2020-09-08, 15:59
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Värst vad bitter du var då.

För min del hör det inte till vardagen att det dånar militärhelikoptrar med poliseskort på låg höjd på skogspromenaden.
Undrar då om det kan ha hänt något som är anledningen till detta.

Varför skulle det vara en mörkningsaktion? Det hittade du på själv.

Var någonstans hör det till vanligheten med militärhelikoptrar dånande på låg höjd med poliseskort?
Bor du själv kanske på Arlanda flygplats i en hangar?

För att det brukar låta så här:
Stridsflyg över Stockholm? (3)

Stridsflygplan över Sthlm idag 2020-07-24? (2)

Två svarta BlackHawk helikoptrar över Stockholm. (2)

GRiPEN flyger över STHLMs norrort? (2)

Ovanligt mycket stridsflyg i luften. (3)

Lågt flygande JAS-plan över Gbg (3)

Varför är det en svart helikopter som flyger runt mitt grannskap?

Ett konstigt plan över Gbg, drönare?

Militärhelikopter flyger samma sträcka över mitt hus hela tiden - Malmö/Oxie (6)

Flera militärflygplan över stockholm (2)
Och diskussionen (eller vad man nu ska kalla den) leder sällan till något annat än;
”Jag såg dem också. Häftigt!”
”Jag hoppas dem bombar förorterna rena från babbar.”

I bästa fall skriver någon ”Ja, de övar. En del av [insert övningsnamn of choice here].”

Bitter? Inte det minsta.
Bara fundersam över hur lite som behövs för att dra igång en tråd om... just ingenting.

- - -

Märkvärdigt ofta räcker den här länken långt (dock inte för att förklara dina helikoptrar):

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/
Citera
2020-09-08, 16:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Brukar polisen bli inblandad i militärövningar?

Ja, det sker ofta. Dessutom har polisen även hand om övningar för militärpoliser i samband med militärövningar. Det innebär bland annat en hel del övningar som rör skyddsobjekt.
Citera
2020-09-08, 17:17
Medlem
Citat:
Nyss dundrade 1 polishelikopter tätt följd av 2 militärhelikoptrar förbi i formation på låg höjd.
Ca 5 km norr om Stockholm med riktning in mot Stockholm.
Lät som FAN.

Någon som vet varför? Har något hänt?

Var väldigt udda.

Om tråden ligger fel får den gärna flyttas.
Hur vet du att det var militärhelikoptrar...? Det finns massor med civila helikoptrar som trafikerar vårt luftrum. Så om du inte vet exakt vilken typ så gissar jag på vanlig transporthelikopter.
Citera
2020-09-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hur vet du att det var militärhelikoptrar...? Det finns massor med civila helikoptrar som trafikerar vårt luftrum. Så om du inte vet exakt vilken typ så gissar jag på vanlig transporthelikopter.

För att det såg ut som militärhelikoptrar? De flög i formation och var gröna/svarta.
De såg verkligen inte civila ut.
Vad transporterar man civilt i transporthelikopter med poliseskort?
Låter jävligt långsökt din teori.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-09-08 kl. 18:03.
Citera
2020-09-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
För att det brukar låta så här:
Stridsflyg över Stockholm? (3)

Stridsflygplan över Sthlm idag 2020-07-24? (2)

Två svarta BlackHawk helikoptrar över Stockholm. (2)

GRiPEN flyger över STHLMs norrort? (2)

Ovanligt mycket stridsflyg i luften. (3)

Lågt flygande JAS-plan över Gbg (3)

Varför är det en svart helikopter som flyger runt mitt grannskap?

Ett konstigt plan över Gbg, drönare?

Militärhelikopter flyger samma sträcka över mitt hus hela tiden - Malmö/Oxie (6)

Flera militärflygplan över stockholm (2)
Och diskussionen (eller vad man nu ska kalla den) leder sällan till något annat än;
”Jag såg dem också. Häftigt!”
”Jag hoppas dem bombar förorterna rena från babbar.”

I bästa fall skriver någon ”Ja, de övar. En del av [insert övningsnamn of choice here].”

Bitter? Inte det minsta.
Bara fundersam över hur lite som behövs för att dra igång en tråd om... just ingenting.

- - -

Märkvärdigt ofta räcker den här länken långt (dock inte för att förklara dina helikoptrar):

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/

Okej, jag förstår.
Kan dock tycka att det bara är att scrolla vidare om man stör sig.
Förstår iochförsig att det är rätt irriterande att någon startar en tråd för att de sett ett jas-plan eller tre.
Det märkliga här var att det var militärhelikoptrar och med polis längst fram på så låg höjd.

Fortfarande inte fått reda på vad det var dock. Flashback brukar vara snabbare.

Misstänker sådan övning mot terrorism som någon länkade. Brukar sådant stå på försvarets hemsida?

