Citat:
Ursprungligen postat av
Aktiespekulanten
Tjena
Undrar om någon kan förklara för mig hur man gör en källhänvisning enligt APA systemet, när det gäller en vetenskaplig artikel från en tidskrift.
Hur ser formatet ut?
Vad ska fylla i, när det saknas doi nr, volym etc?
enligt Karolinska institut så skall man göra så här
https://tools.kib.ki.se/referensguide/apa/#artiklar-tidskriftsartikel1y2forfattare
Men när jag hittar min artikel i google scholar och trycker på citat så visar den hur APA källhänvisningen ska se ut och det skiljer sig enormt? Hur gör man i sådan fall.
Artikeln i fråga är en väldigt gammal artikel, Den är från 30 talet.
Om du menar 1930-talet så är det långt efter den tryckta vetenskapliga tidskriftens tillblivelse i västvärlden och inget som normalt ska kräva något särskilt av dig. KI har (föga förvånande) förstått APA-standarden och den ser ut precis som de påstår. Du kan också titta på
APA:s egen lathund. Finns inget DOI så skriver man inget. Finns ingen uppgift om volym behöver man veta vad det beror på (alltså hur häftena var numrerade i stället).
Om referensen som du får i Google Scholar verkligen är
enormt annorlunda så har du missförstått något. Kanske är det inte själva originalartikeln du har hittat. Jag vet inte om det går att hjälpa dig ordentligt om du inte vill posta referensen ordagrant.