Citat:
Ursprungligen postat av
Vimastefatagidegen
Jag blir så besviken varje gång jag kör bil eller mc, för att varje resa lång eller kort så kommer man alltid till ett övergångsställe. Och när man stannar för att släppa över någon så får man i princip aldrig någon respons längre. Jag uppfostrades på sena 80-talet, hemma och på förskola att man tittar höger och vänster och att man alltid tackar föraren med en handvinkning eller nickning. Föraren gör samma gest tillbaka. Man visar att man sett varandra, och varit hövliga mot varandra.
Detta sker inte längre, känns som att senaste tio åren eller mer, så går långt över 90% av fotfolket över ett övergångsställe med blicken bara rakt fram, utan att kännas vid att någon har stannat.
Folk vrider inte ens på huvudet. Barn som vuxna. De tittar inte ens att bilen faktiskt har stannat innan de börjar gå ut med blicken endast framåt. Hur kan de veta att det inte är en påverkad förare som kommer emot dom och som inte bromsar!? Det syns att folk börjar gå ut på övergångsstället med aningen om att ett eller flera fordon är nära, men de vrider inte på huvudet eller blicken utan bara går ut.
Det har gått så långt i mina tankar att jag baserar en människas hela godhet på detta beteende.
Möter du blicken med den som stannar sitt fordon, och du tackar föraren med en gest, då är du en god, väluppfostrad individ. Går du bara rakt över ett övergångsställe med blicken i mobilen eller bara rakt fram, och totalt ignorerar medtrafikanterna i sina fordon som stannat, då är du en vidrig, oförskämd, hemsk människa i mina ögon.
Jag tackar alltid föraren när jag är ute och går. Om jag kör och någon tackar mig blir jag faktiskt väldigt glad och överraskad att det finns såna människor fortfarande.
När jag kör tunga fordon i yrket, fordon som skramlar och klonkar och väger över 8-10 ton och kör nära trottoarkanter osv, så vänder sig heller inte folk flr att titta vad som kommer. Hur kan man göra så?
Hör man ett tungt fordon bakom sig så borde väl överlevnadsinstinkten ta vid. Föraren kan ha förlorat kontrollen och vara på väg rakt mot dig, eller hur?
Näh folk går med sina barnvagnar och tittar aldrig med blicken mot potentiella faror.
Fast om du tänker, så är ju ett övergångsställe ungefär som en huvudled - de har har högre prio där, och ska inte be om att andra stannar och sen tacka för det, precis som man inte ska tacka och be för att nån inte kör rakt ut på den huvudled man kör på.
Man följer bara regelverket.