2020-09-28, 22:14
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men det var knappast göteborgare som var tongivande i laget VM. Andersson, Thern, Schwarz och Dahlin var från Malmö FF.

Sedan såklart den stora stjärnan Brolin.

Ravelli, Ingesson och Kennet Andersson förtjänas att nämnas, men där slutar nog IFK Göteborgs inverkan på VM94. Tror fan nästan att Norrköping hade mer tumme i laget?!

Men det var onekligen spelare från Malmö FF som var ryggraden i laget när vi gick in i VM och när vi spelade VM.

PS
Dessutom var det väl endast Ravelli som faktiskt fortfarande spelade i IFK Göteborg 1994. Ett lag utan några profiler. IFK Göteborgs lag från 1980-talet var betydligt starkare.

Ravelli, Björklund, Kåmark, Nilsson, Rehn, Erlingmark och Blomqvist spelade i Göteborg 94. Malmö FF hade ingen spelare i landslaget vad jag minns, Peking hade väl Lasse Eriksson.
Citera
2020-09-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ravelli, Björklund, Kåmark, Nilsson, Rehn, Erlingmark och Blomqvist spelade i Göteborg 94. Malmö FF hade ingen spelare i landslaget vad jag minns, Peking hade väl Lasse Eriksson.
Det var det jag sa.

Endast Ravelli skulle väl i efterhand kunna ses som en viktig spelare? Och när vi gick in i VM så var han jävligt ifrågasatt.

Så IFK Göteborgs bidrag kan knappast jämföras med Malmö FFs. Klasskillnad.

Men återigen, IFK Göteborg hade riktigt bra lag under början av 1980-talet.
Citera
2020-09-28, 22:23
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Det var det jag sa.

Endast Ravelli skulle väl i efterhand kunna ses som en viktig spelare? Och när vi gick in i VM så var han jävligt ifrågasatt.

Så IFK Göteborgs bidrag kan knappast jämföras med Malmö FFs. Klasskillnad.

Men återigen, IFK Göteborg hade riktigt bra lag under början av 1980-talet.

Nej det var inte det du sa, läs ditt eget inlägg:

Citat:
PS
Dessutom var det väl endast Ravelli som faktiskt fortfarande spelade i IFK Göteborg 1994

Dessutom avhandlar tråden bästa SM-guldvinnarlaget och det togs då upp att Göteborg hade 7 spelare i VM-94 truppen den säsongen, att du då tycker att andra spelare som inte ens spelade allsvenskan den säsongen var mer tongivande i den VM-truppen känns rätt så irrelevant.
Citera
2020-09-28, 22:27
Medlem
Citat:
Nej det var inte det du sa, läs ditt eget inlägg:

Dessutom avhandlar tråden bästa SM-guldvinnarlaget och det togs då upp att Göteborg hade 7 spelare i VM-94 truppen den säsongen, att du då tycker att andra spelare som inte ens spelade allsvenskan den säsongen var mer tongivande i den VM-truppen känns rätt så irrelevant.
Vansinnigt tragiskt att jag ska behöva läxa upp dig om IFK Göteborgs lag.

De starkaste lagen som IFK Göteborg haft under modern tid var de som vann UEFA-cupen. Att jämföra dem med det i sammanhanget menlösa laget från 1994 visar på fullständig okunskap.
Citera
2020-09-28, 22:33
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Vansinnigt tragiskt att jag ska behöva läxa upp dig om IFK Göteborgs lag.

De starkaste lagen som IFK Göteborg haft under modern tid var de som vann UEFA-cupen. Att jämföra dem med det i sammanhanget menlösa laget från 1994 visar på fullständig okunskap.

Fast det är du som jämför de olika lagen inte jag, jag konstaterade bara att du missade sex stycken landslagsspelare i ditt inlägg. Om du ska "läxa upp mig" så fungerar det bättre om du har rätt i det du säger.
Citera
2020-09-28, 22:39
Medlem
Citat:
Fast det är du som jämför de olika lagen inte jag, jag konstaterade bara att du missade sex stycken landslagsspelare i ditt inlägg. Om du ska "läxa upp mig" så fungerar det bättre om du har rätt i det du säger.
Du anser att IFK Göteborg 1994 inte bara är IFK Göteborgs bästa lag genom tiderna utan hela Sveriges bästa lag genom tiderna. Och som en del av bevisningen rabblade du spelare i VM-laget 1994. Där jag visade att de spelade en perifer roll. Alla utom Ravelli, som var ifrågasatt då han gick in i turneringen men väl där var strålande. En svensk Schillaci.

IFK Göteborg hade bättre lag då de vann UEFA-cupen, än vad de hade 1994.

Du råkade ha fel. Tugga i dig.
Citera
2020-09-28, 22:43
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Du anser att IFK Göteborg 1994 inte bara är IFK Göteborgs bästa lag genom tiderna utan hela Sveriges bästa lag genom tiderna. Och som en del av bevisningen rabblade du spelare i VM-laget 1994. Där jag visade att de spelade en perifer roll. Alla utom Ravelli, som var ifrågasatt då han gick in i turneringen men väl där var strålande. En svensk Schillaci.

