En person jag pratade med hade fått fortkörningsböter hem i brevlådan nyligen, efter att ha kört för fort framför en hastighetskamera/fartkamera. I brevet stod att ansiktsigenkänning hade använts för att identifiera bilföraren. Den som körde bilen ägde inte bilen, och det fanns ingen koppling i något register mellan bilens ägare och förare (såsom släktskap).
Ansiktet som fångats på bild av kameran gav en matchning på passfotot som fanns i polisens register. Mycket riktigt, träffen de fått var klockren, då det var rätt förare de fick fram.
På polisen webbsida talas fortfarande om "manuell bearbetning":
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/information-om-fartkameror/
Polisen fick nyligen godkännande att använda ansiktsigenkänning i brottsutredningar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-far-klartecken-att-anvanda-ansiktsigenkanning-i-brottsutredningar
Men i artikeln ovan är känslan man får att de tänker använda tekniken vid större brottsutredningar, jag tänker allvarliga brott (även om detta inte står uttryckligen), de nämner att AI ska kunna gå igenom filmmaterial de samlat in från övervakningskameror och identifiera personer, registreringsskyltar, föremål med mera. Att använda tekniken vid bagatellbrott som fortkörning nämns inte. Och hela aspekten att samköra passregistret och körkortsregistret med annat fotomaterial man har tillgång till borde man kanske kunna läsa in mellan raderna, men det nämns inte uttryckligen och det är lite häpnadsväckande ändå, en häpnadsväckande bedrift när det gäller en svensk myndighet som brukar vara seg och oeffektiv.
Jag blev ganska förvånad över det hela. Att tekniken tagits i bruk på detta sätt verkar inte ha nämnts i någon media vad jag kunnat se. Hittar ni någon information i media om det? Kanske var personen jag talade med en av de första i landet att åka fast på det sättet.
Jag fick se bilderna polisen använt vid jämförelsen, fartkamerans foto och passfotot. Lite skrämmande är det att de kunde hitta en matchning med tanke på hur otydligt ansiktet framträdde på fartkamerans foto. Nu var det förvisso en kopia av bilden utskriven i svartvitt jag såg, men tycker inte ansiktsdragen framgick så tydligt. Osäker på om jag hade känt igen personen vid en första anblick. Handlar ändå om 10+ miljoner foton att jämföra med antagligen.
Vad tycker ni om detta? Bra teknik eller skrämmande teknik? Bra att polisen löser brott eller dumt att de avsätter resurser på att använda ansiktsigenkänning för just bagatellbrott?