2025-02-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
FMV) saab hade utvecklingen av RBS 15 1979, vilket ledde till en relativt snabb utvecklingstid. De första provskjutningarna av Robot 15 genomfördes 1980
Har du bevis för detta?
Citera
2025-02-11, 07:25
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why
Sluta trolla. När en första provskjutning var är irrelevant. De levererades från 1984 och började användas 1985. Det fanns inte att tillgå på den övning som HB refererar till. Således ljuger han - igen.

Dessutom provskjuta en robot 15 i Öresund! SKULLE INTE TRO DET!!!!! Det har vi speciella områden för utanför Härnösand (Sjömålsrobotar, torpeder mm) men det har inte Bergmark en någon aning om! Vilket inte förvånar!
Senast redigerad av Oldg 2025-02-11 kl. 08:10.
Citera
2025-02-11, 08:09
Medlem
Citat:
Första provskjutningen ägde rum 1980, oavsett vad du tycker! Och försvaret köpte in det några år senare 1984! (1979 25 april tog FMV uppdraget tillsammans med saab.) HB kan mycket möjligt ha varit med och provskjutit roboten 1980

Du läser enskata ord och plockar det ur sin kontext i syfte att trolla. Det är genomskådat sedan länge.

Jag har inte tyckt något om när en första provskjutning inträffade. HB säger inte att han har varit med och provskjutit RBS15. Han säger att någon annan ville skjuta en RBS15 på en militärövning flera år innan försvarsmakten hade tillgång till roboten. Han säger att de fick avslag eftersom den är för för dyr ("4 miljoner per skott" som han uttrycker det). Det han säger är en lögn. Det är möjligt att mytomanen i honom tror att det är sant men det är en lögn. Även du vet att det är en lögn men kommer bortse från att läsa just det och svara på något helt annat.
Citera
2025-02-11, 08:34
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why
Du läser enskata ord och plockar det ur sin kontext i syfte att trolla. Det är genomskådat sedan länge.

Jag har inte tyckt något om när en första provskjutning inträffade. HB säger inte att han har varit med och provskjutit RBS15. Han säger att någon annan ville skjuta en RBS15 på en militärövning flera år innan försvarsmakten hade tillgång till roboten. Han säger att de fick avslag eftersom den är för för dyr ("4 miljoner per skott" som han uttrycker det). Det han säger är en lögn. Det är möjligt att mytomanen i honom tror att det är sant men det är en lögn. Även du vet att det är en lögn men kommer bortse från att läsa just det och svara på något helt annat.
Det spelar igentligen ingen roll vad hb ” Exakt” har sagt. Då minnet sviker ju äldre vi blir. Det betyder inte nödvändigtvis att HB har ljugit! Delar av det kan vara sant eller förändrat under åren som gått

När vi blir äldre, särskilt runt 45 år och framåt, genomgår vår hjärna flera förändringar som kan påverka våra minnesfunktioner. En av de mest märkbara förändringarna är att hjärnans storlek minskar och många uplever subtila förändringar i sinna minnesfunktioner. Livsstilsfaktorer är också stor påverkan.

Det är precis som jag har beskrivit det angående robot 15

Reguljära band, eller militära enheter i allmänhet, deltar också i provskjutningar av nya vapen. Efter att FMV har genomfört sina tester och verifieringar! (Så HB kan mycket möjligt ha fått vara i närheten.)
1980
Senast redigerad av KreugerGuld 2025-02-11 kl. 08:46.
Citera
2025-02-11, 12:56
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Det spelar igentligen ingen roll vad hb ” Exakt” har sagt. Då minnet sviker ju äldre vi blir. Det betyder inte nödvändigtvis att HB har ljugit! Delar av det kan vara sant eller förändrat under åren som gått

När vi blir äldre, särskilt runt 45 år och framåt, genomgår vår hjärna flera förändringar som kan påverka våra minnesfunktioner. En av de mest märkbara förändringarna är att hjärnans storlek minskar och många uplever subtila förändringar i sinna minnesfunktioner. Livsstilsfaktorer är också stor påverkan.

