2020-10-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag är inte så säker på att det i dessa dagar finns något parti som företräder arbetarklassen.

Är du arbetare i Sverige så kan det vara smart att stödja det enda partiet som har fokus på Sverige, du vet vilket jag menar, det finns bara ett.

Men är du kines som prioriterar att svenska företag och alla deras arbetstillfällen flyttar till kina ska du stödja något av de övriga förstås.
Citera
2020-10-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Sen är jag lite osäker på om arbetarklassen vet om att de är arbetarklass.

Vill du utveckla vad du menar?
Citera
2020-10-08, 17:06
Medlem
Vad menar ts? Svenska folket röstar, och har de senaste 60 åren röstat, till ca 95% enbart på marxistiska partier. Räcker inte detta?
Citera
2020-10-08, 17:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Vill du utveckla vad du menar?

Jag har lite svårt att sätta ord på det. Det är mer en kvarleva i min skalle från maktskiftet 2006.

Alla arbetare blev höger (vilket iofs fick till följd att högern blev lite vänster). Och nu sitter vi här med 2 block. SD och de andra. Även om det luckrats upp lite på sistone.
Citera
2020-10-08, 17:07
Medlem
grungewhores avatar
begreppet arbetarklass är oerhört dött.
begreppet höger-vänster är irrelevant.

rent generellt är den ekonomiska arbetarklassen idag typiska vänsterjobb som bibliotekarie och spärrvakt. högerjobb är klassiska arbetaryrken med övre medelklassinkomst, som snickare etc (inte sällan egna företagare, vilket förklarar rösterna på Moderaterna).

striden står istället mellan en akademisk kulturmarxistisk värdegrundshegemoni som representeras av en bråkdel svenskar som bor på södermalm eller hägersten, kontra resten av landet som får leva med de beslut som författas av idioter på södermalm eller hägersten.
Citera
2020-10-08, 17:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Varför skulle arbetarklassen rösta på ett parti som inte företräder dem.
Vänstern är tydlig med att de har minoriteter som målgrupp.
Citera
2020-10-08, 17:19
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det hade knappast varit några hundralappar i månaden om vi hade "skrotat" välfärden med tanke på den skatt vi tvingas betala. En medelklass som tar hand om sig själv har allt att vinna på att teckna individbaserade försäkringar istället för "välfärd".
Citera
2020-10-08, 17:19
Medlem
För att det som du kallar för "höger" kallar jag för arbetarpartier.

Vilka partier tror du är för arbetare? S är bevisligen inte det. MP är absolut inte det. V är inte det. Alla som samarbetar med MP är anti-arbetare. Alla som är för massinvandring av lågutbildade är anti-arbetare. Alla som skapar och ger upphov till bidragsberoende är anti-arbetare.

Inse faktum. Det pågår en strid om arbetarnas skattepengar. Det du kallar "vänstern" (S och co) för en politik som snor pengar från arbetare och ger det till pack som förstör landet.

Kan hålla med om att M har visat sig svaga. Just därför ska SD leda Sverige med stöd från M och KD

Landet byggdes av svenska arbetare. Landet ska vara för svenska arbetare.
Senast redigerad av RainOfMisery 2020-10-08 kl. 17:28.
Citera
2020-10-08, 17:21
Medlem
Japhys avatar
Migrationsuppgörelsen mellan S o mp är en anledning. Att arabklaner försnillat skattepengar är ett annat. Att Löfven är en retard betyder något.
Citera
2020-10-08, 17:30
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Så, varför röstar folk från arbetarklassen och medelklassen på högerpolitik när det med facit i hand bara blir värre varje gång ?
Jag röstar på det som är bra för landet, inte på det som nödvändigtvis är bra för mig själv.

Jag klarar mig alltid, landet går under.

Förmodar att människorna du syftar på tänker likadant.
Citera
2020-10-08, 17:50
Medlem
yz44s avatar
Jag skulle vilja vända på frågeställningen rejält och i stället fråga varför någon
som arbetar och försörjer sig på egen hand röstar på S, V, C, eller L.
Alla dessa partier för en kommunistisk politik som erfarenheten klart visar inte fungerar i verkligheten.
Citera
2020-10-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
För att folk är oinsatta helt enkelt. Ungdomarna i dagens värld kan inte tänka tillräckligt långt för att inse att högre skatt ibland kan gynna dem. Sedan så kan det också ha att göra med att vänsterpartierna idag tyvärr inte tar arbetarnas strider som förr, utan snarare alla minoriteter i samhället.

En väldigt bra analys av läget och hur det förhåller sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in