IFK Göteborg hade bättre lag då de vann UEFA-cupen, än vad de hade 1994.

Du råkade ha fel. Tugga i dig.

Du blandar ihop mig med mattep74, jag har inte sagt något om att IFK Göteborg 1994 är Sveriges bästa lag genom tiderna. Du har helt fel här, eller för att citera dig själv så "Tugga i dig".
Citera
2020-09-29, 06:32
Medlem
kostymnisses avatar
Beträffande våra sm-vinnare tordes ju laget 82 vara det bästa. Det var en säsong när vi lyckades vinna mer än något svenskt lag någonsin gjort.
Vi vann alltså UEFA-Cupen, SM-Guld, Svenska Cupen, Interototo-cupen (då vann man när man vann sin grupp). För att "MFF-räkna" vann vi även Allsvenskan.

Det var ett fantastiskt lag.

1994 var vi självfallet riktigt bra med, det var dock tufft när så många gubbar försvann iväg på ett drygt månadslångt äventyr i USA.
Citera
2020-09-29, 10:54
Medlem
AgeOfExcuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Helsingborgs IF 2011 - första och enda lag som tagit trippeln i svensk fotboll.
1982 vann Götet SM, Cupen och Uefacupen. Så du ljuger.
Pinsamt för övrigt hur ni är de enda i hela Sverige som bryr sig om supercupen.
Citera
2020-09-29, 15:19
Medlem
Ser att ingen har nämnt Djurgården ännu. Har någon av deras upplagor 2002, 2003 eller 2005 en plats här, som bubblare iaf? Jag har svårt att bestämma mig för vilket som var bäst, men känns som 2003 då Kim Källström och Andreas Johansson var som bäst i Allsvenskan. Det året hade de visserligen inte Barsom och Rehn men de hade fått in Den Ouden som var en av de vassaste avslutarna i modern tid i Allsvenskan. Dock hade han svårare att få till det när det betydde som mest, vilket var mot Partizan, där DIF snöpligt åkte.
Citera
2020-09-29, 17:50
Medlem
Jag har ett litet annat perspektiv, ja MFF, IFK lagen både Norrköpings 40tals upplagor och Blåvitts upplagor under 82-94 var ju starka.
Ett perspektiv som man kan ha är ju vad är den största momentana styrkan i moderna tider då proffsflykten började komma på allvar.

Jag skulle till att börja med diskvalificera alla lag efter slutet av 90-talet pga att Bosmandomarna tunnar ut lagen för mycket. Medan MFFs och IFK Göteborgs bästa årgångar kunde hävda sig på allvar i Europa kan inte senare lag göra detta. Även tidigare kunde även andra lag tidvis störa på ett annat sätt.

Lagen var närmare de större ligorna kvalitetsmässigt, kan tänka mig ifall det hade funnits en Europacup på 40talets andra hälft när freden kom att Norrköpings bästa lag hade utan vidare kunnat vinna.

Tänk på hur Svenskproffsen hur bra de var när de kom ner till Italien. Gre-No-Li , Hamrin, Nacka mfl..

Det jag tänker på momentant ovan (är 53 så jag har sett MFFs och IFKs Europaframgångar) är att Blåvitts lag våren 86 var överjävligt bra, hemma matchen mot Barca var nog bland det bästa jag sett.
Torbjörn spelade ju inte ens klar säsongen.

En joker i leken är faktiskt Åtvidabergs topp slutet av 72 till våren 73, innan Edström blev proffs, tror de startade med 19 utan förlust eller något sådant 73. De hade ju stor del av VM laget 74.

Det svåra är att bedöma är ett lag överjävligt bra pga att de andra lagen är dåliga. Tycker nog att AS under 80 talet fram till Bosman i mitten av 90 talet höll hög klass breddmässigt och i någon slags relativ kvalitet resonemang. Tänk Trelleborg slog ut Blackburn och sådant. Det hade ju varit 0-5 minst idag känns det som (motsvarande lag inte Trelleborg alltså).
Citera
2020-09-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Ser att ingen har nämnt Djurgården ännu. Har någon av deras upplagor 2002, 2003 eller 2005 en plats här, som bubblare iaf? Jag har svårt att bestämma mig för vilket som var bäst, men känns som 2003 då Kim Källström och Andreas Johansson var som bäst i Allsvenskan. Det året hade de visserligen inte Barsom och Rehn men de hade fått in Den Ouden som var en av de vassaste avslutarna i modern tid i Allsvenskan. Dock hade han svårare att få till det när det betydde som mest, vilket var mot Partizan, där DIF snöpligt åkte.

Om vi kör 2000 talet hade jag nog sagt DIF 2003, MFF 2010/2014, eller AIK 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in