2020-09-19, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armyant
Hur som helst. Jag tar inte väl hand om mig. Och inte sex månader tillbaka i tiden. Därifrån till och med nu har jag ätit hälsosamt och gått ner 25 kilogram.

Däribland introducerat alla ovannämnda livsmedel.
Ja, som sagt. Du får inte bra mörkerseende av A-vitamin. Du får dåligt mörkerseende utan.
Citera
2020-09-19, 13:15
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ja, som sagt. Du får inte bra mörkerseende av A-vitamin. Du får dåligt mörkerseende utan.

Det är obetydligheter.

Jag är glad att jag har bättre syn.

Jag åt rödbeta, lingon, blåbär, ägg, morot och rödbeta.
Citera
2020-09-19, 13:24
Medlem
gato12s avatar
Käkar en morot om dagen. Rå.
Citera
2020-09-19, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Armyant
Det är obetydligheter.

Jag är glad att jag har bättre syn.

Jag åt rödbeta, lingon, blåbär, ägg, morot och rödbeta.
Det är inte obetydligheter. Det är sådana som dig som lurendrejare tjänar grova pengar på. Får du bättre mörkerseende av morötter betyder det att du äter som en sopa annars.

Det är ungefär som att säga att C-vitamin är bra mot tandlossning. Äter du ingen C-vitamin får du skörbjugg. Men så gott som alla i västvärlden äter fullt tillräckligt med C-vitamin för att inte få skörbjugg.
Citera
2020-09-19, 14:01
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det är inte obetydligheter. Det är sådana som dig som lurendrejare tjänar grova pengar på. Får du bättre mörkerseende av morötter betyder det att du äter som en sopa annars.

Det är ungefär som att säga att C-vitamin är bra mot tandlossning. Äter du ingen C-vitamin får du skörbjugg. Men så gott som alla i västvärlden äter fullt tillräckligt med C-vitamin för att inte få skörbjugg.

Precis. Åt som en sopa.

Du verkar vara INTP (logiker). Inte dåligt 😊
Senast redigerad av Armyant 2020-09-19 kl. 14:05.
Citera
2020-09-19, 21:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Är väl bättre att få i sig det på naturlig väg än att satsa på det som tillskott? Ta en multivitamin med extra Betakaroten om du nu känner för det.
Citera
2020-09-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är väl bättre att få i sig det på naturlig väg än att satsa på det som tillskott? Ta en multivitamin med extra Betakaroten om du nu känner för det.

Stämmer. Beta-karoten i kosttillskott kommer ofta från billigaste möjliga källa, minns att jag hade en burk där allt kom ifrån soja.

Morötter, tomat och rödbeta räcker
Citera
2020-09-19, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Stämmer. Beta-karoten i kosttillskott kommer ofta från billigaste möjliga källa, minns att jag hade en burk där allt kom ifrån soja.

Morötter, tomat och rödbeta räcker

Går säkert att göra någon halväckligt smoothie av morötter, nypon, papaya, tomater, selleri, rödbetor eller vad man nu gillar.

http://matkalkyl.se/naringsamnen40.php

Annars räcker det nog med att satsa ett mål per dag på en blandad sallad med ägg och proteinkälla.
Citera
2020-09-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Går säkert att göra någon halväckligt smoothie av morötter, nypon, papaya, tomater, selleri, rödbetor eller vad man nu gillar.

http://matkalkyl.se/naringsamnen40.php

Annars räcker det nog med att satsa ett mål per dag på en blandad sallad med ägg och proteinkälla.

Ganska ironiskt att sojabönan låg så långt nere på listan, ändå typ det som tillverkarena slänger ner i en kapsel totalt underdoserat skitextrakt dåligt för alla.
Citera
2020-11-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Ja vad anser egentligen Flashback?

( Som kosttillskott)
Betakaroten är inaktivt och inte användbart för människan . Betakaroten är inte samma sak som vitamin A (Retinol) . Betakaroten måste omvandlas i kroppen och denna omvandling varierar kraftigt från individ till individ och är inte speciellt effektiv (Det är därför vissa kan få hudförändringar av att äta mycket morötter till exempel , betakaroten samlas mest bara i kroppen utan att omvandlas speciellt mycket hos dessa personer förmodar jag) .
Citera
2020-11-13, 05:41
Medlem
Det finns dock stora fördelar med att få sitt vitamin A-behov tillgodosett av vegetabiliska källor eftersom kroppen själva kan bestämma hur mycket karoten som ska omvandlas till aktivt retinol. Detta minskar risken för att man får i sig får mycket av detta förhållandevis giftiga vitamin . En annan fördel är att de karotenoider som ligger och väntar på att bli omvandlade till aktivt retinol kan fungera som skyddande antioxidanter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in