Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Vad jag läser dig skriva är att det är bättre att några få får det superbra och många det uruselt än att några får det bara lite bättre och många helt okej.
Det handlar om vad man på engelska ofta benämner diminishing returns. Det innebär att du får ungefär lika bra skola om du betalar 1 miljon om året eller 1 miljard om året för ditt barns skola. Om du däremot undanhåller samhället de överflödiga 999 miljoner blir det skit för alla andra. 999 barn kunde fått det lika bra som ditt, men du vill hellre trycka ner dem så att ditt barn kan vara kung.
Så tänker många rika, att det finns en sorts trappa och de måste till varje pris vara på ett trappsteg högre än andra. Spelar ingen roll om de måste stå på lik eller om andras barn blir analfabeter.
Jag är en arbetare. Jag tjänar omkring 30000 i månaden. Om någon tjänar bättre än mig beror det på en rad olika faktorer: han har bättre utbildning än mig, han har jobbat hårdare, längre och bättre än mig, han är smartare än mig, han har mer kompetens än mig, han har bättre kontakter än mig, han bor där det finns gott om bra jobb, han har bytt jobb oftare än mig eller han har helt enkelt ansträngt sig för att hitta bättre jobb än mig.
Alla faktorerna behöver inte vara sanna på en gång men dessa faktorer spelar roll i löneutvecklingen.
Jag vill inte straffa denna person för att han har lyckats med en eller flera av dessa faktorer. Det vill du.
Han har dock (normalt) inte stulit, utnyttjat eller bedragit på min bekostnad och på så sätt fått högre lön.
Om någon har det bra ekonomiskt måste inte det betyda att någon annan blir lidande. Ekonomi är inte ett nollsummespel.
"Den som inte arbetar ska heller inte äta"
Däremot gäller det omvända när det handlar om att dela ut resurser med tvång från en grupp till en annan i samhället. Om man tar från de som har och ger till de som inte har enbart för att allt ska vara "rättvist" så subventionerar man de beteenden som gjort att människor "inte har".
De som "inte har", har nästan aldrig haft "otur" utan det ligger en massa faktorer bakom, en lång rad beslut och handlingar som sträcker sig lång tid tillbaka i livet och ibland till och med över generationsgränserna.