2020-10-09, 09:35
Medlem
Är en 26-årig man i arbetarklassen som har arbetat inom privat industri sedan jag var 19.

Vad får jag för de 25 000kr jag betalar i skatt varje månad?
(33 600kr i lön = 19 000kr skatt på lön med arbetsgivaravgiften + 6000 i moms på 25 000kr)

Aldrig levt på bidrag/a-kassa, aldrig varit sjukskriven - aldrig ens satt fot på ett sjukhus, aldrig arbetar inom offentlig flumm-sektor, aldrig fått någon utbildning förutom min svetslicens som kostar Max 5 000kr, robotutbildningen fick jag betala själv.

Jag har alltså betalat 2 100 000kr i skatt och inte fått ett skit tillbaka förutom en licens på 5 000kr och en dåligt underhållen väg att köra till jobbet på.
Citera
2020-10-09, 09:47
Medlem
lemonzhellos avatar
Såsom visats såväl i forskningen som i tråden - och i andra trådar, gång på gång på gång på gång - så handlar det i många fall helt enkelt om kognitiv förmåga.

Vänsterväljare är - på gruppnivå, inte nödvändigtvis på individnivå även om man ibland frestas att tro det - dummare än högerväljare. Ett faktum som inte är så lätt att tugga i sig som vänsterväljare, kanske, men då får man trösta sig med att detta gäller just på gruppnivå. Just du kanske är den vita valen, en intelligent vänstermänniska?

Således: som grupp lägre kognitiv förmåga, antagligen mer känslostyrda, mer benägna att hemfalla åt avundsjuka och irrationella argument.

Eftersom normalfördelningskurvan för kognitiv förmåga inte korrelerar på något sätt med klass så kommer naturligtvis den delen av "arbetarklassen" som INTE är kognitivt underutrustad - som grupp, än en gång - helt enkelt INTE att rösta vänster.

Så, alla ni goda vänstermänniskor, visa nu att ni förstår skillnaden mellan gruppnivå och individnivå, och kom inte med argumentet att det finns superintelligenta människor som röstar vänster. För det gör det. Men de är inte många, och de röstar i regel vänster av andra orsaker än sin intelligens, vilket vi naturligtvis bör respektera.

Gruppen intelligenta människor röstar dock i högre grad höger.

Oavsett klass.
Easy peasy.
Senast redigerad av lemonzhello 2020-10-09 kl. 09:50.
Citera
2020-10-09, 09:54
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Vad jag läser dig skriva är att det är bättre att några få får det superbra och många det uruselt än att några får det bara lite bättre och många helt okej.

Det handlar om vad man på engelska ofta benämner diminishing returns. Det innebär att du får ungefär lika bra skola om du betalar 1 miljon om året eller 1 miljard om året för ditt barns skola. Om du däremot undanhåller samhället de överflödiga 999 miljoner blir det skit för alla andra. 999 barn kunde fått det lika bra som ditt, men du vill hellre trycka ner dem så att ditt barn kan vara kung.

Så tänker många rika, att det finns en sorts trappa och de måste till varje pris vara på ett trappsteg högre än andra. Spelar ingen roll om de måste stå på lik eller om andras barn blir analfabeter.
Jag är en arbetare. Jag tjänar omkring 30000 i månaden. Om någon tjänar bättre än mig beror det på en rad olika faktorer: han har bättre utbildning än mig, han har jobbat hårdare, längre och bättre än mig, han är smartare än mig, han har mer kompetens än mig, han har bättre kontakter än mig, han bor där det finns gott om bra jobb, han har bytt jobb oftare än mig eller han har helt enkelt ansträngt sig för att hitta bättre jobb än mig.
Alla faktorerna behöver inte vara sanna på en gång men dessa faktorer spelar roll i löneutvecklingen.

Jag vill inte straffa denna person för att han har lyckats med en eller flera av dessa faktorer. Det vill du.

Han har dock (normalt) inte stulit, utnyttjat eller bedragit på min bekostnad och på så sätt fått högre lön.
Om någon har det bra ekonomiskt måste inte det betyda att någon annan blir lidande. Ekonomi är inte ett nollsummespel.

"Den som inte arbetar ska heller inte äta"

Däremot gäller det omvända när det handlar om att dela ut resurser med tvång från en grupp till en annan i samhället. Om man tar från de som har och ger till de som inte har enbart för att allt ska vara "rättvist" så subventionerar man de beteenden som gjort att människor "inte har".

De som "inte har", har nästan aldrig haft "otur" utan det ligger en massa faktorer bakom, en lång rad beslut och handlingar som sträcker sig lång tid tillbaka i livet och ibland till och med över generationsgränserna.
Citera
2020-10-09, 09:56
Medlem
hejiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Kanske dags att släppa sargen och komma in i 20talet. Höger-vänster är dött.

Allt handlar om invandring. Röstar man inte för minskad invandring är man dum i huvudet.

I princip alla stora problem i Sverige kan härledas till invandringen. Från brott, till stöket i skolan, till överbelastningen av välfärden.

Invandringen leder till högre skatter, sämre välfärd. Ett hårdare samhälle utan solidaritet, förgiftat av korruption och rasism.

Demokratin reduceras till en fråga om etnicitet.

Hur i helvete kan man babbla om höger-vänster.

Ord.

Vänster och till stor del gamla högern som idag är för det liberala globalistprojektet står som en pol mot nationalismen som idag representeras främst av vad etablissemanget kallar extremhögern. Kanske ett vänsternationalistiskt alternativ kommer framöver.

