2020-09-26, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det hanlar om att du/de är idioter.

Om du/de inte vill ge era organ efter din/sin död, ska de också skriva på att de/du vägrar ta emot andras organ vid ev. behov, det är en jävla självklarhet, eller hur?
Du kanske tror att någon närstående, råkar dö, så du får dennas organ? "Dream on!"
Hur jävla svårt ska det vara för er idioter, som hellre låter era organ ruttna eller bli aska, lev som ni lär.
Så lovar jag er att ge respekt!
Gulligt av dig att kalla mig för idiot för att jag har bestämmanderätt över min egen kropp.

Och angående om jag skulle behöva en organdonation så kan jag stolt meddela att jag inte heller vill ha en från någon jag inte känner. Så du kan ta ett stolpiller och lugna ner din ömma nerv.

Jag skulle ju föreslå att du donerar bort dina livsviktiga organ idag... Men finns väl inget av vikt på din kropp utöver möjligen övervikt.
Citera
2020-09-26, 04:25
Medlem
rubin22s avatar
[quote=Bara-Robin|73042095]Jag behöver inte vara seriös, jag får prata hur mycket trams jag vill, jag behöver sannerligen inte betala någonting, ringa något samtal, registrera mig, skriva på någonting eller skriva ner mina tankar.

Du har ingen rätt att kräva att jag ska göra någonting för att du inte ska göra någonting jag inte vill.
Jag ska inte behöva registrera vad jag inte vill att du ska göra med mig för att du inte ska få göra det.
Du får inte skörda organ ur min döda kropp mot min och mina anhörigas vilja.
Jag behöver inte skriva på ditt papper för att du inte ska få göra det.

Vill jag donera så får ni veta det. Får ni inte veta något så för mina närmaste min talan.
Avsaknat engagemang i era papper åsidosätter inte detta.

Du äger inte mig och jag behöver inte skriva på ditt papper för att du inte ska äga mig.[/QUOTE

Är du lat? Röstar du inte heller?

"Du får ingenting ta med dig då du dör! "
Visdomsord!
Citera
2020-09-26, 04:48
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Gulligt av dig att kalla mig för idiot för att jag har bestämmanderätt över min egen kropp.

Och angående om jag skulle behöva en organdonation så kan jag stolt meddela att jag inte heller vill ha en från någon jag inte känner. Så du kan ta ett stolpiller och lugna ner din ömma nerv.

Jag skulle ju föreslå att du donerar bort dina livsviktiga organ idag... Men finns väl inget av vikt på din kropp utöver möjligen övervikt.

Wow.. du impar på mig! Inte ta emot organ från en främling?
Men tvivlar på att det är mer än bara ord?

Jag skrev på donationskort redan då det kom, JA!
Jag kunde då som nu, sätta mig in i sjuka
personers behov av organ, då mina organ endå skulle ruttna/brännas.så är det självkart för mig att vilja rädda andra.

Mig veterligen doneras inte fett?
Inte heller fetthjärna som du verkar lida av?

Men du har rätt ingen behöver dina usla organ!
Citera
2020-09-26, 05:27
Medlem
Jag väljer att ändra mina uppgifter nu. Från ett aktivt ja till ett nej. Därtill kommer jag att i mitt testamente tillskriva att organdonation ändå beviljas från min kropp mot en ersättning till min närmsta anhörig på 1Mkr.

Jag hade själv gladeligen betalt någon 1Mkr för ett fungerande hjärta och önskar helst inte donera mina organ till samhällets parasiter.
Citera
2020-09-26, 05:44
Medlem
tlcswes avatar
Fel tråd
Senast redigerad av tlcswe 2020-09-26 kl. 06:09.
Citera
2020-09-26, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Om du nu har bestämt dig och talat om det för alla dina anhöriga så kan du ju tala om det för Socialstyrelsen också så är saken ur världen. Du kan göra det allt från hemmets lugna vrå när du känner för det.

https://donation.socialstyrelsen.se/donation/

Precis, huuur jäkla svårt kan det vara att fylla i ett donationskort och kryssa i rutan nej om man inte vill. Klarar man av att logga in och skriva ett inlägg på flashback så klarar man lika gott av att fylla i donationskorten. Går dessutom snabbare än då.