Väldigt nyfiken då det var så udda.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-09-08 kl. 18:07.
Citera
2020-09-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Så är det ju.
Förr hade vi ju dessutom flygflottiljer bara minuter från våra större städer (Tullinge, Barkarby, Säve).

• Och - har man vuxit upp med filmande mobiler och fått sociala medier via modersmjölken, så är förväntningen att allt ska ske i direktsändning.

• Får man inte omedelbart svar på frågan ”Vad gjorde tre helikoptrar i luften samtidigt?” så börjar snart konspirations- och mörkningsteorier fara genom luftrummet som Scud-missiler på uppåttjack.

• Kanske borde startas en tråd med subject ”Jag såg något kamouflagefärgat flyga förbi!” där observationer av det här slaget kunde postas, så att det slapp regna nya trådstarter gång på gång. Eller inte.

När jag var ung fanns inga filmande mobiler. Hade inte ens någon mobil.

Men du som är så lastgammal och vis kan väl förklara vad det var då?
Hur ofta ser du 2 militärhelikoptrar på låg höjd med en polishelikopter längst fram på din skogspromenad?
Varje dag kanske? Varför flyger de så ofta så där du bor? Vad gör de?

Jävla trams och off topic med ert dividerande om konspirationer.
Lägg ner och svara på ämnet istället för att göra er lustiga.
Tramsiga är ni.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-09-08 kl. 18:12.
Citera
2020-09-08, 18:12
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det sker ofta. Dessutom har polisen även hand om övningar för militärpoliser i samband med militärövningar. Det innebär bland annat en hel del övningar som rör skyddsobjekt.

Jasså, där ser man.
Citera
2020-09-08, 18:14
Medlem
Citat:

Okej, intressant!
Läggs dessa övningar upp någonstans? Vore intressant att veta. Blev riktigt nyfiken!
Citera
2020-09-08, 18:16
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Okej, jag förstår.
Kan dock tycka att det bara är att scrolla vidare om man stör sig.

Fortfarande inte fått reda på vad det var dock. Flashback brukar vara snabbare.

Misstänker sådan övning mot terrorism som någon länkade. Brukar sådant stå på försvarets hemsida?

Beror ju lite på var övningen hålls...

• Försvaret brukar förvarna om det händer grejor i städer (för att inte folk ska larma polis och eller bli oroliga för att de t ex hör skottlossning eller ser stridsfordon på gatorna) och om man kommer att flyga lågt etc.

• En terrorövning som den i Värnamo kommuniceras ordentligt. Håller man till på ett övningsfält eller annan plats där allmänheten inte strosar runt, så... not so much. Finns ju ingen större anledning.

Typiska förvarningar:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/terrorovning-i-stockholm-i-veckan

Terrorövning i Stockholm i veckan
UPPDATERAD 24 APRIL 2018
I veckan håller polisen, Försvaret och Säpo en gemensam årlig övning mot terrorism i Stockholm. Var i länet övningen kommer att vara vill polisen inte avslöja i förväg men de säger att alllmänheten kommer att märka av övningen.
– Det är en samverkansövning mellan Polisen, Försvarsmakten och Säkerhetspolisen, vi har gjort motsvarande tidigare år, säger Stefan Marcopoulos, pressekreterare på Polisen.

Övningen pågår under veckan 17 runtom i Stockholms län. Mer exakt var och när övningen kommer att äga rum vill Stefan Marcopoulos inte säga.

– Vi kommer inte att avslöja var, för vi vill inte att folk ställer sig på vissa platser. Men allmänheten kommer att märka av det i vissa delar, det är därför vi går och berättar att vi har en övning, säger Stefan Marcopoulos.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/09/soldater-ovar-pa-att-forsvara-stockholm/

https://mitti.se/nyheter/soldater-riksdagen-forsvarsmakten/

https://mitti.se/nyheter/marks-aurora-stockholm/
Citera
2020-09-08, 19:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Okej, intressant!
Läggs dessa övningar upp någonstans? Vore intressant att veta. Blev riktigt nyfiken!

Nja, på sin höjd kanske man skriver att det pågår övning, men t.ex. vilka skyddsobjekt man genomför övningar vid är i regel hemligt.
Citera
2020-09-08, 19:30
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Låg bakom dom från väsby mot city, flög lågt nära varandra i stora cirklar men rörde sig mot city långsamt. Dom verkade landa i Sollentuna vid polisens anläggning där dom utbildar poliser. Gissar på en övning. Såg dom inte efter den punkten åtminstone men var molnigt och regnade vid den tidpunkten.
Citera
2020-09-08, 21:46
Medlem
Citat:
Nja, på sin höjd kanske man skriver att det pågår övning, men t.ex. vilka skyddsobjekt man genomför övningar vid är i regel hemligt.

Det förstår jag.
Men kanske att övning pågår norr om Stockholm eller liknande.

Får gå vidare i livet ovetandes verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in