Det är inte längre vänster-höger, det är globalism-nationalism.
Citera
2020-10-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jag är en arbetare. Jag tjänar omkring 30000 i månaden. Om någon tjänar bättre än mig beror det på en rad olika faktorer: han har bättre utbildning än mig, han har jobbat hårdare, längre och bättre än mig, han är smartare än mig, han har mer kompetens än mig, han har bättre kontakter än mig, han bor där det finns gott om bra jobb, han har bytt jobb oftare än mig eller han har helt enkelt ansträngt sig för att hitta bättre jobb än mig.
Alla faktorerna behöver inte vara sanna på en gång men dessa faktorer spelar roll i löneutvecklingen.

Jag vill inte straffa denna person för att han har lyckats med en eller flera av dessa faktorer. Det vill du.

Han har dock (normalt) inte stulit, utnyttjat eller bedragit på min bekostnad och på så sätt fått högre lön.
Om någon har det bra ekonomiskt måste inte det betyda att någon annan blir lidande. Ekonomi är inte ett nollsummespel.

"Den som inte arbetar ska heller inte äta"

Däremot gäller det omvända när det handlar om att dela ut resurser med tvång från en grupp till en annan i samhället. Om man tar från de som har och ger till de som inte har enbart för att allt ska vara "rättvist" så subventionerar man de beteenden som gjort att människor "inte har".

De som "inte har", har nästan aldrig haft "otur" utan det ligger en massa faktorer bakom, en lång rad beslut och handlingar som sträcker sig lång tid tillbaka i livet och ibland till och med över generationsgränserna.

Ditt inlägg är för vettigt. Förvänta dig inget vettigt svar tillbaka.
Citera
2020-10-09, 10:19
Medlem
OG81s avatar
För att vi är fullständigt desperata att bli av med alla idioter från MENA. Jag röstade S innan men nu SD. Vill fan att det blir ordning. Heller dåliga arbetsvillkor än att bli mördad eller att min dotter bli våldtagen.
Citera
2020-10-09, 10:23
Medlem
Bara jubelidioter röstar på vänstern. Vem vill betala 15 sek för bensin och 100 sek för parkering då sossarna hatar privatbilism och frihet.
Citera
2020-10-09, 10:27
Medlem
För att sozzarna har gjort sitt
Citera
2020-10-09, 10:47
Avslutad
För att vänstern idag är mer förknippat med folk som låtsas vara arbetarklass, men som egentligen inte lever som de lär.
Citera
2020-10-09, 10:50
Medlem
De väger samhällsnytta med sin egen nytta, dvs vänsterpolitik gör mer för den reellt mer pengar etc. men eftersom de inte lever i en skyddad verkstad som många rikare till höger utan ser samhällsförändringar, så röstar de höger,
Så arbetare/medelklass känner mer för sitt land än vad rika/överklass gör!
Citera
2020-10-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejior
Ord.

Vänster och till stor del gamla högern som idag är för det liberala globalistprojektet står som en pol mot nationalismen som idag representeras främst av vad etablissemanget kallar extremhögern. Kanske ett vänsternationalistiskt alternativ kommer framöver.

Det är inte längre vänster-höger, det är globalism-nationalism.
Exakt. Men vänstern gör fortfarande mest för de fattigaste dvs höjer olika bidrag mm. Däremot samhällspolitikst bedriver de globalist politik.
Det är faktiskt synd om folket, hur man än gör blir det fel!
Citera
2020-10-09, 10:53
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaconMerkantilist
Är en 26-årig man i arbetarklassen som har arbetat inom privat industri sedan jag var 19.

Vad får jag för de 25 000kr jag betalar i skatt varje månad?
(33 600kr i lön = 19 000kr skatt på lön med arbetsgivaravgiften + 6000 i moms på 25 000kr)

Aldrig levt på bidrag/a-kassa, aldrig varit sjukskriven - aldrig ens satt fot på ett sjukhus, aldrig arbetar inom offentlig flumm-sektor, aldrig fått någon utbildning förutom min svetslicens som kostar Max 5 000kr, robotutbildningen fick jag betala själv.

Jag har alltså betalat 2 100 000kr i skatt och inte fått ett skit tillbaka förutom en licens på 5 000kr och en dåligt underhållen väg att köra till jobbet på.

Tanken är ju att skatten ska lite som en försäkring (även om ersättningen blir sämre och sämre hela tiden) för produktiva medborgare som du. Dvs hittar du en knöl på pungen så ska du få vård. Blir du utsatt för brott så ska du få polisens hjälp. Blir frugan gravid så ska ni få förlossningsvård. När du blir gammal ska du få ett värdigt liv.

Därför är nedmonteringen av sjukvård och rättssystemet så jävla allvarlig. De enda som gynnas av våra höga skatter är numera de som storkonsumenter resurser och inte bidrar. Såna som du förlorar all skattemoral och får absolut ingen vinning. För de pengarna hade du kunnat skaffa en privat sjukvårdsförsäkring och en väktare i bostadsområdet, eller hur? Därför röstar du höger. Egentligen ska arbetare som du känna att du bidrar till hjälp för samhällets svaga samtidigt som du kan räkna med hjälp när det behövs. Istället slängs det pengar på genus, mångkultur, invandring, bidrag till latmaskar.

Citat:
Ursprungligen postat av OG81
För att vi är fullständigt desperata att bli av med alla idioter från MENA. Jag röstade S innan men nu SD. Vill fan att det blir ordning. Heller dåliga arbetsvillkor än att bli mördad eller att min dotter bli våldtagen.
Ligger mycket i det. Arbetarna har inte blivit höger. Vänstern har slutat vara vänster och blivit en identitetspolitisk mångkulturell smörja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in