2012-08-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Internships brukar inte vara särskilt konjunkturkänsliga, däremot lär det bli betydligt hårdare konkurrens. Precis som du misstänker så har (såvitt jag vet) alla banker dragit ner på grad headcount.

För en av de stora investment bankerna i London gällde följande för denna sommar:

- Antalet internship platser var ned c. 30% från året innan
- Trots betydligt färre med folk i internpoolen föll full time conversion ration från c. 80% till 45-50%
- På grund av låg headcount blev vissa "high performers" inte erbjudna offer, detta trots att de var supportade av respektive team
- Banken tillämpade ett reservlist-system där ovannämnda individer blev erbjudna offer i händelse av att någon rejectade sitt offer
- För FT13 recruiting saknas spots för London kontoret (vilket ej har varit fallet tidigare år)

Summa summarum är att tiderna inte är de allra bästa för de studenter med siktet på London (no suprise). Tar man sig väl in kan man rimligtvis anta att man står sig bättre i konkurrensen framöver om man väljer att vända hemåt till Stockholm. Detta då gruppen av svenska Londonbankers på junior nivå kommer vara mindre än vanligt under de kommande åren och rekryteringspoolen därför blir mindre för de svenska firmorna som vill plocka folk. Kul för de som är inside, mindre kul för övriga!
Citera
2012-08-30, 15:39
Medlem
LawrenceCianas avatar
1.Om man nu går ut gymnasiumet och börjar plugga på HHS eller bra universitet i UK och vill jobba som investment banker, ska man då börja redan inför första sommarlovet söka internship på olika banker?

2. Och om man nu lyckas få internship varje sommarlov, så är det ändå det sista sommarlovets internship som är viktigast då man förmodligen får en anställning av den banken man jobbar på den sommaren?

3. Även ifall man inte jobbar på samma bank varje sommar är det ändå ett stort plus att ha gjort flera internship på olika banker ?

tack för svar!
Citera
2012-08-30, 19:53
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
1.Om man nu går ut gymnasiumet och börjar plugga på HHS eller bra universitet i UK och vill jobba som investment banker, ska man då börja redan inför första sommarlovet söka internship på olika banker?

2. Och om man nu lyckas få internship varje sommarlov, så är det ändå det sista sommarlovets internship som är viktigast då man förmodligen får en anställning av den banken man jobbar på den sommaren?

3. Även ifall man inte jobbar på samma bank varje sommar är det ändå ett stort plus att ha gjort flera internship på olika banker ?

tack för svar!

1. Det finns inga vettiga internship att söka till första sommaren. Av London-bankerna är HSBC den enda som erbjuder något och det är snarare ett internship inom retail-banking. Om du fixar ett BO-jobb på SHB ska du vara nöjd (men det kommer inte påverka dina chanser att langa internship nämnvärt). Spring Weeks är vad du ska satsa på under första året.

2. Ja, det är det internship du har sommaren innan du tar examen som är viktigast, då det förhoppningsvis leder till ett full-time offer efter examen.

3. Ja, 3>2>1. Givetvis finns det någon form av breaking point där folk börjar undra varför du har internat de senaste 10 åren, men förutsatt att du tar examen vi rätt tidpunkt (eller ett år senare) så är mer erfarenhet alltid ett plus.
Citera
2012-10-02, 19:47
Medlem
Bucketshops avatar
Fick igår en inbjudan till en intervju för ett internship i london i sommar. Det märkliga var att det inte var HR som hörde av sig utan en "vanlig" anställd som dessutom mailade på svenska. Vid tidigare teleintervjuer har jag alltid blivit grillad av HR först och själva inbjudan till intervjun har varit "mer formell" i form av ett standardiserat mail som dom skickar ut till alla som dom vill intervjua. Banken ifråga har dessutom stängt ansökningarna för "min" position sedan en tid tillbaka.

Skulle vara hemskt tacksam för så mycket tips jag kan få nu då jag inte varit med om detta tidigare. Är det vanligt att det inte är HR som sköter första kontakten? Är det ett bra tecken? Bör jag förvänta mig något utöver det vanliga?
Citera
2012-10-02, 20:46
Medlem
Caparzos avatar
När det gäller internships i Stöckhölm, vad är det för meriter som krävs för att få komma på intervju? Om man inte jobbat på bank innan, drivit x antal egna bolag, varit spritansvarig i festeriet, är det kört då?
Citera
2012-10-04, 18:09
Medlem
Whatshappenings avatar
Investement Banking i Sverige

Hej allihop!

