2020-09-30, 01:43
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Adhd existerar inte.
Citera
2020-09-30, 01:46
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tequilasunrise123
Adhd existerar inte.

Spelar ingen roll, utgången är samma oavsett i min situation.
Citera
2020-09-30, 07:15
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Jag förstod inte nu? Vadå att den fungerar annorlunda än jag tror?
Jag har aldrig velat prova så jag vet inte hur det är.

Jag kan tro det hjälper dig. Du får inte en mild påtändning och ökad ångest eller vad du nu oroar dig för.
Citera
2020-09-30, 07:37
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tequilasunrise123
Adhd existerar inte.

Hur menar du dä?
Citera
2020-09-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Jag kan tro det hjälper dig. Du får inte en mild påtändning och ökad ångest eller vad du nu oroar dig för.

Kan ju hoppas du har rätt
Citera
2020-09-30, 08:11
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Kan ju hoppas du har rätt

Du bör gå av det du knaprar i dig för tillfället. och istället köpa preparat på hälsokost som sänker stresshormonet KORTISOL .... Det är vad som ger många ångestkänslor.
Citera
2020-09-30, 09:43
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Det kan man så klart visst få.

Om man associerar ökad puls med ångest så kommer man förstås att uppleva centralstimulerande som i någon mån ångestskapande, även om det bara är lite. Jag upplever inget sånt även huvudtaget själv, men det förekommer.

Det är inte direkt raketforskning. Om man är förberedd på det kan man i bästa fall kanske hantera det bättre. Det här är ju gamla idéer om hur känslor uppstår som jag personligen inte ger mycket för men det är ändå faktum att vissa personer "blandar ihop" fysiologiska reaktioner med känslor. Man kan ju också bara tycka att det är väldigt obehagligt med ökad hjärtfrekvens.

Och det viktiga tycker jag är att även lite biverkningar kan vara värt det om man har uppmärksamhetsstörning och problem med exekutiva funktioner.

Jag tycker TS inte gett nån bild av huruvida hen själv upplever sin ADD/ADHD som ett problem. Varför tjatar alla om att du ska utredas? Är du själv nöjd med din funktionsnivå så finns det ju egentligen ingen anledning att söka nån hjälp. Men å andra sidan är det inte så bra om du gör en massa andra människors liv besvärligt.
Citera
2020-09-30, 09:45
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Du bör gå av det du knaprar i dig för tillfället. och istället köpa preparat på hälsokost som sänker stresshormonet KORTISOL .... Det är vad som ger många ångestkänslor.

Klart han ska lägga av med Benzo, men kortisol? Varför skulle det vara nåt fel på hans kortisolnivåer? Som ju dessutom är cirkadiska...
Citera
2020-09-30, 10:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag har skrivit en tidigare tråd om att folk tjatar på mig att utreda ADHD. Nu tänker jag göra det men tänker på hur fel det kommer bli med medicinering isf.
Jag har inga mediciner nu. Bara självmed. mot ångest som jag inte vill sluta med.
Men om jag får en ADHD-diagnos kommer dom ju vilja behandla mig med helt andra grejer. Som jag inte vill ha.
Jag vet jag behöver inte ta nåt jag inte vill ha men känns ju onödigt att gå och "skaffa sig" en diagnos och sen inte behandla den? Eller?
Jag vill ha min stesolid som jag känner mig trygg i och inte nån jävla centralstimulerande skit. Får ångest av att bara tänka på va fel jag skulle bli av det.
Hjälp mig reda ut det här!
Finns det några ADHD-personer här som tar benzo?

Det finns gott om milda nootropika som du kan ta istället för centralstimulerande preparat.
https://www.reddit.com/r/Nootropics/

Bromantane
Agmatine (låga doser*)
Fasoracetam
L-theanine+koffein.
Sulbutiamine.
.. Ja, listan kan göras lång.

De har oftast bättre biverkningsprofiler.
Läs på!
Citera
2020-09-30, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det finns gott om milda nootropika som du kan ta istället för centralstimulerande preparat.
https://www.reddit.com/r/Nootropics/

Bromantane
Agmatine (låga doser*)
Fasoracetam
L-theanine+koffein.
Sulbutiamine.
.. Ja, listan kan göras lång.

De har oftast bättre biverkningsprofiler.
Läs på!

Tack! Det hade jag aldrig hört talas om. Ska kolla vad det är.
Citera
2020-09-30, 13:21
Medlem
Citat:

Vad sänker kortisol och varför?
Senast redigerad av Fourhundredstrokes 2020-09-30 kl. 13:53.
Citera
2020-09-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag tycker TS inte gett nån bild av huruvida hen själv upplever sin ADD/ADHD som ett problem. Varför tjatar alla om att du ska utredas? Är du själv nöjd med din funktionsnivå så finns det ju egentligen ingen anledning att söka nån hjälp. Men å andra sidan är det inte så bra om du gör en massa andra människors liv besvärligt.

Visst kan jag berätta om mina problem..

I skolan var jag det klassiska störningsmomentet och jobbade med grejer max fem minuter i taget. Jag var bra på idrott och sånt.
Högstadiet gick jag igenom med asdåliga betyg.
Jag kommer ihåg att jag skyllde på synfel och dyslexi eftersom i högstadiet började man läsa längre texter och det blev suddigt på varenda bok för mig. Mådde illa av att läsa och hade ont i huvet varje eftermiddag när jag kom hem. Minns att jag åt värktabletter över maxdos varje måndag-fredag hela högstadiet.
Gymnasiet gick lite bättre, jag tvingade mig själv att plugga med hjälp av lite andra piller.
Sen började jag jobba och har fortfarande samma jobb idag. Det funkar pga att jag styr mycket själv över mina dagplaneringar. Jag kan ta mycket pauser och göra annat (fika, gymma, gå ärenden osv) och varierar mig mycket.
Ibland påpekar mina jobbarkompisar att jag är rörig och undrar vad jag håller på med. Men i slutändan är det ändå ingen som granskar mig för jag får allt gjort ändå eftersom jag kan göra dagen på mitt sätt.
Hade jag behövt samarbeta mer med andra hade det förmodligen varit svårt för mig att anpassa mig efter gruppen och få saker gjorda som dom vill. Grupparbeten i skolan lärde jag mig att få det att se ut som jag gjorde saler fast det var dom andra.
Men mest skit får jag hemma och bland polarna mm.
Det var inte bara lärarna som gällde på mig. Mina föräldrar sa ofta till mig när dom var trötta på mig att du har förmodligen damp! Men dom lät mig ändå va som jag va och nämnde aldrig att dom ville utreda mig eller så. Inte inför mig iaf. Jag bråkade skitmycket med mina storebröder. Dom älskade att trycka på mina knappar.
Sen har jag märkt att jag inte kan ha förhållanden för det blir bara bråk hela tiden. Och jag vill va mer ensam än andra. Jag har ett socialt liv med mycket polare och annat men sen vill jag va själv när jag går hem. Klarar inte dela hushållet och sånt med andra.
Det folk klagar på mest är att jag inte kan göra "normala" saker tex se film och sitta på lång middag. Jag går iväg och gör annat och dom blir förbannade osv..
Kan göra en sån jäkla lång beskrivning men orkar inte mer just nu 😛
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in