Det är precis som jag har beskrivit det angående robot 15

Reguljära band, eller militära enheter i allmänhet, deltar också i provskjutningar av nya vapen. Efter att FMV har genomfört sina tester och verifieringar! (Så HB kan mycket möjligt ha fått vara i närheten.)
1980

Fin trolltaktik!

Rbs 15 beställdes 1979, den provsköts den 27 augusti 1981 man genomförde det första provskottet till sjöss från dåvarande torpedbåten HMS Piteå som användes som provplattform för systemet. Den kom ut på förband 1984-85! Så någon provskjutning 1980 kan du bara glömma speciellt i Öresund.

Så nej! Bergmark var inte ombord eller ens i närheten, han var inte inkallad då! Han skall enligt sin egen utsago under samma tid ha varit antingen Lund och läst till Civil ekonom! (Fel han läste en enstaka kurs), eller så var han i USA och jobbade på fabrik (stämmer) eller så var han i Frankerike under 2 år och tagit ett civilt dykarcertifikat (fel - han har aldrig haft något finns inte i CMAS) eller så dyker han i Nordsjön (fel han har ingen som helst dykarutbildning!)....... o.s.v.

Taskigt minne? Nä snarare mytoman av rang!
Citera
2025-02-11, 13:46
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldg
Dessutom provskjuta en robot 15 i Öresund! SKULLE INTE TRO DET!!!!! Det har vi speciella områden för utanför Härnösand (Sjömålsrobotar, torpeder mm) men det har inte Bergmark en någon aning om! Vilket inte förvånar!

Citat:
Fin trolltaktik!

Rbs 15 beställdes 1979, den provsköts den 27 augusti 1981 man genomförde det första provskottet till sjöss från dåvarande torpedbåten HMS Piteå som användes som provplattform för systemet. Den kom ut på förband 1984-85! Så någon provskjutning 1980 kan du bara glömma speciellt i Öresund.

Så nej! Bergmark var inte ombord eller ens i närheten, han var inte inkallad då! Han skall enligt sin egen utsago under samma tid ha varit antingen Lund och läst till Civil ekonom! (Fel han läste en enstaka kurs), eller så var han i USA och jobbade på fabrik (stämmer) eller så var han i Frankerike under 2 år och tagit ett civilt dykarcertifikat (fel - han har aldrig haft något finns inte i CMAS) eller så dyker han i Nordsjön (fel han har ingen som helst dykarutbildning!)....... o.s.v.

Det är bara du som ändrar din version! För några inlägg sen! kritiserade du mig för att det INTE hade provskjutits överhuvudtaget! Nu hävdar du att de har provskjutits 1981 och därför har HB ljugit!

Det är ju givetvis jag som har rätt i sak! Det ser alla som läser denna tråd, då du överdriver och förvanskar och är rent odräglig i ditt beteende! Hb är till åren och ni använder minutiöst en lupp över minsta stavelse han säger med något som ägde rum för 45-50 år sedan.
Citera
2025-02-11, 14:08
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Det är bara du som ändrar din version! För några inlägg sen! kritiserade du mig för att det INTE hade provskjutits överhuvudtaget! Nu hävdar du att de har provskjutits 1981 och därför har HB ljugit!

Det är ju givetvis jag som har rätt i sak! Det ser alla som läser denna tråd, då du överdriver och förvanskar och är rent odräglig i ditt beteende! Hb är till åren och ni använder minutiöst en lupp över minsta stavelse han säger med något som ägde rum för 45-50 år sedan.

Vad har jag överdrivit denna sak med RBS 15? Vilken version har jag ändrat på? Vad har jag ljugit om? Roboten kunde inte flyga 1980! För den var inte FÄRDIG DÅ!!!! PUNKT!

SÅ BERGMARK LJUGER SOM VANLIGT SÅ! Skall du skylla på ålder? Amnesi? För mycket sprit? För den karl har ingen aning om vad han pratar om! Dessutom vad rätt i sak? Att Bergmark och du ljuger!???

V.S.B..

Skulle då de närvarande besättningen på Piteå ljuga ? FMV? Försvarsmakten ljuga??? Är du riktigt eller? Ditt försvar är att vi ljuger! Så fram med bevis nu om Rbs 15! Du kan kontakta FMV, Försvarsmakten eller Robotmuseum i Arboga så du kommer att få samma svar! Gör du inte är du bara slö och ett troll!

Bergmark har inte gjort ett smack av allt han påstår! Dessutom kan han ingenting om Flottan/Marinen/Dykning/Vapensystem mm mm

Citat:
Sedan när en s.k. "Marinofficier" inte har en aning om hur en ubåtsjakttorped MK50 funkar utan tror att han har funnit den heliga graal när det gäller sprängningen av Nordstream. Då är man mer än lovligt okunnig och korkad! Bergmark har ingen som helst aning om marina vapensystem eller sprängämnen!
https://twitter.com/BergmarkStig1/status/1600894285863272450 (Detta ger torpeden en längre räckvidd när den släpps ifrån ett ubåtsjakts flygplan typ P8 Poseidon och innan den går i vattnet)

Sedan att han sitter och skryter om sina "Underrättelsekontakter" blir det bara pinsamt, när han anklagar USA/Pentagon att ha gett order till "Moussad" att spränga Estonia! Skulle Larry Johnson/Macgregor ens tala till karln om de visste vad han kläckte ur sig!?!? Samt skulle han ha "goda kontakter med Mossad..?" Skulle inte tro det! Macgregor och Johnson "horar" för vem helst (kontaktuppgifter finns på internet inte svårt att hitta) så länge de kan direkt eller indirekt göra reklam för sig själva, blogg, sin organisation eller någon bok de har skrivit!

https://twitter.com/BergmarkStig1/status/1632845077738291200

"Sjökrigsskolan 1979. Pensionerad 1999. Sedemera konsult inom USMC fram till 2015 numera rådgivare till privata företag, och du....." Försöker han indikera att han har varit yrkesofficer......eller vad?

https://twitter.com/BergmarkStig1/status/1632069904139714560

Karln är mer en lovligt patetisk! Det finns inga begränsningar på hans lögner

Citat:
Fin trolltaktik!

Senast redigerad av Oldg 2025-02-11 kl. 14:22.
Citera
2025-02-11, 14:11
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Vilka långsiktiga konsekvenser? Är det förtäckt hot emot mig?

Du begriper inte att om du överdriver och dramatiserar och använder epitet som slagträ på folk som inte tycker som du! så är det tillslut ingen som tar dig på allvar! (Det är långsiktiga konsekvenser av ens beteende). Jag är övertygad att du redan är avklädd! Och det har har du lyckats med alldeles ensam.
Citera
2025-02-11, 14:15
Medlem
Oldgs avatar
Citat:
Du begriper inte att om du överdriver och dramatiserar och använder epitet som slagträ på folk som inte tycker som du! så är det tillslut ingen som tar dig på allvar! (Det är långsiktiga konsekvenser av ens beteende). Jag är övertygad att du redan är avklädd! Och det har har du lyckats med alldeles ensam.

Citat:
Hb har ju givetvis rätt i sin åsikt! Och du dramatiserar överdrivet.

Du har själv ackat på vad Bergmark säger så??? Snyggt försök! Du ljuger på i bästa HÅKAN BERGMARK STIL! Du har inte ens sett eller hört vad karln säger i den videon eller......

Sedan kan jag bara hålla med nedastående;

Citat:
Ursprungligen postat av Filmkarln
Du är apologet för knäpptryckarna och dess ökände antisemitiska och Israel hatande guruledare. I sina led har dom också en annan galen sekt vid namn gudalandet. Tvärgalna gamla tanter utan liv som går samman i diverse vansinnigheter. Dom har grovt hotat kommunala tjänstemän och fått fängelse för det. Oraklet som leder sekten knäppisar är stämd och har förlorat i TR för skötseln av det som ska föreställa en förening. Han plockade av intet ont anande gamlingar 1 miljon. Allt är väck. Han är nära lierad med den utpräglade nassenytt på youtube.
Amiral HB har vräkt ur sig otroliga vidrigheter, grova olaga hot och attacker mot folkvalda som han kallar bögar, flator och peddosar. Säger att en kvinnlig minister inte får nåt 6, eftersom hon är så j...a ful. Dessutom är han en ökänd mytoman och många har med lätthet avslöjat lögnerna. Som aldrig upphör. Visserligen är karln gravt alkoskadad men det ursäktar ingenting.

Förutom inför dig då tydligen. Tragiskt.

Samt även!

Citat:
Samma som du! Du excellerar i den grenen! Är man med i ett parti som "Knäpptyckarna" där man med vill våld kasta (bomba Rikets ledning och införa galgbacken!) ut det gamla systemet och införa sin "typ demokrati" som de inte ens vet hur det skall gå till eller funka! Är man med i parti som är en ökänd förintelse förnekare som en "partiledare", varit med i samma parti som Henning Witte (ökänd antisemit/judehatare) samt flera andra herrar vars politiska hemvist skulle få Rudolf Jung att dregla och som skriver i s.k. alternativa medier som har en bakgrund i ett politiskt träsk.
Senast redigerad av Oldg 2025-02-11 kl. 14:31.
Citera
2025-02-12, 07:52
Medlem
Oldgs avatar
Lite om HMS Piteå - "HMS Piteå är ett av få svenska örlogsfartyg som avfyrat sjömålsrobot 15." https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Pite%C3%A5_(T138/R138)

Samt mer bakgrund om RBS 15 där den första provskjutningen omnämns "27 augusti 1981 " https://navyskipper.blogspot.com/2011/08/svensk-sjomalsrobot-del-2.html

Samt så skedde en provskjutning i början 1982 ifrån Piteå inför CM. En uppsats ifrån Försvarshögskolan för den som vill djuploda i Robot 15 Här omnämns även referensmaterial https://fhs.diva-portal.org/smash/get/diva2:952852/FULLTEXT01.pdf

Rbs 15 kom inte ut på förband för ens 1984

För den som vill ha skriftliga bevis/bekräftelse att den första provskjutningen skedde 27 augusti 1981 vänligen kontakta Försvarsmakten eller FMV.
Senast redigerad av Oldg 2025-02-12 kl. 08:42.
Citera
2025-02-12, 14:16
Medlem
Oldgs avatar
Håkan håller alltid vad han lovar...... Ifrån 8.50 min..... https://www.youtube.com/watch?v=1hIlixvVSG8
Han ljuger alltså aldrig......

Så hur var det nu Wilma, skuldfri, dykt på U-137, hjälp SEAL 7 på 80-talet med utrustning.........o.s.v.

Sedan "biffen" han har med Norberg lägger jag mig inte, för jag är inte helt insatt.

Kommenterar överflödiga
Citera
2025-02-12, 14:30
Medlem
Citat:
Håkan håller alltid vad han lovar...... Ifrån 8.50 min..... https://www.youtube.com/watch?v=1hIlixvVSG8
Han ljuger alltså aldrig......

Så hur var det nu Wilma, skuldfri, dykt på U-137, hjälp SEAL 7 på 80-talet med utrustning.........o.s.v.

Sedan "biffen" han har med Norberg lägger jag mig inte, för jag är inte helt insatt.

Kommenterar överflödiga

Lätt påstruken var han också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in