2020-10-27, 21:18
Medlem
Gjorde röntgen av nacke för att kolla om kotor eller nerver var i kläm och kunde förklara domningar och känselbortfallet i hand/arm. Det upptäcktes förändringar av en slump vilket ledde till röntgen av hjärnan och detta.

Jag är i 30 års åldern.

Senaste 10 åren haft väldig trötthetskänsla i kroppen, ofta återkommande febertoppar utan anledning, domningar i arm och ben, synbortfall på ena ögat, krypningar i kroppen mm mm. Alla möjliga märkliga symptom utan förklaring som kommit, sedan försvunnit efter några veckor-månader. Att ha feber utan andra symptom i 4-5 veckor har tex varit återkommande för mig.

Vilket jag flera gånger sökt vård för med då läkarna på hälsocentralen alltid viftat bort mig som 'gnällig' mer eller mindre. Aldrig gjorts någon utredning.
Citera
2020-10-27, 21:31
Avslutad
Dom symptom du beskriver kan förklaras av MS. Synbortfall på ena ögat (optikusneurit, ofta i samband med smärta) är ett vanligt debutsymptom vid MS. Domningar och annan neurologisk påverkan likaså. Ca 80-90% av alla patienter med MS insjuknar i en skovvist progriderande MS, dvs att sjukdomsförloppet går i skov. I början går samtliga symptom i regress mellan skoven men i och med att lesionerna kvarstår efter ett aktivt skov så börjar symptom tillslut kvarstå även mellan skoven.

Om det skulle vara så att det är MS så verkar du vara relativt tidigt i sjukdomsförloppet om du har 3 lesioner. Jag skulle rekommendera att du försöker få tag på en läkare som kan remittera dig till en neurolog för definitiv diagnos så fort som möjligt så att du dels slipper vänta i ovisshet men också så att du slipper slösa tid. Som tidigare nämnt så är många av medicinerna som används idag väldigt bra för att bromsa förloppet.
Citera
2020-10-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltejpen
Hej!

Har tidigare gjort en MR av hjärnan som visade:

MR hjärna visar en 5x8 mm stor icke laddande förändring vinkelrätt intill vänster sidoventrikels bakhorn, som vid neuroinflammatorisk lesion.
MR helrygg med kontrast visar två icke laddande lesioner i ryggmärgen varav den ena vid nivå C3 och den andra vid nivå C5-C6. Har även en diskbuktning L5-S1 på höger sida utan nervpåverkan.

Har nu tagit prov på ryggmärgsvätska + blodprov.
Följande provsvar har kommit in i journalen:

Csv--Leukocyter, mono
Resultat: 20 x10E6/L *
Provmaterial: cerebrospinalvätska
Metod: Csv-Mono

Csv--Erytrocyter
Resultat: 100 x10E6/L *
Provmaterial: cerebrospinalvätska
Metod: Csv-Erytrocyter

---

Hur tolkar ni det?

(Finns alltså i journalen och min läkare är en hyrläkare som är tillgänglig typ 1 gång i månaden, så vill ändå förbereda mig på vad det kan betyda. Inte fått speciellt många svar)

Tror inte lesionen i hjärnan sitter på ett typiskt ställe för MS, men det kan ju sitta lite varsom, och du har ju lesioner i ryggmärgen också. Det finns dock andra sjukdomar som ger lesioner också.

Vad för typ av synbortfall hade du?

Be om remiss till neurolog.

Jag har själv ms.
Citera
2020-10-28, 12:52
Medlem
Jultrollets avatar
Liknande tråd gjord av TS infogad.

/Moderator
Citera
2020-10-28, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Tror inte lesionen i hjärnan sitter på ett typiskt ställe för MS, men det kan ju sitta lite varsom, och du har ju lesioner i ryggmärgen också. Det finns dock andra sjukdomar som ger lesioner också.

Jag har själv ms.

Radiologiskt så pratar man om 4 typiska lokalisationer varav en av dessa är periventrikulärt som i detta fall. Men du har rätt i att de kan uppstå i princip överallt.
Citera
2020-10-28, 17:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Baserat på bilden och den beskrivning du ger verkar ju MS sannolikt. Jag tycker det är för lång tid med en månad från ett sådant här svar och att du träffar en läkare. Ring direkt. Du ska till en neurolog.
Citera
2020-10-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Baserat på bilden och den beskrivning du ger verkar ju MS sannolikt. Jag tycker det är för lång tid med en månad från ett sådant här svar och att du träffar en läkare. Ring direkt. Du ska till en neurolog.

Jag pratade med dom idag. Svaret på resterande prover tog 2-3 veckor att få. Och läkaren de använder sig av skulle hit om 2 veckor varför de ej kunde boka in en träff då det inte var säkert provet kom.
Förhoppningsvis skulle läkaren upp i slutet av dec, annars i januari. Neurologen de hyr in.

Jag kan väl inte behöva vänta till januari?
Citera
2020-10-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind

Jag har själv ms.

Synbortfallet är att synfället liksom försvinner på ena ögat. Som att allt jag skulle vara i ett mörkt rum och endast se några konturer i bästa fall. Kommer framförallt när jag är trött eller har värk i kroppen.
Citera
2020-10-28, 21:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag pratade med dom idag. Svaret på resterande prover tog 2-3 veckor att få. Och läkaren de använder sig av skulle hit om 2 veckor varför de ej kunde boka in en träff då det inte var säkert provet kom.
Förhoppningsvis skulle läkaren upp i slutet av dec, annars i januari. Neurologen de hyr in.

Nej absolut inte. Du kan behöva behandling direkt. Du måste få hjälp omedelbart. Åk till akuten. Det finns neurolog där. Säg att du läst svaret och har förvärrade symtom.
Citera
2020-10-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Radiologiskt så pratar man om 4 typiska lokalisationer varav en av dessa är periventrikulärt som i detta fall. Men du har rätt i att de kan uppstå i princip överallt.

Ja så kanske det är, jag har själv inga lesioner i hjärnan, utan på lite ovanligare ställen i ryggmärgen.
Citera
2020-10-28, 21:53
Medlem
Citat:

Det är helt orimligt att du ska vänta. kan han inte skriva remiss så får någon annan där göra det?

Alternativt egenremiss eller ring neurologen och fråga hur du ska gå tillväga. Alltså neurolog på närmsta sjukhus.
Citera
2020-11-08, 20:30
Medlem
Väntar fortfarande på att få träffa nån

Läkaren har noterat följande i journalen, någon idé om vad det betyder?

Patienten har nyligen ändå genomgått LP, som planerat. Denna visar en cellstegring på 20 mono i likvor. Inväntar de övriga svaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in