Vill du bara sluta bli beroende av ett jobb eller vill du sluta jobba helt? Och hur går det för dig?
Sluta ha en chef som bestämmer när jag skiter, äter, dricker, sover etc.
Just nu går det inget vidare, dock bygger jag några projekt som inom framtiden förhoppningsvis skall ge bra resultat. Är fortfarande mellan 20-30 år så har tid på mig.
Om man lägger undan 5000-10000 I månaden i bra lovande aktiefonder som Swedbank Robur Ny Teknik/Technology SEK A, är det stor chans att man är mångmiljonär om 30 år? Alltså kan köpa en fet sportbil (lambo) och en någorlunda fin villa typ
Kan man lägga undan tiotusen i månaden blir man miljonär utan fonder. Jag fattar inte hur folk kan spara dessa pengar? Enda gången i livet jag hade så mycket över var när jag börjat jobba och fortfarande bodde hemma. Ingen hyra, ingen matkostnad, inga räkningar. Men nu? På nåt sätt anpassar man utgifterna till inkomsterna. Högre lön = ny bil. Nytt jobb = större lägenheten. Ännu högre lön = resor. Etc, etc.
Kan man lägga undan tiotusen i månaden blir man miljonär utan fonder. Jag fattar inte hur folk kan spara dessa pengar? Enda gången i livet jag hade så mycket över var när jag börjat jobba och fortfarande bodde hemma. Ingen hyra, ingen matkostnad, inga räkningar. Men nu? På nåt sätt anpassar man utgifterna till inkomsterna. Högre lön = ny bil. Nytt jobb = större lägenheten. Ännu högre lön = resor. Etc, etc.
Du svarar ju på din egen fråga. Genom att helt enkelt inte anpassa utgifterna efter inkomsterna. Jag har inte ökat mina utgifter de senaste 8 åren (snarare minskat om något) fast min inkomst har ökat mångfaldigt. Om man kan identifiera och prioritera det som faktiskt är viktigt i livet, och inte anpassa utgifter efter inkomster så kan man sluta arbeta tidigt med god ekonomi resten av livet, givet att man har en hyfsat bra lön medan man arbetar.
Du svarar ju på din egen fråga. Genom att helt enkelt inte anpassa utgifterna efter inkomsterna. Jag har inte ökat mina utgifter de senaste 8 åren (snarare minskat om något) fast min inkomst har ökat mångfaldigt. Om man kan identifiera och prioritera det som faktiskt är viktigt i livet, och inte anpassa utgifter efter inkomster så kan man sluta arbeta tidigt med god ekonomi resten av livet, givet att man har en hyfsat bra lön medan man arbetar.
Det där kan ju bara fungera om man bor hemma hos föräldrarna eller möjligen ensam. Så fort fru och barn kommer med i bilden så fungera det inte. Inte många fruar skulle acceptera att bo i en sliten hyrestvåa om lönen skulle räcka till ett hus i ett attraktivt område. Åka i en rostig Opal Astra när lönen räcker till en ny Volvo XC70. Åland istället för Acapulco på semestern.
Inte många fruar skulle acceptera att bo i en sliten hyrestvåa om lönen skulle räcka till ett hus i ett attraktivt område. Åka i en rostig Opal Astra när lönen räcker till en ny Volvo XC70. Åland istället för Acapulco på semestern.
Du letar bland fel kvinnor. Leta bland friare själar. Du får roligare sexliv på köpet.
Du letar bland fel kvinnor. Leta bland friare själar. Du får roligare sexliv på köpet.
Fast jag vill inte betala för sex. Och kvinnor från Thailand är inte riktigt min grej. De kanske verkar mysiga i början, men kvinnor är kvinnor. Med tiden kommer de kräva mer och mer, ända till de fått allt du har.
Fast jag vill inte betala för sex. Och kvinnor från Thailand är inte riktigt min grej. De kanske verkar mysiga i början, men kvinnor är kvinnor. Med tiden kommer de kräva mer och mer, ända till de fått allt du har.
Vad babblar du om? Betala? Thaländskor? Alla kvinnor är inte överklasskärringar från innerstan.
