Hur som helst. Jag tar inte väl hand om mig. Och inte sex månader tillbaka i tiden. Därifrån till och med nu har jag ätit hälsosamt och gått ner 25 kilogram.
Däribland introducerat alla ovannämnda livsmedel.
Ja, som sagt. Du får inte bra mörkerseende av A-vitamin. Du får dåligt mörkerseende utan.
Jag åt rödbeta, lingon, blåbär, ägg, morot och rödbeta.
Det är inte obetydligheter. Det är sådana som dig som lurendrejare tjänar grova pengar på. Får du bättre mörkerseende av morötter betyder det att du äter som en sopa annars.
Det är ungefär som att säga att C-vitamin är bra mot tandlossning. Äter du ingen C-vitamin får du skörbjugg. Men så gott som alla i västvärlden äter fullt tillräckligt med C-vitamin för att inte få skörbjugg.
Det är inte obetydligheter. Det är sådana som dig som lurendrejare tjänar grova pengar på. Får du bättre mörkerseende av morötter betyder det att du äter som en sopa annars.
Det är ungefär som att säga att C-vitamin är bra mot tandlossning. Äter du ingen C-vitamin får du skörbjugg. Men så gott som alla i västvärlden äter fullt tillräckligt med C-vitamin för att inte få skörbjugg.
Precis. Åt som en sopa.
Du verkar vara INTP (logiker). Inte dåligt 😊
Senast redigerad av Armyant 2020-09-19 kl. 14:05.
Annars räcker det nog med att satsa ett mål per dag på en blandad sallad med ägg och proteinkälla.
Ganska ironiskt att sojabönan låg så långt nere på listan, ändå typ det som tillverkarena slänger ner i en kapsel totalt underdoserat skitextrakt dåligt för alla.
Betakaroten är inaktivt och inte användbart för människan . Betakaroten är inte samma sak som vitamin A (Retinol) . Betakaroten måste omvandlas i kroppen och denna omvandling varierar kraftigt från individ till individ och är inte speciellt effektiv (Det är därför vissa kan få hudförändringar av att äta mycket morötter till exempel , betakaroten samlas mest bara i kroppen utan att omvandlas speciellt mycket hos dessa personer förmodar jag) .
Det finns dock stora fördelar med att få sitt vitamin A-behov tillgodosett av vegetabiliska källor eftersom kroppen själva kan bestämma hur mycket karoten som ska omvandlas till aktivt retinol. Detta minskar risken för att man får i sig får mycket av detta förhållandevis giftiga vitamin . En annan fördel är att de karotenoider som ligger och väntar på att bli omvandlade till aktivt retinol kan fungera som skyddande antioxidanter