2020-09-09, 13:17
Bannlyst
Är lite nyfiken på att veta vad folk använder dem till, och hur man sköter /renar dom. Folk pratar om månljus , vad är det till för t ex? Ni som har lite mer kunskap i ämnet får gärna dela med er i denna tråd , vore kul att höra vad folk gör med sina kristaller och hur ni tänker kring dem.

Själv har jag 4 kluster som jag tänkt placera ut i olika gynnsamma väderstreck men vore kul att veta vad man mer kan använda dem till. Vad brukar ni använda era kristaller till?
Citera
2020-09-09, 15:19
Medlem
Antivalents avatar
Använder ibland på jobbet, mest för piezoelektriska egenskaper.
Citera
2020-09-09, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

Utveckla gärna vad du menar med det. Låter intressant. Vilken sorts kristall?
Citera
2020-09-09, 15:28
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Själv sker mitt användade på fritiden.
Främst camping och grillning i trädgården😁
Citera
2020-09-09, 15:30
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Utveckla gärna vad du menar med det. Låter intressant. Vilken sorts kristall?

Olika, mest galliumfosfat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Piezoelektricitet
Citera
2020-09-09, 16:34
Medlem
Kristaller och andra stenar etc kan vara jäkligt vackra att t ex dekorera med, men någon annan ”magisk” kraft har och ger de inte, oavsett månljus eller inte.

Det finns visst seriöst bruk av ”kristaller” inom t ex industrin, men det är inget magiskt eller övernaturligt alls, utan handlar bara om vetenskap.
Citera
2020-09-12, 12:28
Medlem
Jag har samlat på mineral/bergarter och fossil i snart 30 år så jag har en rätt bra samling nu om man får skryta lite... dessutom slipar jag också i mån av tid och vilja. 😁

Jag tror dock inte på kristallers magiska kraft, healing och dylikt utan jag samlar för att det är en oerhört spännande och vacker hobby, om bara folk visste vilka otroligt vackra kristaller som finns så skulle varenda jävel samla...

Geologi som ämne är ju dessutom extremt intressant och utan den hade inte vi funnits!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in