2020-08-30, 13:02
Medlem
Hej, tänkte köpa en stationär dator, som funkar ok, max runt 3 tusen kr.. kan ni hitta någon bra på tex cdon eller liknande?

såg snabbt bara denna
https://cdon.se/hemelektronik/intel-nuc-8-performance-i3-8109u-2-5-p45934797

Är den något att ha?
Citera
2020-08-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusnu
Hej, tänkte köpa en stationär dator, som funkar ok, max runt 3 tusen kr.. kan ni hitta någon bra på tex cdon eller liknande?

såg snabbt bara denna
https://cdon.se/hemelektronik/intel-nuc-8-performance-i3-8109u-2-5-p45934797

Är den något att ha?

Vad ska du använda den till? Om du ska lira spel så kommer inte den att funka
Citera
2020-08-30, 13:08
Medlem
Ontogeness avatar
Det är väldigt svårt att rekommendera en dator enbart baserat på din budget om vi inte vet vad du tänkt använda den till. Om det bara handlar om en helt vanlig kontorsdator där du ska kunna surfa på internet och använda Excel så kan du köpa i princip vilken dator som helst.
Citera
2020-08-30, 13:10
Medlem
Med din strama budget hade jag nog tittat på begagnatmarknaden.
Citera
2020-08-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ontogenes
Det är väldigt svårt att rekommendera en dator enbart baserat på din budget om vi inte vet vad du tänkt använda den till. Om det bara handlar om en helt vanlig kontorsdator där du ska kunna surfa på internet och använda Excel så kan du köpa i princip vilken dator som helst.

Använder datorn främst till tex, youtube, netflix, facebook osv, spelar inga spel. Sen om Datorn är snabb eller seg att komma framåt så att säga. Så ja, bara det vanliga surfandet.
Citera
2020-08-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Med din strama budget hade jag nog tittat på begagnatmarknaden.

har en HP pavilion som är säkert 10-15 år gammal nu som funkar, men vill uppdatera mig lite bara.
Citera
2020-08-30, 13:13
Medlem
Köp en surfplatta eller något istället så får du mer för pengarna än vad den datorn duger till.
Citera
2020-08-30, 13:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Är den något att ha?
Förstår jag rätt att den varken har arbetsminne, lagringsenhet eller operativsystem?
Citera
2020-08-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstår jag rätt att den varken har arbetsminne, lagringsenhet eller operativsystem?

Kan inget om datorer, ni får gärna komma med förslag med stationära datorer för runt 3k
Citera
2020-08-30, 13:39
Medlem
Ontogeness avatar
Citat:
har en HP pavilion som är säkert 10-15 år gammal nu som funkar, men vill uppdatera mig lite bara.

Stämmer det jag skrev om användningsområde in på dig? I sådana fall kan jag rekommendera denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/188254/acer-aspire-tc-886-stationar-dator

Den har en Pentium-processor (lågprestanda), men däremot 8GB RAM-minne och en SSD-hårddisk på 256GB. Det var den billigaste stationära datorn jag hittade på Elgiganten och passar som sagt dig som bara ska surfa på internet/använda Office-paketet.
Citera
2020-08-30, 14:56
Medlem
Erikons avatar
Köp en NUC om du bara ska använda den till jobb och YouTube
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in