2022-05-08, 08:59
Bannlyst
45% på Cava Queen!? Har jag missat något?
Citera
2022-05-09, 06:24
Bannlyst
Det finns två huvudsakliga anledningar till dagens hästbrist och raset i spelomsättning de senaste tjugo åren.

Den ena är elitsatsningen. Den andra är lunchtävlingarna.

Elitsatsningen har gjort att människor och företag med mindre plånböcker har gett ut eller avskräckts från att köpa hästar.

Lunchtävlingarna har haft samma effekt. Har man inte möjlighet att se sina hästar tävla är det inte lika roligt att äga. Amatörtränare har slutat för att de inte kan tävla på en vardagslunch. Då kan heller inte publiken komma. Minskad publik = färre nya hästägare. Dessutom har lunchtävlingarna gjort att galoppen hamnat i total skugga. Det är på vardagskvällarna som flest spelare har tid att satsa. Då omsätts miljoner. Dödsstöten var när SG:s förhandlare bytte ut alla DD- och V64-dagar (förutom två) mot den sämsta av alla tider: Söndagsluncher. Inte ens travet lyckas lyfta omsättningen då.

Lösning:

- Skrota elitsatsningen och satsa mer på bredden.
- Tävlingar på vardagskvällar och helgeftermiddagar med V64 och DD och fler GS75 på söndagar. Vill
man ha ett "fönster" så är väl tisdagskvällar utmärkt. Det fungerade utmärkt på Täby förr i tiden.
- Skapa trivsel på banorna. Gör det oemotståndligt för folk att vilja komma dit. Prisvärd mat och dryck.
Gemytlig atmosfär.

har ni andra några förslag?
Citera
2022-05-09, 09:11
Bannlyst
Ingen skugga över Rich Strike, sättet han vann på var fantastiskt, men redan vid mållinjen kunde man konstatera att det var en svag upplaga i år. För många hästar inom några få längder, ungefär som en handicap. Dessutom visade vinnaren en BSF på 103, vilket är lågt i jämförelse med de flesta tidigare vinnarna.

Men definitivt en av de roligaste upplagorna, av många skäl.

Titta och njut igen: https://www.youtube.com/watch?v=wIYD42DV3Ro
Citera
2022-05-09, 15:36
Bannlyst
Betydligt fler startanmälda till Göteborg på söndag än det var hittills på Bro och Jägers, men det är inte som förr då de flesta fälten var fulla. Nu är det några löp med åtta startande. Inte bra!
Citera
2022-05-10, 06:43
Bannlyst
Walk of Life ska väl ses med bra chans i bronslöpningen?
Citera
2022-05-10, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Walk of Life ska väl ses med bra chans i bronslöpningen?

Han har en mycket bra chans och jag var inne på att spika, men jag dubblar med Cibelle som står löjligt billigt inne.

Spik blir det istället i arablöpet. Djelano är i och för sig 9 år men verkar fortfarande oerhört pigg och löpsugen. Han ska kunna lite mer än sitt hcp och det räcker långt i ett i övrigt jämnt löp. Värste utmanare är stallkamraten Ayman, men jag tror inte han räcker till för att slå Djealno den här gången. Pharitz Muna har inlett lovande och kan överraska om hon höjt sig ytterligare ett snäpp.

Men som sagt, chansspik på Djelano.
Citera
2022-05-10, 09:51
Bannlyst
"Hvad vil de gøre på Øvrevoll uden Tobias Hellgren?", frågar Bundgaard. Ja, det kan man undra. På torsdag står Hellgren för 17% av de startande hästarna, åtta stycket (vilket är en tredjedel av det egan stallet).
Citera
2022-05-10, 15:42
Bannlyst
Vilket roligt maidenlöp (v4-3). Många om budet. Breakfast in Bed är väl given förstahäst, blir kanske favorit när Crona chansspikar den på Galopptips? Zimbabwe var inte mycket sämre när han debuterade senast och då sa Fredrik att han inte var klar än. Stormvarning! Princess Latifa måste med - har ju högst hcp (lite snålt tilltaget dessutom). Sen har vi debuterande Appel Ride, de danska gästerna ... Är Rachini Crocodile Rock och Deep Under exponerade?
Citera
2022-05-10, 20:12
Bannlyst
Citat:
Niklas, 52, bröt nacken – är nu tillbaka och tävlar

Niklas Lovén bröt nacken i juli förra året när han gick omkull med sin häst.

Men det stoppar inte hinderjockeyn som nu är tillbaka i sadeln.

– Jag ska inte hålla på om jag inte vågar, jag vill sluta när jag fortfarande levererar och inte bara är en passagerare, säger 52-åringen.

https://www.expressen.se/sport/trav/niklas-52-brot-nacken-ar-nu-tillbaka-och-tavlar-/
Citera
2022-05-11, 07:45
Bannlyst
I V4-inledningen räcker det med tre hästar: Moojim, Black Power och Chapulin. Alla tre står bra inne och är dugliga sprinters. Mest intressant är Chapulin som den kan finnas en hel del utveckling i.

Bossner går bort i min bok. Inte en chans att en 4-åring kan vinna med 67 kg så här tidigt på säsongen, även om det bara är 1200 meter.
Citera
2022-05-11, 09:36
Bannlyst
Vid närmare eftertanke får det bli så här:

Det är inte säkert att Djelano får ledningen och då är han sårbar. Den som i första hand utmanar om spets är CR Yaqzhaan. Den rapporteras träna som en demon och får den ledningen kan den bli svårslagen. Tar också med favoriten Ayman som ju har ett bra utgångsläge.

Istället blir det spik på Walk of Life. Han ska kunna lägga det här gänget på rygg i andra livsstarten. Askungen verkar bli favorit. Hon bör låg vikt och kvalade på bra tid, men var sen ur boxarna och löpte oerfaret. Tror inte på henne mot äldre reda nu.

Dagens roligaste drag är Malibu Lagoon, som gjorde ett bra intryck i kvalet. "Förlorade" mot nämnde Askungen men löpte ändå bättre. Får formtoppade Andreas i sadeln. Garderas på V4 med får bli utgångshäst på bl.a. LD.
Citera
2022-05-11, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Bossner går bort i min bok. Inte en chans att en 4-åring kan vinna med 67 kg så här tidigt på säsongen, även om det bara är 1200 meter.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in