Så, om man nu anser att man efter sin död behöver sina organ och sin kropp mer i kistan och inte vill dela med sig till nån som kunnat få ett okej liv istället för med sjukdom osv då hoppas jag också att man inte heller vill ha nåt om man själv skulle bli sjuk.
Citera
2020-09-26, 07:51
Medlem
Om jag vill att min kropp ska användas till något efter min död så meddelar jag mina anhöriga eller registrerar mig i ett register.
Jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva avanmäla sig till sånt man inte vill vara med på. Ska jag behöva köpa "anti-biljetter" för alla evenemang för att arrangören tycker att "varför skulle man inte vilja vara med på detta?"?

Vad är nästa steg? Att man måste anmäla sig i ett register om man inte vill att staten avlivar en för att de behöver ett organ?
Citera
2020-09-26, 07:53
Medlem
tack för länken där man kan skriva hur man vill ha det.

jag kryssa i nej, inte för att jag skulle ha nått emot att donera.
men dom ska fan inte ta det för givet att sno mina grejjer utan att fråga!!!
vill ha reda på vem de är som vill ha hjälp med, sen kan dom köra på.
Citera
2020-09-26, 08:04
Medlem
vasaduellers avatar
För 20-30 år sedan, när det fortfarande fanns ett någorlunda homogent folk (Svenskar), som kände samhörighet, lojalitet och var solidariska:
Då var det för mig självklart att jag ville donera mina organ vid ev. dödsfall. Om jag kunde hjälpa en annan av mitt folk, på något sätt, efter min död, så var det självklart för mig att vilja det. Och jag kände mig övertygad och stolt över mitt ställningstagande (även fast jag såg det som en självklar plikt).

Idag, när folket och gemenskapen/solidariteten har slagits sönder totalt, och det är var man för sig själv som gäller, så vill jag inte riskera att mina organ kommer till nytta för ”fienden”. Den här tråden gav mig en tankeställare, och jag kommer nu att gå in i donationsregistret och ändra mitt ”Ja” till ett ”Nej”.
Senast redigerad av vasadueller 2020-09-26 kl. 08:06.
Citera
2020-09-26, 08:28
Medlem
Herostratoss avatar
Din njure kan rädda livet på Stefan Löfven eller Hanna Stjärne. Ställ upp Svenne!
Citera
2020-09-26, 08:31
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Man kan inte förmoda det om man har indikationer på att motsatsen gäller, som om en anhörig intygar motsatsen.

Det spelar ingen roll om 99,99% av världens befolkning är positiva till detta.
Är det 1 endaste person som inte vill av precis vilken asdålig anledning som helst denne inte ens behöver redovisa så får denne avgöra detta själv.

Är individualism värt något så är rätten att bestämma över sin egen kropp det mest fundamentala. Vi äger inte andra människor. Ni får inte göra vad ni vill med mig. Tar ni er den rätten så har vi en konflikt.
Fast i lagrådsremissen står det (vilket återges nedan) att man fortfarande får förlita sig på vad de anhöriga kan meddela om vad den avlidnes vilja var. Anhöriga beskrivs som en viktig aktör i informationsinhämntningen för att utröna vad den döde hade velat.

Säger de anhöriga att personen var uttalat emot att donera sina organ så går man knappast vidare.
Citera
2020-09-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForslundI
Hoppas de tar hänsyn till religiösa grupper.

Nej, det hoppas vi verkligen inte, är du bäng eller?

Ifall denna galenskap blir verklighet ska den självklart gälla alla. Särrättigheter för folk som hängett sig åt sagoböcker är diskriminering och inget vi ska hålla på med i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in