2020-10-13, 16:58
Bannlyst
Fulplåt och moddad svetsskärm löser problemen
Citera
2020-10-13, 17:04
Medlem
StigAllans avatar
Blir nog vanligt med integralhjälm på föraren, kan nog anpassas till bilens ventilationssystem så att det inte blir så varmt.
Tror inte att passagerarna ska tvingas ange vem som körde inom den närmsta framtiden.
Citera
2020-10-14, 03:48
Medlem
Knastrass avatar
Frågan är ju hur bevisningen skulle stå sig. Antar att fotot på föraren inte är supertydligt och om inte bilen tillhör föraren borde man kunna bestrida att de tagit rätt på person.

Det är väl för övrigt inte helt otänkbart att ägaren till bilen golat ner föraren och att polisen inte vill peka ut angivaren utan istället påstår sig identifierat med hjälp av ett datorsystem? Alternativt att polisen kollat typ ägarens facebook och hittat en son eller något som de tycker matchar fotot.

Man har ju hört mycket om ansiktsigenkänning bra länge, men jag har svårt att tro att man kan lägga in en bild och bara få upp en träff med en perfekt matchning liksom. Många är lika varandra och utseende kan förändras ganska mycket. Vikten kan ändras, män kan odla skägg och en kvinna kan helt byta skepnad med annan sminkning typ. Hur precisa och säkra kan systemen vara? Kan inte en tvilling eller syskon som är ganska lik lura t.ex. en mobil med ansiktsigenkänning?
Senast redigerad av Knastras 2020-10-14 kl. 03:51.
Citera
2020-10-14, 06:50
Medlem
Ang maskering, såg häromdagen en riktig spökplump komma körande in på parkeringen på Ica som vara helt inlindad i massor av tyg och bara ögonen och händerna som man såg. Tänkte hon lär inte torska i fartkameran.
Har för mig att för nått år sedan hade nån kört maskerad förbi kameran men då det va vid samma kamera och vid samma tidpunkter ställde sig polisen efter vägen en dag och tog fortköraren, va lite diskussioner då om att börja lägga straffet på bilägaren men att de inte ansåg hållbart att dra kk av ägaren utan rätt person ska straffas.
Citera
2020-12-16, 14:12
Medlem
Ansiktsigenkänning!

Men mer eller mindre av folket tvingas nästan att använda munskydd nu får tiden?
Och även i city världen över hmm..

Citera
2020-12-16, 14:30
Medlem
Ansiktigenkänning och övervakningskameror - jättebra. Viktigt att se det övergripande behovet och inte bara ta på sig den personliga offerkoftan och gnälla över att just du inte gör något brottsligt och just din fortkörning inte är brottslig eller kan orsaka olyckor och livslånga sjukhusvistelser eller handikapp. Försök istället att se att Sverige är en del av den stora världen och även befolkningen har ändrats. Vi har massor av nya människor som inte klarar av att leva i en demoktrati. Vi ser ökat våld och ökat missbruk av allt möjligt. Vi måste dessvärre då även öka och klara av kontrollfunktionerna.
Citera
2020-12-16, 14:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
En person jag pratade med hade fått fortkörningsböter hem i brevlådan nyligen, efter att ha kört för fort framför en hastighetskamera/fartkamera. I brevet stod att ansiktsigenkänning hade använts för att identifiera bilföraren. Den som körde bilen ägde inte bilen, och det fanns ingen koppling i något register mellan bilens ägare och förare (såsom släktskap).
Ansiktet som fångats på bild av kameran gav en matchning på passfotot som fanns i polisens register. Mycket riktigt, träffen de fått var klockren, då det var rätt förare de fick fram.

På polisen webbsida talas fortfarande om "manuell bearbetning":
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/information-om-fartkameror/

Polisen fick nyligen godkännande att använda ansiktsigenkänning i brottsutredningar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-far-klartecken-att-anvanda-ansiktsigenkanning-i-brottsutredningar

Men i artikeln ovan är känslan man får att de tänker använda tekniken vid större brottsutredningar, jag tänker allvarliga brott (även om detta inte står uttryckligen), de nämner att AI ska kunna gå igenom filmmaterial de samlat in från övervakningskameror och identifiera personer, registreringsskyltar, föremål med mera. Att använda tekniken vid bagatellbrott som fortkörning nämns inte. Och hela aspekten att samköra passregistret och körkortsregistret med annat fotomaterial man har tillgång till borde man kanske kunna läsa in mellan raderna, men det nämns inte uttryckligen och det är lite häpnadsväckande ändå, en häpnadsväckande bedrift när det gäller en svensk myndighet som brukar vara seg och oeffektiv.

Jag blev ganska förvånad över det hela. Att tekniken tagits i bruk på detta sätt verkar inte ha nämnts i någon media vad jag kunnat se. Hittar ni någon information i media om det? Kanske var personen jag talade med en av de första i landet att åka fast på det sättet.

Jag fick se bilderna polisen använt vid jämförelsen, fartkamerans foto och passfotot. Lite skrämmande är det att de kunde hitta en matchning med tanke på hur otydligt ansiktet framträdde på fartkamerans foto. Nu var det förvisso en kopia av bilden utskriven i svartvitt jag såg, men tycker inte ansiktsdragen framgick så tydligt. Osäker på om jag hade känt igen personen vid en första anblick. Handlar ändå om 10+ miljoner foton att jämföra med antagligen.

Vad tycker ni om detta? Bra teknik eller skrämmande teknik? Bra att polisen löser brott eller dumt att de avsätter resurser på att använda ansiktsigenkänning för just bagatellbrott?

Bagatellbrott? Vilket idiotiskt påstående.

Det dog 223 personer i vägtrafiken i Sverige 2019, det var en minskning jämfört med 2018 då 324 människor dog.

Har du aldrig reflekterat över varför det finns fartkameror?

I länken nedan har du ett aktuellt fall där en ung fartglad kvinna körde ihjäl 4 personer. Fartkameror med ansiktsigenkänning på olycksvägen hade kanske inte förhindrat just den här dödsolyckan men du förstår nog själva syftet med fartkameror om du tänker till lite?

https://www.flashback.org/showthread.php?p=73977016&posted=1#p73977016
Citera
2021-01-15, 04:42
Medlem
Mer info?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto