Citat:
Om Hancocks teorier skulle visa sig vara sanna så innebär det att historien måste skrivas om helt och hållet. Vilket i sin tur bevisar att sittande makten vid institutionerna har haft helt fel.Tja, jag skulle nog ändå inte vilja påstå att Döniken blev föremål för samma kritik som Hancock.
Däniken blev ju ignorerad, knappast kritiserad.
Det fanns ju ingen riktig anledning för någon inom något vetenskapsetablissemang att ens ta i hans tokigheter med tång.
Däniken blev omedelbart förpassad till tokfältet, och där har han blivit kvar.
Om nu någon brytt sig om att klaga på honom så har det väl varit från personer som ägnar sig åt sådant (dvs sådana som kallar sig "skeptiker."
Men Graham Hancock blev ju närmast "offentligt avpolleterad."
Man "lyfte upp honom" bara för att han skulle bli sedd av alla när man sen stympade honom.
Dvs man gör ju inget program i tex Vetenskapens värld för att motbevisa en författare utan anledning.
Eller, det är ju nästan som när den svenska debatten om "Sveriges födelseort" var på tapeten.
Där SVT gjorde ett program där professorerna fick gå lös på amatörerna.
Sen visade det sig trots allt att amatörerna var de som hade rätt, men det är ändå fortfarande förbjudet att visa filmen som ger deras sida rätt på SVT.
Jag menar, "tokigheter" har ju alltid bemötts med bara tystnad.
Enstaka gnällspikar har väl alltid gnällt över sådant, men det är ju inte det jag pratar om.
Utan detta handlar ju om hur ett etablissemang" får ta plats i nationell TV för att tillrättavisa den som felat.
Kan du tex ens tänka dig att SVT hade bjudit in en hel panel experter från vetenskapen, för att tex sabla ner en nysläppt bok som tex handlat om "trollen i skogen."
Du förstår naturligtvis att det aldrig hade hänt.
För tokigheter bemöts inte med auktoritet.
Tokigheter låter man passera förbi obemärkt.
Man ger det inte den status det hade fått genom att låta experter behandla det på allvar.
Men, i Hancocks fall gjorde man just det.
Och jag kan faktiskt inte förstå varför.
För - i bästa fall - så fungerar ju Hancocks teorier som "bränsle för folks fantasier."
Och vad gör det, egentligen ?
Vad skadar det om folk funderar över den djupa förhistorien ?
Det skadar ju ingen, och inget.
Jag menar, någonstans måste ju Hancock ha råkat komma år en öm tå, så att säga.
Men vad, isf ???
Däniken blev ju ignorerad, knappast kritiserad.
Det fanns ju ingen riktig anledning för någon inom något vetenskapsetablissemang att ens ta i hans tokigheter med tång.
Däniken blev omedelbart förpassad till tokfältet, och där har han blivit kvar.
Om nu någon brytt sig om att klaga på honom så har det väl varit från personer som ägnar sig åt sådant (dvs sådana som kallar sig "skeptiker."
Men Graham Hancock blev ju närmast "offentligt avpolleterad."
Man "lyfte upp honom" bara för att han skulle bli sedd av alla när man sen stympade honom.
Dvs man gör ju inget program i tex Vetenskapens värld för att motbevisa en författare utan anledning.
Eller, det är ju nästan som när den svenska debatten om "Sveriges födelseort" var på tapeten.
Där SVT gjorde ett program där professorerna fick gå lös på amatörerna.
Sen visade det sig trots allt att amatörerna var de som hade rätt, men det är ändå fortfarande förbjudet att visa filmen som ger deras sida rätt på SVT.
Jag menar, "tokigheter" har ju alltid bemötts med bara tystnad.
Enstaka gnällspikar har väl alltid gnällt över sådant, men det är ju inte det jag pratar om.
Utan detta handlar ju om hur ett etablissemang" får ta plats i nationell TV för att tillrättavisa den som felat.
Kan du tex ens tänka dig att SVT hade bjudit in en hel panel experter från vetenskapen, för att tex sabla ner en nysläppt bok som tex handlat om "trollen i skogen."
Du förstår naturligtvis att det aldrig hade hänt.
För tokigheter bemöts inte med auktoritet.
Tokigheter låter man passera förbi obemärkt.
Man ger det inte den status det hade fått genom att låta experter behandla det på allvar.
Men, i Hancocks fall gjorde man just det.
Och jag kan faktiskt inte förstå varför.
För - i bästa fall - så fungerar ju Hancocks teorier som "bränsle för folks fantasier."
Och vad gör det, egentligen ?
Vad skadar det om folk funderar över den djupa förhistorien ?
Det skadar ju ingen, och inget.
Jag menar, någonstans måste ju Hancock ha råkat komma år en öm tå, så att säga.
Men vad, isf ???
Om internet och alternativ media hade funnits när Chariots of the Gods släpptes hade den inte kunnat sopats under mattan. Media monopolet är över, det är skillnaden. Visst, Däniken publicerade faktafel som låg honom i fatet. Men idag har han äntligen fått den status han förtjänar.