2020-09-11, 00:39
Medlem
BossModes avatar
Tja! tänkte börja små spara i Avanza Zero samt Avanza Global.

Hur ser det ut i dagens läge med tanke på corona och allt skit ?

update : kollat runt lite och tror ska lägga nåra tusen lappar per månad på Avanza Zero samt Swedbank Robur Ny Teknik A.
Senast redigerad av BossMode 2020-09-11 kl. 01:19.
Citera
2020-09-11, 10:03
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode

update : kollat runt lite och tror ska lägga nåra tusen lappar per månad på Avanza Zero samt Swedbank Robur Ny Teknik A.

Hur det ser ut? Vad menar du? Vill du ha en teknisk analys av dessa fonder/index?

Kortfattat är värderingen högre nu än toppen var innan raset i våras.
Citera
2020-09-11, 10:37
Medlem
lemmelns avatar
Ett annat kanske relevant svar är att omedelbart nu är alltid rätt tid för att påbörja ett långsiktigt (15+ år) månadssparande.
Citera
2020-09-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode

Det är många parametrar som spelar in, men är du långsiktig är "Nu" i regel bäst.

Avanza Global är billig och har bra spridning, ganska mycket i USA. Zero däremot kan jag tycka är lite för smal, men bra mycket bättre än att inte spara alls.
Citera
2020-09-12, 09:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Om du har lång sparhorisont och kör taktiken att lägga in en liten peng varje månad så kommer du spela rätt så safe.
Citera
2020-09-12, 13:17
Medlem
Jag har haft båda Avanzafonderna. Tyvärr är Zero för smal för mig. Man skall tro stenhårt på bolagen i OMX30 om man skall välja den. Inget för mig. Har valt Nordnets gratisfond istället. Mycket bredare. Man slipper också risken/chansen när en så stor del av fonden består av H&M.
Citera
2020-09-12, 13:23
Medlem
frokeninvesteras avatar
Att börja månadsspara i en globalfond tycker jag är bland det bästa man kan göra!

Avanza Zero = Endast 30 bolag som alla är i Sverige (smalt index)
Exempel på bolag är Volvo, Investor, Ericsson, Sandvik, H&M m.m.

Avanza Global = Globalt index som följer tusentals bolag och många branscher!
Exempel på bolag är Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Alphabet (Google) m.m.

Jag själv har cirka 96% av mitt kapital i Sverige/Norden, vilket jag nu i efterhand inser hur galet det är och därför månadssparar jag extramycket i mina två favoritfonder "Länsförsäkringar Global Indexnära" och "SPP Aktiefond USA"!

Ett långsiktigt månadssparande mer eller mindre eliminerar "tajmingen" av köpen, så ju längre tidshorisont desto mindre roll spelar ens tajming av köpen roll!

Jag gjorde faktiskt ett inlägg om det på länken nedan om just tajmingsaspekten, om ni skulle vara intresserade av att kika!
https://www.instagram.com/p/CEGkoUjDeui/

Med vänliga hälsningar
Fröken Investera
Citera
2020-09-12, 13:24
Medlem
Som sagt Avanza Zero är lite väl smal, just därför kompletterar jag denna med Nordnets variant. För övrigt så har jag exakt samma fonder som du men också Avanza Emerging Markets vilken jag kan tipsa om på lång sikt.

Du gör helt rätt den enda du behöver göra nu är att pumpa in pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in