2020-09-22, 10:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Mörkar man namnet är det oftast av den orsaken.
Det kan ju vara någon som bott minst sju år på Island och fyllt alla kriterier för att få ansöka .. Det innebär i så fall att man INTE importerat någon kriminell - utan att personen blivit kriminell under sin tid på Island efter att medborgarskapet gått igenom.
Citera
2020-09-22, 10:57
Medlem
borgir82s avatar
Stämningsansökan:

https://docdro.id/JWqCOyK
Citera
2020-09-22, 11:02
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Stämningsansökan:

https://docdro.id/JWqCOyK

50-åring m ur-isländskt namn
app träff via Grindr
Citera
2020-09-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
app träff via Grindr

Måste man inte anta traditionellt isländskt namn när man får medborgarskap?
Citera
2020-09-22, 12:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockadoodledoo
Måste man inte anta traditionellt isländskt namn när man får medborgarskap?
Nej, men vi kan hålla tråden vid liv genom att i alla fall låtsas att det kan vara den isländska stavningen som ställer till det.
Citera
2020-09-22, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hijodejuan
Källa på det? A**** kan ju lika gärna stå för Árnor, Amund eller nåt?
Källa på det? Det kan ju även lika gärna stå för Anders, Andrew eller Aylan. Tråden ligger i ABoK. Därför är det rimligt att spekulera om gärningsmannen. Erfarenhet och kriminalstatistik säger att det är sannolikare att bli våldtagen i röven av Ahmed än av Arnor. Och att personen påstås vara medborgare i Island säger noll och intet. Därför håller jag mig till min tes om att GM ursprungligen kommer från en icke skidåkande nation men att denne vid något tillfälle lyckats mygla till sig ett medborgarskap, kanske genom giftermål. Gubben är ju född -69 så det har funnits gott om tid.
Citera
2020-09-22, 14:34
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
app träff via Grindr

Isländsk gammal böggubbe alltså. Är det en sockerpappadejt som spårat ur?
Citera
2020-09-22, 15:00
Medlem
Jag vill ju inte störa diskussionen om mannen med det isländska namnet kan tänkas vara något annat än isländsk, men jag hittade hans namn i ett par isländska tidningar från 2007 och 2008. Det första verkar vara någon slags fastighetsaffär, den andra från en dödsannons där en man boendes i Enskede hade gått bort, MGM står som anhörig. Åtminstone några av de övriga verkar bo i Sverige fortfarande.

https://www.visir.is/paper/fbl/080430.pdf
Citera
2020-09-22, 15:58
Medlem
Kul tråd, nästan som släktforskning.
Testa att söka på *imfrostgränd 3 Spånga (*=R).

Där har vi lite islänningar.
Citera
2020-09-22, 16:20
Medlem
Kissdroppes avatar
Jag tänkte först att det var jävligt udda att en islänning, eller ens en Europe gör något liknande.

Sen visade det sig att det var en bög.

Nu förstår jag bättre.

I övrigt, vad är det för en idioti att maskera namnen på det där sättet? Jag förstår verkligen inte syftet. Sedan så är det ju kul att man var så snabba med att utvisa honom, nu när det visade sig vara en vit person.
Citera
2020-09-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men vi kan hålla tråden vid liv genom att i alla fall låtsas att det kan vara den isländska stavningen som ställer till det.

När ändrades detta då?

Förr var det ALLTID obligatoriskt att tvingas byta till ett isländskt-klingande namn när man som invandrare blev medborgare där. Oavsett om du hette Blomkvist eller Muhammed.
Citera
2020-09-22, 17:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
När ändrades detta då?

Förr var det ALLTID obligatoriskt att tvingas byta till ett isländskt-klingande namn när man som invandrare blev medborgare där. Oavsett om du hette Blomkvist eller Muhammed.

Såvitt jag förstod är det önskvärt att man byter namn - men inte ett tvång.

Detta är vad som gäller för isländskt medborgarskap.

Att ansöka om isländskt medborgarskap
Inrikesministeriet tar emot ansökningar om isländskt medborgarskap. I allmänhet ska den sökande ha bott på Island i sju år för att få isländskt medborgarskap. Medborgare från de nordiska länderna behöver dock bara ha varit folkbokförda på Island i fyra år. Sökande ska ha vistats sammanhängande i landet de sista åren innan ansökan görs. Det finns dock möjlighet till undantag från regeln om sammanhängande vistelse.

Dessutom ställs följande krav:

*Man får inte ha tagit emot kommunalt försörjningsbidrag de sista tre åren.
*Den sökande får inte ha dömts till böter eller fängelsestraff, varken på Island eller utomlands, eller ha något pågående ärende i rättssystemet där han eller hon misstänks eller anklagas för straffbara handlingar enligt isländsk lag. Efter att en bestämd tid har gått är det dock möjligt att bortse från detta.
*Från och med 2009 måste sökande ha klarat ett prov i isländska som ordnas Menntamálastofnun. Undantag kan göras i vissa fall.
*Man ska ha betalat en särskild ansökningsavgift och även en avgift för provet i isländska.

https://www.norden.org/sv/info-norden/islandskt-medborgarskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in