Det finns blonda svenska tjejer som gillar att knulla i skogen och bo på en segelbåt.
Vad babblar du om? Betala? Thaländskor? Alla kvinnor är inte överklasskärringar från innerstan.
Det finns blonda svenska tjejer som gillar att knulla i skogen och bo på en segelbåt.
Gör det? De har lyckats hålla sig undan ganska bra, jag har aldrig träffat på någon av dessa. Man ska ha rätt jobb och inkomst, lägenhet på rätt adress, dessutom utseende, charm och fysik - annars återstår bara småknubbiga WT-brudar från Örebro.
Gör det? De har lyckats hålla sig undan ganska bra, jag har aldrig träffat på någon av dessa. Man ska ha rätt jobb och inkomst, lägenhet på rätt adress, dessutom utseende, charm och fysik - annars återstår bara småknubbiga WT-brudar från Örebro.
Jag är skild för min dröm var att spara ihop ett större kapital så jag kan leva friare.
Priorirar man bort ny heminredning, onödiga husrenoveringar (lagar det trasiga bara), bort med jorden runt resor, bort med ny bil var tredje år etc då är det inte många kvinnor kvar.
Jag är glad och nöjd för jag kan leva friare med mitt sparkapital. Jag har valt bort bostadslån och har en friare inställning till vad och hur mycket jag ska arbeta.
Skit i kvinna! De vill bara att du ska bekosta deras drömmar. Lev din egen dröm istället!😉
Jag är skild för min dröm var att spara ihop ett större kapital så jag kan leva friare.
Priorirar man bort ny heminredning, onödiga husrenoveringar (lagar det trasiga bara), bort med jorden runt resor, bort med ny bil var tredje år etc då är det inte många kvinnor kvar.
Jag är glad och nöjd för jag kan leva friare med mitt sparkapital. Jag har valt bort bostadslån och har en friare inställning till vad och hur mycket jag ska arbeta.
Skit i kvinna! De vill bara att du ska bekosta deras drömmar. Lev din egen dröm istället!😉
Amen på det! Jag tänker exakt likadant och inser att det inte kommer gå om jag inte är själv och jobbar mot mitt mål. Jag kommer varken skaffa barn eller gå in i någon seriös relation pga att jag vill bli fri, och enda sättet att lyckas med det för mig är att vara ensamstående och aldrig skaffa barn. Så fort kvinnor och barn kommer in i bilden blir ekvationen bra mycket svårare än när man är själv.
Fast du kastar ju iaf åtskilliga tusenlappar i sjön om du bor i en hyresrätt. Sen förstår jag inte ditt resonemang om att vara friare? Det är väl nu när man är ung som man ska njuta av livet och spendera pengar. Annars sitter man sen på en strand i Portugal som pensionär med miljoner på banken, men man undrar vart livet rann iväg. Det är bra att investera och spara i ung ålder för att säkra sin ålderdom. Men jag kan inte ens räkna upp hu är många bittra äldre människor jag känner som snålat och sparat hela sina liv, men saknar energin att göra något kul för pengarna nu när dom är gamla.
Chansen är enorm men om 30 år är nog nästan alla miljonärer. Inflation du vet.
Men om man som TS investerar 5-10k/månaden i 30 år får man ju anta att hen ökar sin månadsinvestering med ca 2% då, brukar ju vara normalt kollektivavtals löneökning med, samma som inflationen.
Om alla är miljonärer om 30år kommer TS var mångmiljonär.
Skulle säga att chansen att TS blir "rik" är nästan garanterad med den summan samt 30år
Definitionen av rik kan man diskutera i oändlighet men säg kan äga sitt boende, mat, behöver inte jobba för att överleva
Investerar man månadsvis i 20års tid i index är sannolikheten nästintill 0 att de blir förlustaffär.
8k/månaden i 30 år med 8%/år med 2%ökning i sparande /år ger 14 338 740. Skulle säga att TS förmodligen är "rik då" Sen har Swedbanks ny teknik ett CAGR på 22,79% 2009-2019 så tror chansen är stor att man gör mer än 8%/år i den fonden framöver också