2025-04-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanadale
Frågan har ställts flertal gånger i tråden.

SSE >> Lund, KTH >> Uppsala, Linköping, Chalmers

Tack för att du svarade då trots att det ställts många gånger.

Har inte sett nån som pratat om LINC? Eller har jag missat något i de 380 sidorna av den här tråden?
Citera
2025-04-03, 20:54
Medlem
alanadales avatar
Det var så lite.

Tråden i Utbildning och studier med titel "Investment banking - utbildningar", är troligtvis mer relevant för dig. LINC har flitigt diskuterats i denna.
Citera
2025-07-27, 23:55
Medlem
Hur ser ansökningsprocessen ut för IB i Sverige? Är det likt utomlands stort fokus på nätverkande och att man måste kontakta massa personer/alumni för att få referrals? Ska börja HHS BE i höst och tänkte se om någon här som jobbar inom IB eller vet om processen kunde svara!
Citera
2025-07-28, 17:13
Medlem
Det är inte särskilt svårt att ta sig in i investment banking – i själva verket kan en traditionell skolutbildning ibland vara en nackdel.

Varför?
Tänk efter: om en professor eller "expert" satt inne på de mest lönsamma metoderna, varför skulle han eller hon lära ut dem istället för att använda dem själv? Det säger sig självt att de verkligt effektiva strategierna sällan finns i kurslitteraturen. Utmanande? Absolut – men inte omöjligt.
Citera
2025-09-04, 18:46
Medlem
Investment bankers sitter inte och handlar på börsen med hjälp av hemliga metoder. De hjälper företag att skaffa kapital genom att ge ut aktier eller lån, samt ger råd vid fusioner och förvärv. De analyserar företag, bygger modeller och strukturerar transaktioner. En akademisk utbildning visar att man besitter viss analytisk förmåga, är någorlunda intelligent och disciplinerad. Vidare lägger det en grund för att förstå det man jobbar med dagligen.
Citera
2025-09-21, 17:06
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Det stämmer att det är betydligt färre här efter Covid. Stämningen är mer eller mindre som vanligt för de som är kvar, vi sitter inte på Facebook och kritiserar kommunistpartiet, så det är ingen skillnad för oss här på daglig nivå. Man går på en hike ut i naturen med polarna på helgen, vandrar 2-3h, kommer fram till en restaurang vid en strand, dricker en flaska vin och käkar något gott medans solen skiner. Tar en taxi hem efteråt eller går på en billig massage. Rätt svårslagen livskvalite.

Finns ju ett par aspekter som förändrar rätt mycket. T.ex. är ju stämningen bland locals väldigt låg och för de som inte har råd att få in barnen på internationella skolor är det ju inte direkt fest heller. Många av oss vita killar är ju kvar här också för att vi skaffat en lokal partner över åren och där kan de ju också vara lite blandad stämning hur den sidan av familjen tycker om de politiska förändringarna. Så det är inte 100% som vanligt, man känner sig också mer och mer som en utdöende dinosaurie här. Nästan alla mer juniora jobb kräver att man pratar kinesiska nu för tiden så det är dåligt tillflöde av nya unga västerlänningar, de roterar ut ibland på kortare program som stora företag har, men få blir kvar permanent. Heltklart svårare även som senior att få jobb då många rekryterande chefer nu för tiden är kineser (det blev ett stort skift under Covid då seniora västerländska chefen drog och ersatts med en som va kvar i stan, nästan alltid en Kines). Det är lite blandat på vissa västerländska företag eller sub-team på stora företag är de väldigt internationellt, medans andra klickar blivit otroligt lokal jobbmarknad. När jag kom hit 2011 var det ett smörgåsbord av möjligheter och allt blev bara bättre.

Får man möjlighet att få ett seniort jobb här, t.ex. att flyttas ifrån London hit, tycker jag det fortfarande är en no-brainer. Klimatet och att man har en heltids helper som bor hos en, lagar all mat, tvättar, städar all mark-service fixad. Sen tryggheten, att det är 100% tryggt för frugan eller barnen att vistas överallt i staden, dom kan krypa hem 3 på natten med mini-skjolar, ingen rör dom, sånt uppskattar jag mer och mer. Och den låga skatten och ingen vinstskatt på aktier eller utdelning är fantastiskt.

Låter jättetrevligt. Tycker du att det var värt med all uppoffring som du har gjort? Och hur är lönen(inkl bonus och sådant) för din position jämfört med London t.ex?
Citera
2026-02-12, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Låter jättetrevligt. Tycker du att det var värt med all uppoffring som du har gjort? Och hur är lönen(inkl bonus och sådant) för din position jämfört med London t.ex?

Sorry för otroligt sent svar, inte kollat in här på länge. Jag ser det inte direkt som en uppoffring, en uppoffring hade varit att bo i Sverige eller London. Lönen efter skatt var tidigare bättre än London, då USD och HKD var stark, nu har den ju tappat rejält så skulle säga det är lite mer on-par nu. Samtidigt som jag försökte beskriva är problemet inte att lönen är dålig på en roll utan att du har färre möjligheter att få en bra roll.

Sen jag skrev inlägget har pilarna vänt upp endel, mer västerlänningar återvänder, vissa firmor, som kvantfirmor (Jane Street, Qube osv) satsar rejält på Hongkong. Mycket kul att se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in