2020-10-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Hur kan man slippa frivården?

Har 6 månader kvar men jag hinner verkligen inte med frivården då jag går heltid i skola och heltid på jobb.

Dem vill jag tar ledigt en halv dag varje vecka samt göra deras övningar.

Jag har precis fått ett nytt jobb och känns faktiskt inte optimalt att missa så mycket. 4h i veckan, 16h i månaden ex resor dit.

Sen har jag min son att passa samt hämta. Känns som om det är bättre att leva på försörjningsstöd tills allt är klart men det går inte att leva på dem pengarna.

Enligt frivården är mötena viktigare än mitt jobb och skola och min son.

Vad har jag för alternativ?

Helt fel forum att skriva i

Du har ju ett underliggande straff eller om du har övervakning efter ett straff. Det är ju bara att se till alternativen. Jag gissar att du sökt fotboja men inte fått det av någon anledning. Alternativet då är ju att sitta på kåken. Antingen vet du ju hur länge du måste göra om du har underliggande straff eller så om det är övervakning efter VF så tar de ju in dig någon vecka efter några varningar och sen släpper ut dig igen.

Har du barn är ju inget av de ovan angivna exemplen bra så bättre att resonera med frivården. Ja om du nu inte vill strunta i jobb, studier och barn. På anstalt kommer du ju inte få börja plugga på minst ett år skulle jag nog säga i och med köer etc.
Citera
2020-10-05, 15:35
Bannlyst
Citat:
Det är inte jobbigt men det tar tiden ifrån saker som kan ta mig in i samhället bättre än vad deras möten gör.
skulle du tänkt på innan du begick brott, du får väl ta med sonen och jobba på toa i pauserna de säkert har medan de andra äter bullar och dricker kaffe.
Citera
2020-10-05, 15:41
Medlem
introvertos avatar
Citat:

Har 6 månader kvar men jag hinner verkligen inte med frivården då jag går heltid i skola och heltid på jobb.

Jag har precis fått ett nytt jobb och känns faktiskt inte optimalt att missa så mycket. 4h i veckan, 16h i månaden ex resor dit.

Sen har jag min son att passa samt hämta. Känns som om det är bättre att leva på försörjningsstöd tills allt är klart men det går inte att leva på dem pengarna.

Testat att försöka få till ett samtal med chef och frivård så ni gemensamt kan komma fram till vad som är lämpligast i nuläget?

Men snälla, mest för din egen skull: skyll inte på någon annan, som i formuleringen "Enligt frivården [...]". Utan dig själv som utlösande faktor hade du inte haft något med dem att göra och då hade denna situationen aldrig drabbat dig. Bit i det sura, det är enda vägen tillbaka.

Lycka till
Citera
2020-10-05, 16:10
Moderator
v50s avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2020-10-05, 16:38
Medlem
Citat:

Skit i att komma så får du sitta av hela straffet på kåken, vilket många medborgare tycker du förtjänar.

Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Du kan sitta av tiden istället.

Exakt!
Citera
2020-10-05, 19:02
Medlem
bolcjeks avatar
Citat:
Det låter som att du har blivit dömd till att medverka i ett "påverkansprogram" av något slag (skyddstillsyn med särskilda föreskrifter). Programmet i sig får du leva med, då du gått med på det samt blivit dömd till det. Det du kan göra för att minimera kontakten med frivården är att be om en s.k. "lekmannaövervakare", dvs en privatperson som åtagit sig övervakningsuppdrag för kriminalvårdens räkning. Dessa är dels lättare att ha å göra med plus att de inte är begränsade till vanliga kontorstider. Du kan m.a.o träffa dessa på kvällar/helger. Lycka till... And dont do the krajm i you cant do the övervakning.
Citera
2020-10-05, 21:42
Avslutad
Det som tidigare kallades för lekmannaövervakare heter numera biträdande övervakare och ersätter inte kontakten med frivården. Det är en insats som erbjuds utöver handläggarsamtal och eventuellt programdeltagande. Du står under övervakning, varför skulle du få slippa undan frivården? Du är ju trots allt dömd för något och får helt enkelt ta ditt straff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in