2006-05-12, 21:23
Medlem
tapirs avatar
Ehm, jag då hade jag tänkt skaffa en UV-lampa, men frågan är vad som är bäst. Såg att man kunde köpa ett 40cm-rör på teknikmagasinet för en hundralapp och så en armatur går väl på något liknande. MEN så såg jag att clas ohlsson hade en "UV-lampa" alltså, modell lampsockel, frågan är om dessa funkar bra nog? Blir det något bra UV-ljus ur en sån lampa eller är det bäst att skaffa ett lysrör min snålhet till trots? Inga idiotsvar tack som "jag tror de dyra e bättre", folk som är kunniga på området, har testat, har erfarenhet inom belysning o.s.v. help
Citera
2006-05-12, 22:14
Medlem
vad skall belysas? hustru i underkläder?
Citera
2006-05-13, 11:44
Medlem
DevilDists avatar
Jag har en sån här. En mindre modell ger inte tillräcklig effekt för att kunna lysa upp ordentligt. Men ska man ha en sån här bör man också skaffa sig en keramiksockel för den blir väldigt varm!
Citera
2006-05-13, 12:32
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Ehm, jag då hade jag tänkt skaffa en UV-lampa, men frågan är vad som är bäst. Såg att man kunde köpa ett 40cm-rör på teknikmagasinet för en hundralapp och så en armatur går väl på något liknande. MEN så såg jag att clas ohlsson hade en "UV-lampa" alltså, modell lampsockel, frågan är om dessa funkar bra nog? Blir det något bra UV-ljus ur en sån lampa eller är det bäst att skaffa ett lysrör min snålhet till trots? Inga idiotsvar tack som "jag tror de dyra e bättre", folk som är kunniga på området, har testat, har erfarenhet inom belysning o.s.v. help

skaffa lysrör! har ett själv som är lite över en meter! det täcker ett helt rum! snyggt på fest med vita kläder!
Citera
2006-05-13, 20:06
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilDist
Jag har en sån här. En mindre modell ger inte tillräcklig effekt för att kunna lysa upp ordentligt. Men ska man ha en sån här bör man också skaffa sig en keramiksockel för den blir väldigt varm!

låter intressant för mig som är snål, men 160W glödlampa bli som du säger, väldigt varmt, typ 150watt värme Men jag skall bara lysa upp en vägg med hemliga ritningar (som i gone in 60 seconds.) så jag köper väl en sån om jag hittar en keramiksockel, och ett lysrör om jag hittar en 60cm-armatur då. tack för tipsen lads!
Citera
2006-05-14, 11:09
Medlem
Megaforces avatar
Det finns ju UV-lampor för E14 och E20-socklar som i stort sett är en vanlig lågenergilampa, men utan det pulver som vanliga lågenergilampor har för att omvandla lysrörets UV-ljus till synligt ljus.

Dessa är ju lite svåra att få tag på men kräver ingen speciell armatur och kan monteras t.ex i spotlight. Teknikmagasinet tar runt hundralappen för sådana. Undvik glödtrådsvarianten för den har dålig livslängd.

Claes Ohlson tar tydligen bara 80 kr för samma lampa som teknikmagasinet vill ha 100 kr för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in