Jag undrar om det finns någon som har koll på ungefär vad som krävs för att man skall få jobb på någon Investement Bank (Stor som liten)?
Räcker det med en kandidatexamen i FEK eller NEK eller krävs det en Master i Bank/Finansiell Ekonomi?

Jag har läst om några personer som kommit in på Internships på några av instituten och sedan börjat arbeta med Corporate Finance, M&A osv utan en Master.

Vore tacksam om ni gav verklighetsbaserade svar !

Tack så mycket!
Citera
2012-10-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fick igår en inbjudan till en intervju för ett internship i london i sommar. Det märkliga var att det inte var HR som hörde av sig utan en "vanlig" anställd som dessutom mailade på svenska. Vid tidigare teleintervjuer har jag alltid blivit grillad av HR först och själva inbjudan till intervjun har varit "mer formell" i form av ett standardiserat mail som dom skickar ut till alla som dom vill intervjua. Banken ifråga har dessutom stängt ansökningarna för "min" position sedan en tid tillbaka.

Skulle vara hemskt tacksam för så mycket tips jag kan få nu då jag inte varit med om detta tidigare. Är det vanligt att det inte är HR som sköter första kontakten? Är det ett bra tecken? Bör jag förvänta mig något utöver det vanliga?

Vadå har de stängt ansökningarna till positioner i sommar redan nu? På större banker (BB) är det, som du beskriver, ganska vanligt att intervjuinbjudningen skickas ut av HR. Är det teleintervjuer så är det inte ovanligt att vanliga anställda ringer upp efter och bokar in tider.
Citera
2012-10-07, 16:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moelis
Vadå har de stängt ansökningarna till positioner i sommar redan nu? På större banker (BB) är det, som du beskriver, ganska vanligt att intervjuinbjudningen skickas ut av HR. Är det teleintervjuer så är det inte ovanligt att vanliga anställda ringer upp efter och bokar in tider.

Vissa banker tycks ha stängt ansökningarna till vissa positioner. Det var ju ett gäng som öppnade redan i mitten av augusti så på knappt två månader borde de flesta som är intresserade hunnit skicka in en ansökan. Jag har inte varit i någon som helst kontakt med HR utan bara med två anställda på desken dit jag sökte, men antar att det är att föredra framför att behöva gå igenom en intervju med HR.
Citera
2012-10-11, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatshappening
Hej allihop!

Jag undrar om det finns någon som har koll på ungefär vad som krävs för att man skall få jobb på någon Investement Bank (Stor som liten)?
Räcker det med en kandidatexamen i FEK eller NEK eller krävs det en Master i Bank/Finansiell Ekonomi?

Jag har läst om några personer som kommit in på Internships på några av instituten och sedan börjat arbeta med Corporate Finance, M&A osv utan en Master.

Vore tacksam om ni gav verklighetsbaserade svar !

Tack så mycket!

Du behöver inte master för en mindre boutique.

Dom SÄGER att du behöver det för dom svenska bankerna. Vilket endast stämmer delvis.
Citera
2012-10-17, 07:57
Medlem
LawrenceCianas avatar
Vad jag har förstått kollar bankerna mycket på vad man har gjort på sabbatsår osv (ifall man har haft det).

Har någon några bra förlag på vad som se bra ut?
Citera
2012-10-17, 08:02
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana
Vad jag har förstått kollar bankerna mycket på vad man har gjort på sabbatsår osv (ifall man har haft det).

Har någon några bra förlag på vad som se bra ut?

relevant arbete, entreprenörskap, eller bara något udda/häftigt som är utvecklande för dig som person och fångar läsarens intresse när denne skummar genom ditt CV
Citera
2012-11-14, 22:38
Medlem
Bucketshops avatar
Om en bank uttryckligen skriver att en intervju kommer vara competency based, hur mycket bör man lita på det? Pallar dom köra competency frågor i 90 minuter eller kan man förvänta sig att det rätt snabbt glider över i mer tekniska frågor? Antar att det är bra att vara förbered på det mesta men lite måste man ju trots allt prioritera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in