2020-09-30, 16:12
Medlem
Finns ju magneter som svävar, men de står ju still och kommer inte upp mer än nån cm.

Skulle det gå att styra en magnet upp och ner ännu längre? Typ 50 cm högt.

Tänker att det borde gå genom att ändra strömstyrka på den längst ner. Som stora magneter man har på bilskroten
Citera
2020-09-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Finns ju magneter som svävar, men de står ju still och kommer inte upp mer än nån cm.

Skulle det gå att styra en magnet upp och ner ännu längre? Typ 50 cm högt.

Tänker att det borde gå genom att ändra strömstyrka på den längst ner. Som stora magneter man har på bilskroten
HUR tänkte du nu? Som jag förstår dltt upplägg så ändras alltså INTE densiteten?
Citera
2020-09-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhNoTheHumanity
HUR tänkte du nu? Som jag förstår dltt upplägg så ändras alltså INTE densiteten?
Va?
Citera
2020-09-30, 18:02
Medlem
Citat:
Va?
Långt svar:nej
Kort svar:
Citera
2020-09-30, 18:21
Medlem
sommarlovs avatar
Du tänker antagligen på supraledare som sitter fast i magnetfältslinjerna?
Det är bara göra magneter med kraftigare magnetfält...

Vad vill du uppnå?
Citera
2020-09-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du tänker antagligen på supraledare som sitter fast i magnetfältslinjerna?
Det är bara göra magneter med kraftigare magnetfält...

Vad vill du uppnå?

Om du ville få bilen 50cm upp i luften, vad skulle krävas? https://youtu.be/WEE4eu5uEIc
Citera
2020-09-30, 18:47
Medlem
Kan inte räkna på detta, men när jag kollade lite snabbt på hemsidan till ett av företagen som gör svävande lampor så verkar det som att de använder sensorer som kalibrerar magnetfältet. Magneterna ligger i utkanten av basen, så antar att du kommer behöva en större basplatta för att kunna få en stabil punkt högre upp.
Citera
2020-09-30, 19:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Om du ville få bilen 50cm upp i luften, vad skulle krävas? https://youtu.be/WEE4eu5uEIc
Jaha, ett magnetfält som sträcker sig 50 cm upp förstås.
Vilket blir svårt, då magnetens bas måste vara minst lika bred, och den kommer dra mycket ström förstås.

Men det går att göra!
Citera
2020-10-04, 19:00
Medlem
Problemet är inte att få ett magnetfält att sträcka sig 50 cm, då alla magnetfält enligt teorin sträcker sig oändligt långt bort.

Styrkan från magnetfältet avtar med 1/r^2, där r är avståndet. Säg att bilen svävar 2 cm ifrån plattan i klippet. Då vill du alltså öka avstånden 25 gånger för att nå 50 cm. Då måste du alltså öka magnetfältet 25^2 gånger för att den ska sväva (vara i balans med gravitationen) vid denna punkt.

Har du otur så är avståndet till högsta möjliga balanspunkten proportionerligt mot diametern av basplattan. Säg att plattan i klippet har en diameter på 20 cm. Detta skulle då innebära att du behöver en bas med diametern 25 * 20 cm = 5 meter.

När jag räknade på storleken av magnetfältet, så antog jag att bilen var vertikalt ovanför magneterna. Men eftersom att magneterna är 2.5 meter ifrån bilen i vågrät riktning så bör man väl egentligen använda pythagoras och se till att den vertikala komposanten (delen) av magnetfältet är 25^2 gånger större för att motverka gravitationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in