lmm.

Gå in på www.mazdaklubben.com finns säkert någon som kan sälja eller tillverka en adapter åt dig
Citera
2006-05-25, 17:53
Medlem
Den sätter du på lmm?? felskrivet eller vad menar du?
Citera
2006-05-25, 18:08
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammish
Den sätter du på lmm?? felskrivet eller vad menar du?

lmm = förkortning av luftmassemätare..

alltså det finns en adapter som passar på luftmassemätaren så att det blir ett runt rör istället för den fyrkanten det är nu... sen e de bara å montera filtret på adaptern sedan klart

http://212.214.223.230/shop/catalog/images/05xxlinabd-01.jpg en sådan sak..
Citera
2006-05-25, 20:14
Medlem
Såhär kan det se ut

http://www.mazdaklubben.com/images/artiklar/filterplats.jpg
http://www.mazdaklubben.com/images/medlemsbilar/he_323f_4.jpg
Citera
2006-05-25, 21:51
Medlem
Jag har tänkt på en grejj, om man har öppet luftfilter så kommer det ju mer luft (jasså?) in till motorn men blandningen måste ju vara i rätta proportioner för att det ska bli så hög effektivitet som möjligt. Och i detta fallet så blir det ju överskott på luft, som resulterar att det är syre i avgaserna. Men det finns ju en mätare ,som nån nämnde tidigare, som mäter mängden syre. Den informationen skickas ju vidare till ECU:n. Om det är överskott på syre så borde väl ECU:un spruta in mer bensin?
Citera
2006-05-26, 01:56
Medlem
wejjwejjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Jag har tänkt på en grejj, om man har öppet luftfilter så kommer det ju mer luft (jasså?) in till motorn men blandningen måste ju vara i rätta proportioner för att det ska bli så hög effektivitet som möjligt. Och i detta fallet så blir det ju överskott på luft, som resulterar att det är syre i avgaserna. Men det finns ju en mätare ,som nån nämnde tidigare, som mäter mängden syre. Den informationen skickas ju vidare till ECU:n. Om det är överskott på syre så borde väl ECU:un spruta in mer bensin?

Precis det är det lmm:en är till för
Citera
2006-05-26, 10:39
Medlem
Wenoms avatar
Nu när frågan ändå tycks vara besvarad, passar jag på att ställa en egen fråga:
Vad är vitsen med öppet luftfilter?
Citera
2006-05-26, 12:54
Medlem
wejjwejjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wenom
Nu när frågan ändå tycks vara besvarad, passar jag på att ställa en egen fråga:
Vad är vitsen med öppet luftfilter?

Det fräcka ljudet^^ inget mer:P
Citera
2006-05-26, 13:12
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejjwejj
Det fräcka ljudet^^ inget mer:P

exakt... men på vissa extremt trimmade bilar så behövs det där lilla extra flödet
Citera
2006-05-26, 15:31
Medlem
wejjwejjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
exakt... men på vissa extremt trimmade bilar så behövs det där lilla extra flödet

Jo det är ju sant, men nu tror jag inte att trådskaparens mazda är extremt trimmad:P så jag tror han bara vill ha ut det sköna ljudet, precis som jag, men på min bil så känndes fkatist det öppna filtret dock så är min bil trimmad dock inte extremt trimmad:P
Citera
2006-05-26, 16:20
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejjwejj
Jo det är ju sant, men nu tror jag inte att trådskaparens mazda är extremt trimmad:P så jag tror han bara vill ha ut det sköna ljudet, precis som jag, men på min bil så känndes fkatist det öppna filtret dock så är min bil trimmad dock inte extremt trimmad:P

hehe finns det någon mazda som e trimmad

jodå lite känns det allt i bland.. även om det kanske e psykiskt tack vare ljudet men spela roll bara det känns bra så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in