2020-09-27, 00:04
Medlem
Tröttnat på att köra spel med halvdana s.k. "gaming-laptops" o vill köpa något nytt.

Har aldrig hängt med vilka specs som är bäst, mest prisvärda, var man handlar o.s.v. Enda jag vet är att jag vill köpa en stationär då den är bättre helgad för ändamålen. Att skruva ihop den själv är inga problem.

Ungefärlig budget är 12-14 000kr. Kan tänka att sträcka mig något högre. Planerar att köpa runt november/december i år.

Spel jag vill kunna spela:
- Crusader Kings 3
- Read dead Redemption 2
- The Outer Worlds
- Mount and Blade 2:Bannerlord

Har ni några tips? Hört att det släpps mycket ny hårdvara nu i höst. Är glad för alla råd.
Citera
2020-09-27, 09:18
Medlem
Håller själv på o bygga en dator som jag försöker komma undan billigt med. Jag är långt under din budget https://i.imgur.com/GltPGhh.jpg

Fast då har jag inget nätagg, grafikkort, eller burk med. Där kan du dock komma billigt undan och det där tror jag kommer vara en skitbra grund om man bara är ute efter att spela.

Saker som går att ändra i den där.
Du kan komma myyycket billigare undan om du väljer en AMD ryzen processor.. Jag gillar inte AMD, så därför håller jag mig till Intel.

https://www.youtube.com/watch?v=mrY04Q_wCxM

Här är en video där du kan se dock att skillnaden mellan den nya i5 o den lite äldre Ryzen inte är så jäkla stor. O då är Ryzen i kombination med dom billigare moderkorten du kan använda för det cirka 2-3 spänn billigare. Ska du köra någon av Intels nya 10600K generationer av processorer så måste du i princip köpa ett moderkort för 2-3 tusen om du vill kunna kräma ut allting ur den.

Skillnaden mellan i3, i5, i7, och den absolut senaste i9. Verkar handla om att ju högre upp du kommer i listan, desto mer saker kan du göra samtidigt. Har du bara ett spel åt gången igång på datorn. Då räcker det med en i3a. Men har du ett spel, surfar, o pysslar med lite i bakrunden. Satsa på i5. Ska du streama medans du har saker igång i bakrunden och ska spela. Gå för en i 7.
Och vill du göra allt det här på en o samma gång, sitta med multipla skärmar, spela tio olika spel samtidigt som du streamar, porrsurfar och hackar dig in i pentagon medans du knappt märker ett skit, då gör du bäst i att använda i9.

För mig som bara vill ha en snabb dator så jag kan spela och pröva lite olika spel så räcker det med en i5 såklart. Förmodligen skulle det till o med gå o streama på den också, men det är ingenting jag tänkt o göra än iaf.

Grafikkort kan du komma undan med väldigt billigt idag verkar det som och fortfarande sitta o spela med allt på very high. Så länge du har allting som lyfter upp datorn runt om så borde det inte vara några problem.
Däremot kanske du inte ska sata (även om du bör ha råd med det om du kör på en Ryzen processorn) på det absolut dyraste grafikkortet GeForce RTX 3080. Då det grafikkortet förmodligen kommer o bli bottleneckat om du inte kör på en värsting processeor..
Spara istället några tusenlappar o lägg på ett kort som kommer o kunna köra på full kräm i kombination med processorn så kan du komma jävligt billigt undan.

Här har du en grym guide som visar lite grafikkort i budget klass som fungerar finfint. Du kan förmodligen hoppa ett snäpp över budgetklassen och köra alla spelen galant.

https://www.youtube.com/watch?v=gbAq031smbs&ab_channel=OptimumTech
Senast redigerad av AlfaKennyBody 2020-09-27 kl. 09:22.
Citera
2020-09-27, 09:22
Medlem
Hade byggt en dator med RTX 3070 när det släpps samt en CPU från nya AMD 5000 ska även släppas inom några månader, borde kunna klämmas in din budget om du redan har en vettig skärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in